نتایج مطالعات اینپکس و توتال در میدان آزادگان جنوبی آماده شد

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به پنج یادداشت‎تفاهم (MOU) که با هدف مطالعه میدان آزادگان جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‎های داخلی و بین المللی امضا شده است، گفت: نتایج مطالعات شرکت‎های اینپکس و توتال آماده و ارائه شده است.

به گزارش شانا، نورالدین شهنازی‎زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) امروز (دهم اسفند ماه) در یک نشست خبری، به تشریح آخرین وضع فعالیت های توسعه ای این شرکت پرداخت و گفت: برداشت از میدان آزادگان جنوبی از 51 هزار بشکه کنونی به 85 هزار بشکه تا پایان امسال افزایش می‎یابد.

وی با بیان این‎که برداشت از این میدان مشترک در اردیبهشت ماه سال 96 به 110 هزار بشکه در روز می‎رسد، ادامه داد: این افزایش پلکانی تا تحقق اهداف تولیدی این میدان در فاز اول توسعه (320 هزار بشکه در روز) ادامه می‎یابد.

به گفته این مسئول، برای فراورش میزان نفتی که به تولید میدان آزادگان جنوبی اضافه می شود، از ظرفیت خالی واحد فراورش جفیر استفاده خواهد شد.  

شهنازی زاده با اشاره به پنج یادداشت‎تفاهم (MOU) که با هدف مطالعه میدان آزادگان جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‎های داخلی و بین المللی امضا شده است، گفت: نتایج مطالعات شرکت‎های اینپکس و توتال آماده و ارائه شده است.

بر اساس تفاهمنامه های امضا شده از سوی شرکت ملی نفت ایران، مطالعه میدان آزادگان جنوبی به شرکت های اینپکس، توتال، پتروناس، شل و شرکت داخلی تنکو سپرده شده است که بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت متن، تاکنون نتایج مطالعات 2 شرکت بین المللی درباره این میدان مشترک آماده شده است. قرار است در آینده ای نزدیک مناقصه میدان آزادگان برگزار شود تا روند توسعه این میدان در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه کلید بخورد.

یادآوران هم به مناقصه می‎رود

شهنازی زاده با اشاره به افتتاح رسمی فاز اول طرح توسعه میدان یادآوران در آبان ماه امسال و برداشت فعلی 115 هزار بشکه نفت از این میدان، عنوان کرد: تکلیف فاز بعدی توسعه این میدان با برگزاری مناقصه مشخص خواهد شد.

وی ذخایر نفت درجای میدان یادآوران را 33 میلیارد بشکه خواند و افزود: حجم ذخایر نفت درجای میادین غرب کارون در مجموع بیش از 67 میلیارد بشکه برآورد می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از برنامه ریزی برای برداشت 25 هزار بشکه نفت از میدان مشترک یاران جنوبی نیز خبر داد و گفت: در مرحله نخست، 10 هزار بشکه از این میدان برداشت می شود.

تحقق برداشت 15 هزار بشکه‎ای از آذر تا 15 اسفندماه

شهنازی زاده با بیان این‎که برداشت نفت از میدان آذر طی روزهای آینده آغاز می‎شود، ادامه داد: تولید در این میدان مشترک در مرحله نخست 15 هزار بشکه است و این رقم در اردیبهشت ماه سال آینده به 30 هزار بشکه می‎رسد و سرانجام قرار است تا سال 97، تولید این میدان به 65 هزار بشکه نفت در روز بالغ شود.

وی سرمایه‎گذاری برای توسعه میدان آذر را یک میلیارد و 234 میلیون یورو و 205 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای فراورش نفت میدان آذر از ظرفیت خالی واحد بهره بردای میدان دهلران استفاه می شود و نفت میدان آذر با خط لوله ای به طول 130 کیلومتر به این واحد بهره برداری انتقال می یابد.

مدیرعامل شرکت متن درباره میدان دارخوین که توسعه آن با مدیریت شرکت متن انجام شد و با تولید روزانه 160 هزار بشکه در مدار قرار دارد، گفت: دارخوین در فهرست میدان هایی قرار دارد که فاز سوم آن در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه می یابد، اما به دلیل مشترک نبودن در اولویت نیست.

امسال تولید روزانه نفت در غرب کارون از مرز 300 هزار بشکه می‎گذرد  

شهنازی زاده با ارائه توضیحات فوق، یادآور شد: به این ترتیب تا پایان امسال با احتساب تولید روزانه 85 هزار بشکه نفت در میدان آزادگان جنوبی، 75 هزار بشکه در آزادگان شمالی، 30 هزار بشکه در یاران شمالی و 115 هزار بشکه در یادآوران، تولید نفت در غرب کارون از مرز 300 هزار بشکه در روز می گذرد.

وی خاطرنشان کرد: با احتساب تولید 15 هزار بشکه ای میدان آذر تا پایان سال، تولید از مجموع میادین نامبرده به 320 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت متن به برنامه افزایش تولید این میدان ها در سه ماه نخست سال 96 نیز اشاره کرد و گفت: با درنظر گرفتن افزایش تولید 15 هزار بشکه ای میدان آذر، 25 هزار بشکه ای میدان آزادگان جنوبی و تولید 10 هزار بشکه ای میدان یاران جنوبی، تولید روزانه نفت در میدان های آزادگان، یاران، یادآوران و آذر در بهار سال آینده به 370 هزار بشکه در روز می رسد.

 محمدرضا اسدی، مدیر مهندسی نفت شرکت متن که در این نشست خبری، شهنازی زاده را همراهی می کرد، به استفاده عراق از فناوری‎های نوین به منظور افزایش ضریب بازیافت از میادین این کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون عراق در میادین مشترک با ایران توانسته است به ضریب بازیافت هایی بیش از 20 درصد نیز دست پیدا کند و این امر، ضرورت تسریع فعالیت های توسعه ای ایران و بهره مندی از دانش نوین روز را در این عرصه بیش از پیش آشکار می کند.

آماک؛ 500 میلیون دلار هزینه و 5 میلیارد دلار درآمد

شهنازی زاده در ادامه این نشست درباره طرح آماک که هفته گذشته، میزبان رئیس جمهوری نیز بوده است، توضیحاتی داد و گفت: با راه اندازی فاز اول این طرح زیست محیطی در سال 88، روزانه از سوزاندن 241 میلیون فوت مکعب گازهای همراه میادین آبتیمور، منصوری، مارون، کوپال و اهواز جلوگیری شد و با بهره برداری از فاز دوم این طرح در سال جاری، روزانه تا حداکثر 18 میلیون فوت مکعب گازهای اسیدی نیز جمع آوری و به پتروشیمی رازی منتقل می شود.

وی سرمایه گذاری مستقیم این طرح را 320 میلیون دلار عنوان کرد که با حساب هزینه های بانکی و سود پیمانکار به حدود 500 میلیون دلار بالغ شده است.

قدرت‎اله آقایی، سرپرست طرح آماک نیز که از دیگر مدیران حاضر در این نشست خبری بود، درباره طرح آماک یادآور شد: درآمدزایی اجرای این طرح روزانه 2 میلیون دلار و سالانه حدود 720 میلیون دلار برآورد می شود و با توجه به اینکه فاز اول آماک در سال 88 راه اندازی شد، تاکنون اجرای این پروژه بالغ بر پنج میلیارد دلار درآمدزایی داشته است.

وی در پایان به طرح توسعه میدان کیش نیز اشاره کرد و گفت: فاز نخست توسعه این میدان با هدف تولید روزانه هزار میلیون فوت مکعب گاز در دستور کار است و اگر تفاهمنامه اخیر شرکت متن با شرکت صانع به قرارداد برسد، این شرکت داخلی تا یک میلیارد دلار از اعتبار 2.2 میلیارد دلاری مورد نیاز برای توسعه این میدان در فاز نخست را تامین خواهد کرد.

سید نورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)  6

کد خبر 275901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =