گازپروم چاه‎های نفتی بیشتری در قطب شمال حفر می‎کند

شرکت گازپروم نفت روسیه خبر از تصمیم خود برای حفاری چاه‎های بیشتر در پروژه نفتی قطب شمال این شرکت دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت گازپروم نفت روسیه روز جمعه (یکم بهمن ماه) اعلام کرد که این شرکت تولید نفت را از 2 چاه نفتی در منطقه قطب شمال آغاز کرده است. 

این شرکت که در حقیقت بازوی نفتی شرکت گازپروم روسیه به شمار می رود، اعلام کرد که این دو چاه نفتی در میدان نفتی پریرازلومنویه در قطب شمال هستند. 

با آغاز بهره برداری از این دو چاه، تعداد چاه‎های فعال روسیه در این تنها میدان نفتی قطب شمال این کشور به 6 چاه رسید. 

همچنین تولید نفت از این میدان نیست به روزانه یک هزار و 760 تن در روز رسید. 

گازپروم تولید نفت از این میدان را در ماه دسامبر (برابر با اواخر ماه آذر) و با وجود اعتراض‎های شدید طرفداران محیط زیست آغاز کرد.

این خبر نشان دهنده آغاز تلاش بلند مدت روسیه برای تبدیل منابع عظیم نفت و گاز طبیعی واقع در زیر آب‎های یخ زده قطب شمال به منابع پرسود برای توسعه شرکت های دولتی خود است.

اما این اقدام روسیه خشم فعالان محیط زیست را برانگیخته است، این فعالان بر این باورند که قطب شمال یکی از آخرین مکان های دست نخورده ای است که با استخراج نفت در خطر نشت نفتی و دیگر فاجعه های زیست محیطی قرار می گیرد که در صورت بروز فاجعه، جبران آن بسیار دشوار خواهد بود.

گازپروم در بیانیه ای با اعلام آغاز برداشت از این چاه نفت تاکید کرد: این شرکت حق بهره برداری از ٢٩ میدان نفتی دیگر در بخش قطب شمال روسیه را برای خود محفوظ می داند.

گازپروم در بیانیه ای اعلام کرد: شرکت گازپروم تولید نفت در میدان پریرازلومنوی را آغاز کرده است.

مالک بزرگترین منابع گاز طبیعی جهان ادامه داد: این نخستین پروژه در تاریخ روسیه با هدف توسعه منابع قطب شمال است و این پروژه به معنای ایجاد یک مرکز مهم تولید مواد هیدروکربری در منطقه خواهد بود. این شرکت قصد دارد تا سال ٢٠٢١ روزانه ١٢٠ هزار بشکه نفت خام از این میدان استخراج کند.

بر پایه برآورد شرکت گاز پروم، میدان پریرازلومنوی ٧٢ میلیون تن نفت خام در خود جای داده است که تنها یک درصد تولید روزانه روسیه را تشکیل می دهد و پس از دو دهه ذخایر آن به پایان خواهد رسید.

با این حال هم گازپروم و هم کرملین باور دارند که این پروژه قدم نخست از تلاشی گسترده تر برای تبدیل قطب شمال به یک مرکز اکتشاف در آینده و جبران کاهش تولید این کشور در میدان های نفتی سیبری نسبت به دوران پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

گروه حامی محیط زیست گرین پیس (Greenpeace) در واکنش به بیانیه گازپروم اعلام کرد: شمارش معکوس برای وقوع یک فاجعه زیست محیطی در قطب شمال آغاز شده است.

یکی از اعضای این سازمان گفت: پیشینه شرکت گازپروم در رعایت نکات ایمنی زیست محیطی تاسف بار است. آغاز تولید نفت از سوی این شرکت یک روز سیاه برای قطب شمال به شمار می رود، اعتماد به شرکت گازپروم برای حفاری بی خطر در یکی از شکننده ترین و زیباترین نواحی کره زمین غیر ممکن است.

اما گازپروم استدلال می کند که دکل حفاری این شرکت در دریای بارنتز به طور کامل ایمن بوده و هیچ گونه امکان نشت نفت در حین عملیات تولید و ذخیره سازی نفت وجود ندارد و این دکل مجهز به تجهیزاتی است که اجازه نمی دهد ذره ای از پسماند حاصل از حفاری و تولید نفت به دریا نفوذ کند.
کد خبر 275343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =