روابط تهران و کاراکاس در عرصه بین الملل راهبردی است

وزیر امور خارجه ونزوئلا روابط تهران و کاراکاس در عرصه بین الملل را راهبردی توصیف کرد و گفت: ایران و ونزوئلا همکاری‎های گسترده ای در حوزه‎های مختلف به‎ویژه حوزه انرژی دارند.

به گزارش شانا، دلسی رودریگز شامگاه سه شنبه (19 بهمن ماه) پس از دیدار و مذاکرات هیئت ایرانی و ونزوئلایی در محل هتل اسپیناس پالاس تهران در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات میان دو هیئت ایرانی و ونزوئلایی بسیار سازنده و مفید بود، تهران و کاراکاس همواره در زمینه مسائل بین المللی روابطی راهبردی دارند.

وی افزود: ما در دیدار و مذاکره با آقای زنگنه و همکارانشان درباره همکاری‎های دوجانبه ایران و ونزوئلا در حوزه انرژی بحث و گفت‎و گو کردیم.

وزیر امور خارجه ونزوئلا تصریح کرد: در این نشست ایران و ونزوئلا در باره توافق تاریخی میان کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که دسامبر پارسال در وین حاصل شد گفت‎وگو کردند، همچنین وزیران نفت ایران و ونزوئلا در باره تازه ترین تحولات بازار نفت و همکاری‎های دو کشور در حوزه انرژی بحث و تبادل نظر کردند.

رودریگز ضمن مطلوب خواندن مذاکرات امشب با هیئت ایرانی، تاکید کرد: ونزوئلا و ایران همکاری‎های گسترده ای در حوزه‎های مختلف دارند، از این رو در نشست دو جانبه با وزیر نفت ایران و هئیت همراه جنبه های مختلف و تقویت مناسبات تهران-کاراکاس بررسی شد.

 نلسون پابلو مارتینز، وزیر نفت ونزوئلا و تعدادی از مدیران ارشد شرکت ملی نفت ونزوئلا (پی دی وی اس ای) و مقام‎های وزارت خارجه ونزوئلا هئیت ونزوئلایی به ریاست دلسی الوئینا رودریگز گومز را در سفر به تهران همراهی می‎کردند.

امیر حسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی، بهروز بیک علیزاده، سرپرست اداره کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت نیز از اعضای هیئت ایرانی به ریاست بیژن زنگنه، وزیر نفت بودند.

به گزارش شانا، وزیر امور خارجه ونزوئلا 31 فروردین ماه سال94 به همراه اسدروبال چاوز، وزیر پیشین نفت ونزئلا در سفر به تهران با زنگنه در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت دیدار و گفت‎وگو کرده بود.

اعضای اوپک 30 نوامبر سال 2016 (10 آذرماه) در وین توافق کردند روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه از مجموع تولید نفت خام خود بکاهند و این رقم را به ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز برسانند.

در همین حال کشورهای غیرعضو اوپک برای کمک به کاهش مازاد عرضه نفت در بازار، در نشست تاریخی 10 دسامبر (20 آذرماه) اوپک و غیراوپک در وین متعهد شدند از یکم ژانویه تولید خود را روزانه ٦٠٠ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

در پی اجرایی شدن توافق اعضای اوپک و همراهی کشورهای غیرعضو این سازمان، قمیت‎های جهانی نفت خام هم اکنون در سطوح بالای 50 دلار برای هر بشکه معامله می شود.

کد خبر 275617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =