مشکلات حقوقی تجارت بین المللی با اجرای برجام حل شد

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: در بخش تجارت بین المللی اکنون مشکلات حقوقی زیادی وجود ندارد و موانع با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حل شده است.

به گزارش شانا، امیرحسین زمانی نیا امروز (سه شنبه، 12 بهمن ماه) در دومین روز کنفرانس نفت 2017، اظهار کرد: بخش دولتی و خصوصی باید بتوانند چالش‎های بر سر راه روبه‎رو شوند و آنها را مدیریت کنند.

وی با اشاره به رفع تحریم برخی شرکت‎های نفتی ایرانی گفت: چندی پیش، تحریم شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت لغو شد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت به برگزاری نشستی در اواخر دسامبر 2016 (دی‎ماه) درباره برجام اشاره کرد و افزود: در آن نشست، موضوع‎ها و نکاتی درباره برجام بررسی شد که بسیار دارای اهمیت است.

زمانی نیا تاکید کرد: بر این اساس، در صورت بازگشت احتمالی تحریم‎ها، نیاز نیست که سرمایه گذاری‎های انجام شده و وام های گرفته شده همان موقع، برگردانده شوند بلکه بر مبنای توافق و قرارداد کنونی، این دیون و تعهدهای مالی تسویه خواهد شد.

وی گفت: نکته ای که به آن اشاره شد، برای فعالیت بخش خصوصی بسیار حایز اهمیت است اما به خوبی بازتاب داده نشد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت به مزایا و جذابیت‎های ایران در جذب سرمایه خارجی اشاره کرد و گفت: موقعیت جغرافیایی، انرژی ارزان، نیروی انسانی کارآمد، رقابت پذیری، ثبات و امنیت از جمله مزایای ایران به شمار می رود.

زمانی نیا یادآور شد: با توجه به این که ایران دارای امتیازهای متعددی است، در صورت مهیا شدن شرایط داخلی، امکان جذب سرمایه خارجی وجود دارد.

وی افزود: البته چالش‎هایی نیز پیش روی جذب سرمایه در ایران وجود دارد که از جمله می توان به افزایش رقابت‎های حزبی و جناحی اشاره کرد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مسائل مربوط به رقابت‎های جناحی و حزبی بیشتر می شود که ممکن است سبب کاهش اطمینان و اعتماد شرکت‎های خارجی شود.

زمانی نیا ادامه داد: گاهی به دلیل مسائل جناحی دستاوردهای برجام دیده نمی شود که این رویکرد منصفانه نیست.

وی از محدودیت منابع مالی بین المللی به عنوان چالشی دیگر یاد کرد و افزود: این موضوع، سبب رقابت کشورهای نفت‎خیز برای جذب سرمایه خارجی می‎شود.

 کنفرانس سه روزه نفت 2017 با حضور مسئولان صنعت نفت، فعالان بخش خصوصی این صنعت در بخش پایین دستی و میان دستی صنعت نفت و نمایندگان شرکت‎های بین المللی در مرکز همایش های صدا وسیما برپاست.

رونق تجارت بین المللی در پایین دستی و میان دستی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران، آشنایی انجمن های تخصصی فعال ایرانی و بین المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برای توسعه همکاری‎های دوجانبه و چند جانبه از اهداف این کنفرانس است.

کد خبر 275486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =