۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
  • کد خبر: 275319
تدبیر دولت برای تنفس هوایی سالم تر

بهبود کیفیت هوا طی سه سال گذشته به‌ویژه در کلان‌شهرها چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد، آمار و ارقام دستگاه های سنجش آلودگی هوا نیز امروز این مهم را به خوبی نشان می‌دهند که اقدام‌های مثبت دولت یازدهم، هوای سالم‌تری را برای مردم به ارمغان آورده است.

به گزارش شانا، از سال 1374، روز 29 دی‌ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک می‌شناسیم، هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده و از آنجا که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است این روز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین بخشی باشد.

مردم تهران و دیگر کلان‌شهرها در سال‌های گذشته آلودگی هوا را در بسیاری از ماه‌های سال به‌ویژه در زمان‌هایی که با وارونگی هوا مواجه می‌شویم تجربه کرده‌اند، سال 92، زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد تعداد روزهای دارای هوای پاک در تهران از سه روز تجاوز نمی‌کرد، سالی که سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها در کشور توزیع شد و کلان‌شهرهایی همچون تهران، به‌ویژه در فصول سرد سال با افزایش شدید آلاینده‌ها مواجه شدند، وضع هوا در سال‌های 90 و 91 نیز مساعد نبود، به گونه‌ای که طبق آزمایش‌ها و نمونه برداری‌های انجام شده، بنزن موجود در سوخت طی سال‌های ٩٠ و ٩١، ٦ برابر حد استاندارد بوده است.

به عنوان مثال میزان بنزن در هوا، طی سال ٩٠ در منطقه دهکده المپیک تهران ١٧٣، میدان امام حسین ٣١٣ و خیابان پیروزی ٣٥٣ بود که سال‌های 93 و 94 این میزان بسیار کاهش یافت.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید که دولتی محیط زیستی نیز نامیده می‌شود، اقدام‌های بسیاری برای حفاظت از محیط زیست کشور انجام شد، احیای دریاچه ارومیه، حفاظت و احیای تالاب‌های کشور از جمله تالاب هورالعظیم، مقابله جدی با مسئله گرد و غبار و آلودگی هوای کلان‌شهرها و اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که از سال ٨٤ تا ٩٢ متوقف شده بود، حفاظت از جنگل‌ها و غیره تنها بخشی از اقدام‌های زیست محیطی دولت یازدهم بوده است.

حذف سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها مهم‌ترین تصمیم زیست محیطی دولت بود، چنین دستاورد بزرگی باعث شد مردم کلان‌شهرها به‌ویژه تهران بنزن سرطانزا تنفس نکنند، این سخنی است که از زبان معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بارها شنیده شده است.

حذف سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها در سال 93 باعث شد تعداد روزهای پاک تهران به ۱۶ روز افزایش یابد، در این سال دولت با دستور بیژن زنگنه، وزیر نفت، تولید بنزین پتروشیمی را که دولت گذشته با عنوان طرح ضربتی خودکفایی بنزین بنیان گذاشته بود متوقف کرد.

با این تصمیم، هوای کلان‌شهرها به طور محسوسی بهبود یافت، تعداد روزهای پاک تهران که در سال 92 تنها سه روز بود در سال 93 به رقم 16 و در سال 94 به 21 روز رسید، دیگر کلان‌شهرها نیز وضع مطلوب‌تری را تجربه می‌کردند، این در حالی بود که بارندگی‌ها در فصول سرد سال، نسبت به گذشته کاهش یافته بود، اما روند آلودگی هوا سیر نزولی خود را نشان می‌داد.

اما در دولت‌های نهم و دهم و طی سال‌هایی که برنامه جامع کاهش آلودگی هوا متوقف شده بود مسئولان وقت سعی کردند برای کاهش آلودگی هوا آسمان تهران را آب پاشی کنند! در صورتی که اگر از تجربه دیگر کشورها در زمینه کاهش آلودگی هوا استفاده می‌شد و یا سعی می‌کردیم سوخت و خودرو خود را استاندارد کنیم و یا حمل و نقل عمومی و دولت الکترونیک را گسترش می‌دادیم دیگر شاهد اینگونه ابتکارات عجیب نبودیم.

همگان می‌دانند که مسائلی همچون حل معضل آلودگی هوا زمانبر است، در صورتی که برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تداوم می‌یافت و به درستی اجرا می‌شد، امروز رسیدن به هوایی پاک در روز 29 دی‌ماه، روز ملی هوای پاک، به رویایی دست نیافتنی تبدیل نمی‌شد، هرچند با اقدام‌های مثبت انجام شده تاکنون، به‌ویژه در سه سال گذشته، مردم بسیاری از شهرهای بزرگ کشور هوای سالم‌تری را تجربه کرده‌اند‌، آمار و ارقام دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نیز این امر را تایید می‌کنند.

آمارهای زیر نشان می‌دهد مردم تهران امسال نسبت به سال‌های گذشته هوای سالم‌تری را تنفس کرده‌اند:

هوای شهر تهران سال 1392:
3 روز پاک. 202 روز سالم. 148 روز ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه. 12 روز ناسالم برای همه گروه‌ها.

هوای شهر تهران سال 1393:
16 روز پاک. 233 روز سالم. 112 روز ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه. 4 روز ناسالم برای همه گروه‌ها.

هوای شهر تهران سال 1394:
21 روز پاک. 233 روز سالم. 105 روز ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه. 5 روز ناسالم برای همه گروه‌ها. 1 روز بسیار ناسالم.

هوای شهر تهران سال 1395 تا 28 دی ماه:
15 روز پاک. 217 روز سالم. 63 روز ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه. 9 روز ناسالم برای همه گروه‌ها.

بدون تردید موضوع آلودگی هوا تنها به سوخت و یا به یک ارگان و سازمان مربوط نمی‌شود، بلکه عوامل و ارگان‌های مختلفی در رفع آلایندگی هوا مسئول هستند، همه باید کمک کنیم تا مشکل آلودگی هوا هرچه زودتر برطرف شود تا شعار امسال "با هم به سوی هوای پاک" محقق شود.

کد خبر 275319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =