۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
  • کد خبر: 276126
آذر، نفت و فردای ایلام

عنوان مراسم این است: «آغاز مرحله نخست طرح تولید زودهنگام میدان آذر»؛ اما دلیل حضور وزیر نفت در ایلام، این نیست. زنگنه تنها برای آغاز تولید 15 هزار بشکه نفت در آذر به ایلام نیامده بلکه به گفته خودش، اینجاست تا نشان دهد توسعه ایلام برای وزارت نفت مهم است.

نسبت به توسعه استان ایلام خوشبین است و تاکید می کند: «اگر امروز اینجاست نه به خاطر تولید 15 هزار بشکه نفت، بلکه به‎دلیل نشان دادن اهتمام وزارتخانه‎اش به توسعه استان ایلام است؛ به خاطر ارج نهادن به تحول مدیریتی در آذر و تسریع فرآیند توسعه و از همه مهمتر به‎دلیل قدردانی از دست‎اندرکاران و همه کارکنان زحمتکش این طرح توسعه ای».

میدان مشترک آذر اکنون با ظرفیت تولید 15 هزار بشکه نفت در روز، مرحله نخست تولید زودهنگام را پشت سر گذاشته و قرار است این رقم در بهار سال آینده به 30 هزار بشکه در روز برسد. هدف‌گذاری تولید، 65 هزار بشکه در روز است و امید است این میزان تولید تا کمتر از دو سال دیگر محقق شود. ضریب بازیافت کنونی میدان آذر 16 درصد است و با وجود هدفگذاری تولید 65 هزار بشکه، وزیر نفت تاکید می‎کند که توسعه این میدان باید در فاز دوم و برای افزایش تولید به 100 هزار بشکه در روز ادامه یابد. وی با اشاره به میلیاردها دلار درآمدزایی حاصل از افزایش ضریب بازیافت در آذر، بر ضرورت استفاده از فناوری‎های روزآمد برای ازدیاد برداشت تاکید می‎کند و می‎گوید: «چه کسی اجازه دارد بگوید از این درآمد صرفنظر کنید و از میدان برداشت بیشتری نداشته باشید، به این دلیل که یکی خوشش نمی آید یا یکی چهار تا بد و بیراه می‎گوید. خب فحش بدهد. این ثروت ملی است. نباید کوتاهی کرد. ما نمی توانیم به مردم بگوییم به دلیل نگرانی و دلواپسی عده‎ای، به تولید نفت اضافه نمی‎کنیم. باید به مردم و سرانجام به خدا جوابگو باشیم».

وزیر نفت گریزی به جنگ می‎زند و به سفر نخست خود به ایلام در اردیبهشت ماه سال 62 اشاره می‎کند؛ آن زمان که عضو شورای مرکزی جهاد بوده و در هیئتی برای بازدید از مقرهای پشتیبانی جنگ به منطقه گلان ایلام آمده بودند که درست در همان روز و همان ساعت، این منطقه بمباران می‎شود! و می گوید بار دوم از طرف ستاد کل نیروهای مسلح، درست یک روز قبل از آغاز عملیات مرصاد به ایلام آمدم. زنگنه در واکنش به آن دسته از موضع‎گیری‎ها که تولید در میادین مشترک را به نوعی میدان جنگ توصیف و آن را با سال‎های جنگ تحمیلی مقایسه می‎کنند، می‎گوید: «توسعه میدان‎های مشترک برای استیفای حقوق ملت دنبال می‎شود. ایران با کسی سرِ جنگ ندارد؛ از اول هم نداشته است، اما اگر کسی بخواهد به حقوق کشور تجاوز کند، دندانهایش را خورد می کنیم. برادری ما با یک کشور هم دلیل بر این نیست که از حقوق خود بگذریم».

توسعه میدان‎های مشترک از محورهای مورد تاکید در سیاست‎های اقتصاد مقاومتی است و با تولید زودهنگام در میدان آذر، برداشت از یکی دیگر از میادین مشترک کشور آغاز شده است؛ میدانی که با بدرای عراق مشترک است و این کشور با بهره مندی از همکاری شرکت های بزرگ بین المللی و پیگیری جدی فعالیت های توسعه ای، برداشت نفت از این منطقه را مدت‌ها پیش کلید زده است.

ایلام در مسیر توسعه قرار گرفته است؛ البته نه تنها با تکیه بر آذر. وزیر نفت تاکید می‎کند توسعه میدان‌های چنگوله، دانان، پایدار غرب، چشمه خوش و به ویژه تنگ بیجار در دستور کار وزارت نفت قرار دارد و حتی توسعه تنگ بیجار یکی از محورهای اصلی گفتگو در نشست امروز زنگنه و استاندار ایلام بوده است. زنگنه در جمع خبرنگاران به فاصله حدود هزار کیلومتری ایلام تا عسلویه (به عنوان مرکز اصلی تولید گاز) اشاره می‎کند و از این رو، تولید گاز در غرب کشور را بسیار حائز اهمیت می‎شمارد.  

البته فرآیند توسعه به اینجا ختم نمی شود. گازهای همراه نفت میدان آذر، بخشی از خوراک NGL 3100 خواهد شد. کارخانه گاز و گاز مایعی که عملیات اجرایی آن با هدف جلوگیری از سوزانده شدن روزانه ٢٧٠ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت، شهریورماه امسال در منطقه چشمه خوش دهلران آغاز شد و بهره برداری از این کارخانه، پشتوانه محکمی برای فعالیت پتروشیمی بزرگ دهلران خواهد بود. به همین دلیل است که زنگنه به حفظ زنجیره ارزش به عنوان یکی دیگر از محورهای مورد تاکید وزارت نفت در استان ایلام اشاره می‎کند؛ موضوعی که همانند توسعه میدان‎های مشترک در سیاست‎های اقتصاد مقاومتی مدنظر است.

برداشت نفت از میدان آذر آغاز و در قالب قراردادهای محرمانگی که پیش‌تر امضا شده است، مطالعه میدان‎هایی مانند چشمه خوش، پایدار غرب و چنگوله از سوی شرکت‎های بین المللی دنبال می‎شود. عملیات اجرایی پروژه NGL 3100 هم آغاز شده و قاعدتا باید روزهای خوبی در اننظار پتروشیمی دهلران باشد. این‌که آیا آذر می تواند مقدمه توسعه در ایلام شود، سوالی است که با گذشت زمان پاسخ داده خواهد شد.   

هانیه موحد

کد خبر 276126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =