قرارداد طرح افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه آبادان با چینی‎ها امضا می‎شود

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده نفتی از امضای قرارداد فاز یک طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه نفت آبادان با شرکت سینوپک چین ظرف یک‎ماه آینده خبر داد.

به گزارش شانا، عباس کاظمی امروز (سه شنبه، 28 دی‌ماه) در جمع خبرنگاران اعلام کرد: قرارداد فاز یک طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه نفت آبادان با شرکت ساینوپک چین 30 بهمن ماه در تهران با حضور وانگ یوپو، رئیس گروه سینوپک چین امضا می‌شود.

وی افزود: اعتبارات اسنادی (ال سی) فاز یک طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه نفت آبادان گشایش یافته است و پایان بهمن ماه قرارداد آن امضا می شود.

طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با هدف تثبیت ظرفیت پالایشی پالایشگاه آبادان، تولید محصولات بر اساس استاندارد یورو ٥، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، افزایش درصد تولید نفت‌گاز و بنزین با بهبود فناوری تولید، کاهش تولید نفت‌کوره و جمع‌آوری مخازن و تاسیسات فرسوده اجرا خواهد شد.

پالایشگاه آبادان هم اکنون دارای ظرفیت پالایش ٤٠٠ هزار بشکه نفت خام در روز است که ٢٥٠ هزار بشکه از ظرفیت ٤٠٠ هزار بشکه ای در سه واحد تقطیر با قدمت بیش از ٧٠ سال پالایش می‌شود.

با توجه به فناوری قدیمی و تجهیزات فرسوده، این سه واحد تقطیر دارای بازده بسیار پائین، ریسک بسیار زیاد عملیات و هزینه‌های بالای تعمیرات است که در طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه آبادان شامل واحد تقطیر ٢١٠ هزار بشکه‌ای در روز است که جایگزین واحدهای تقطیر قدیمی خواهد شد.

با توجه به ساخت و راه‌اندازی واحد تقطیر دیگری که در سال ١٣٨٥ به ظرفیت ١٥٠ هزار بشکه راه اندازی شد، مجموع ظرفیت پالایش پس از احداث واحد تقطیر جدید در ٣٦٠ هزار بشکه (١٥٠+٢١٠) در روز تثبیت شد. افزون بر تثبیت ظرفیت پالایشگاه در ٣٦٠ هزار بشکه که با ساخت واحد تقطیر ٢١٠ هزار بشکه‌ای میسر می‌شود همه فرآورده های حاصل از پالایش ٣٦٠ هزار بشکه نفت خام در واحدهای تصفیه هیدروژنی تصفیه می‌شوند.

پالایشگاه نفت آبادان، بزرگترین پالایشگاه ایران است که در شهر آبادان استان خوزستان دارد. ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه در روز بود.

این پالایشگاه تا سال ۱۹۷۳ به دست شرکت‌های نفتی خارجی اداره می‌شد تا این که در این سال به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده شده است.

پالایشگاه آبادان به وسیله خطوط لوله به چند میدان نفتی و بندر ماهشهر متصل شده است. خط لوله‌ای هم از آبادان به سمت تهران می‌آید و سپس در طول مرزهای شمالی کشور از مشهد تا تبریز امتداد می‌یابد.

کد خبر 275314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =