قیمت بالای نفت در میان مدت به ضرر اعضای اوپک خواهد بود

وزیر نفت گفت: قیمت نفت در عین حال که درآمد اوپکی‌ها را زیاد می کند اما سرانجام به ضرر کشورهای عضو هم عمل می کند، به دلیل این که رقیبان اوپک تولید را بالا می برند.

به گزارش شانا، مهندس بیژن زنگنه عصر سه ‎شنبه (سوم اسفندماه) پس از دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در جمع خبرنگاران گفت: در جریان دیدار با وزیر انرژی روسیه درباره علاقه‎مندی شرکت‎های روس برای حضور در توسعه میدان‎های نفتی ایران و امضای قراردادهای جدید بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی گفت‎وگو کردیم.

وی با بیان این که یادداشت تفاهم و تفاهم نامه‎های زیادی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‎های روس امضا شده است، گفت: در برخی از این تفاهم‎نامه‎ها ما منتظر پیشنهادهای فنی و مالی طرف روس هستیم و با برخی دیگر مذاکرات وارد مراحل پیشرفته تری شده است که از جمله آنها می توان به شرکت لوک اویل اشاره کرد.

وزیر نفت تصریح کرد: توافق شده است که در اوایل سال 96 در مسکو یا سن پترزبورگ کارگاهی برای تشریح بیشتر شرایط الگوی جدید قراردادهای نفتی برای شرکت‎های علاقمند روس برگزار شود، هر چند که پیش تر این اقدام انجام شده است.

قرارداد فروش نفت ایران به روسیه پیش از 15 اسفند نهایی می‎شود

زنگنه گفت: بخش دیگر مذاکرات با آقای نواک مربوط به موضوع فروش نفت ایران به روسیه بود که اکنون مراحل پایانی خود را پشت سر می‎گذارد.

وی افزود: فکر کنم ظرف 10 تا 15 روز آینده فروش نفت ایران به روسیه نهایی شود، یک شرکت روس نفت ایران را برای برای مقاصد مشخص خارج از روسیه صادر می‎کند و در مقابل ما 50 درصد از پول محموله‎های فروخته شده را در موعد مقرر که یک ماهه خواهد بود، تحویل می گیریم و 50 درصد بقیه هم صرف خرید کالا و خدمات از روسیه می‌شود.

وزیر نفت با تاکید بر این که این معامله تهاتر نیست، بلکه خرید کالا و خدمات با پول فروش نفت است، گفت: قرار است 100 هزار بشکه در روز به روسیه نفت صادر کنیم و فکر می کنم حداکثر ظرف 10 روز آینده قرارداد آن امضا و روند اجرایی آن آغاز شود.

زنگنه در پاسخ به پرسشی که آیا احتمال دارد که در جریان سفر آقای دکتر روحانی به روسیه این قرارداد امضا شود، گفت: این اتفاق خیلی زودتر رخ می‎دهد زیرا سفر آقای روحانی سال 96 خواهد بود و فکر می کنم پیش از 15 اسفندماه ان شاء الله این قرارداد نهایی شود.

وی با بیان این که روس‎ها هر وقت آماده باشند می توانند نفت را بارگیری کنند، گفت: برای متنوع کردن مشتریان و دسترسی بهتر به بازارهای نفتی ما از این کار استقبال می کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: ایجاد یک رابطه دراز مدت بازرگانی با روس‌ها خوب است زیرا ما اکنون بیش از مبلغ موردنظر از روسیه خرید می کنیم، خرید سالانه ما از روسیه بیش از این مبلغ است، به‎هر حال ایجاد یک رابطه بلند مدت با این کشور همسایه کار خوبی است و شرایط را برای علاقه‎مندان به خرید از روسیه تسهیل می‎کند.

وی همچنین قیمت فروش نفت به روسیه را قیمتی متعارف دانست.

سیاست‎های ترامپ به نفع فعالان صنعت نفت آمریکاست

زنگنه با اشاره به تهدیدهای رئیس جمهوری آمریکا درباره تشدید تحریم ایران، گفت: خیلی وقت است این بحثها را داریم، ما خواهان روابط پایدار و بلندمدت با روسیه هستیم و همواره تلاشمان به حداقل رساندن نوسان‎هایی که برخی کشورهای غربی می‎خواهند ایجاد کنند، است؛ روسیه هم می تواند در این مسیر با ما همکار و همراه باشد.

وی افزود: البته آمدن آقای ترامپ سبب تقویت شرکت‎های نفتی آمریکا می‎شود، وزیر امور خارجه آمریکا بیش از آن که سابقه سیاسی داشته باشد، همه عمر کاری خود را در نفت و مدیر عامل بزرگترین شرکت نفتی دنیا بوده است؛ به هر حال ما باید منتظر تحولاتی باشیم و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم باید بسیار مراقب باشد.

روسیه به تعهد خود برای کاهش تولید نفت متعهد می‎ماند

وزیر نفت گفت: روسیه برای بهبود قیمت‎ها با اوپک همکاری می‎کند و قرار شده است حدود 300 هزار بشکه از تولید خود بکاهد.

زنگنه افزود: روسیه افزون بر این در کمیته وزارتی نظارت بر اجرای برنامه کاهش تولید اوپک از جانب غیر اوپکی‎ها عضویت دارد، در این باره هم صحبت کردیم، ما از این که روسیه برای نخستین بار در تاریخ اوپک با این سازمان همکاری کرده و نقش سازنده ای داشته است، تشکر و قدردانی می‎کنیم.

وی تصریح کرد: روسیه اعلام کرده است که به طور کامل تا زمان تعیین شده به تعهد خود پایبند می‎ماند و با اوپک همراهی خواهد کرد.

وزیر نفت گفت: این نخستین بار در تاریخ اوپک است که روسیه برای مدیریت وضع بازار و باز گرداندن ثبات به بازار با این سازمان همکاری کرده است.

زنگنه عنوان کرد: اوپک برای کاهش تولید خود و مدیریت بازار جدی است و من مطمئن هستم که تولیدکنندگان غیر عضو اوپک و به ویژه روسیه براساس تعهد خود با اوپک همراهی خواهند کرد و این برای همه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و امنیت بلند مدت عرضه در بازار، مطلوب است.

قیمت بالای 55 تا 60 دلار به نفع اعضای اوپک نیست

وی با اشاره به احتمال افزایش تولید نفت خام آمریکا در پی رشد قیمت نفت، گفت: قیمت نفت در عین حال که درآمد اوپکی‌ها را زیاد می کند اما سرانجام به ضرر کشورهای عضو هم عمل می کند، به دلیل این که رقیبان اوپک تولید را بالا می برند.

وزیر نفت گفت: همان‎طور که من و دیگران در اوپک گفته‎اند افزایش قیمت به بالای محدوده 55 تا 60 دلار برای هر بشکه در میان مدت سبب تکرار یک دوره کاهش قیمت می شود.

زنگنه گفت: اکنون به طور طبیعی قیمت نفت افزایش می‎یابد، اما از آنجا که اوپک تولید خود را کاهش می‎دهد، تعادلی در بازار برقرار می‎شود و همه معتقدند که اگر اتفاق‎های عجیب و غریبی نیفتند بازار نفت در سال 2017 بازار به تعادل می‎رسد.

همزیستی مسالمت آمیز نفت و محیط زیست

وزیر نفت گفت: در نشستی با نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس بررسی، مسائل مربوط به استان خوزستان بررسی شد و نمایندگان محترم دیدگاه‎ها و پیشنهادهای خود را برای حل مسائل مطرح کردند.

وی با بیان این که پیشنهادهای خوبی مطرح و جمع بندی شد، گفت: ما هم در نشست با نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره مورد نقش نفت در این استان، اجرای مقررات زیست محیطی ارائه دادیم.

زنگنه تصریح کرد: نفت در توسعه میدان آزادگان، اصل را بر این گذاشت که فعالیت صنعتی در آن جا به محیط زیست و تالاب هورالعظیم آسیب نرساند، نفت به دنبال خشک کردن هور نیست و می‎خواهد در همین محیط طبیعی همانطور که در خلیج فارس در حال فعالیت است، کار کند.

وزیر نفت عنوان کرد: مجلس نمی تواند اعتبار دهد، اما پیشنهادهایی به دولت ارائه داده شد، گرچه بعید می دانم در قانون بودجه امسال فرصت باشد، به دلیل این که وقتی گزارش آمد، دیگر نمی شود پیشنهاد جدید ارائه داد، اما به هر حال دولت پیگیری می کند و فکر می‎کنم تصمیم‎های مهم و فوری برای میان مدت، هم دراز مدت درباره را برای خوزستان گرفته شود.

گسترش همکاری‎های ایران و عراق در حوزه نفت و گاز

زنگنه در باره پیشنهاد صادرات نفت کرکوک به ایران گفت: باید یک مشاور بین المللی بگیریم تا گزینه‎های مختلف برای این پیشنهاد را بر اساس چارچوبی که ما برایش تعیین می کنیم، بررسی کند و توجیه فنی و اقتصادی این فعالیت را دربیاورد، حالا چه فروش نفت کرکوک به ایران و چه سوآپ باشد.

وی افزود: ترجیح ما سوآپ است و قرار شد مشاور کار کند، گزینه های مختلفی وجود دارد، ما گزینه ها را ارائه داده‎ایم، و گفته‎ایم که می توانیم بخشی از نیاز خوراک پالایشگاه‎های شمالی و غربی ایران یعنی از اراک گرفته تا کرمانشاه، تهران و تبریز را از آن تامین کنیم، اما مقدار آن به دریافت گزارش از مشاور بین المللی، بستگی دارد و باید در این باره تصمیم گیری شود.

وزیر نفت گفت: ایران آماده صادرات گاز به عراق است، مشکلاتی برای دریافت منابع از عراقی ها وجود دارد زیرا آنها باید گشایش اعتبارات اسنادی (LC) داشته باشند.

زنگنه با اشاره به این که مشکلاتی برای گشایش LC و سختگیری بانک عراقی وجود دارد و باید این موضوع را حل کنیم، اظهار کرد: دیروز هم من به مقامات عراقی گفتم، امیدواریم در روزهای آینده حل شود و ما بتوانیم صادرات گاز به عراق را آغاز کنیم. فعلا عراقی‎ها می‎گویند در سمت ما امنیت وجود ندارد.

پیشنهاد هندی‎ها برای توسعه میدان فرزاد بی در حال بررسی است

زنگنه درباره توسعه میدان گازی فرزاد بی ازسوی شرکت‎های هندی گفت: در حال بحث و بررسی درباره پیشنهاد هندی‎ها  هستیم، ما با آنها توافقی نداشته ایم و بعید است به این سادگی ها به توافق برسیم زیرا فاصله میان ما و آنها از نظر قیمت خرید گاز زیاد است.

به گفته زنگنه، احتمال می رود توسعه میدان گازی فرزاد بی به شرکت دیگری واگذار شود.

وزیر نفت درباره افتتاح خط لوله انتقال گاز به زاهدان اعلام کرد: به ما گفته شده است که این خط لوله دهم اسفندماه افتتاح می‎شود و ما هم آماده ‎ایم.
وی همچنین درباره زمان بهره برداری رسمی از فارهای جدید پارس جنوبی، گفت: این اتفاق بستگی به نظر رئیس جمهوری دارد.

کد خبر 275805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =