پتروشیمی کردستان؛ بزرگترین سرمایه گذاری صنعتی تاریخ استان

وزیر نفت ساخت پتروشیمی کردستان را بزرگترین سرمایه گذاری صنعتی تاریخی این استان دانست و گفت: با افتتاح این مجتمع افزون بر افزایش و تکمیل زنجیره تولید، شاهد اشتغال‌زایی فراوان در این منطقه هستیم.

به گزارش شانا، مهندس بیژن زنگنه امروز (شنبه، پنجم فروردین ماه) در آیین بهره‎برداری رسمی از مجتمع پتروشیمی کردستان اظهار کرد: افتتاح این مجتمع بزرگ صنعتی با حضور رئیس جمهوری در نخستین روز کاری سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده، سبب خوشبختی است.

وی با اشاره به این که پتروشیمی کردستان، بزرگترین سرمایه گذاری صنعتی تاریخ این استان است، افزود: حدود 1400 میلیارد تومان در این مجتمع سرمایه گذاری شده است که این راه ادامه خواهد داشت.

وزیر نفت فاصله بسیار کم پتروشیمی‎های کردستان، ایلام، کرمانشاه و مهاباد به مرز را مزیت بزرگی برای صادرات محصولات تولیدی و ادامه ساخت پتروشیمی‎ها در منطقه غرب کشور عنوان کرد و گفت: با توسعه صنایع پایین دستی در این مناطق شاهد افزایش حجم صادرات و اشتغال‌زایی خواهیم بود.

زنگنه با بیان این که غرب کشور در حال تبدیل شدن به قطب سوم پتروشیمی ایران پس از عسلویه و بندرامام هستند، تصریح کرد: ادامه ساخت مجتمع‌های پتروشیمی در ایلام، کرمانشاه، کردستان، مهاباد و لرستان یک قدرت بزرگ پتروشیمی برای منطقه غرب ایجاد می‌کند که به دنبال آنها باید ساخت صنایع پایین دست هم ادامه یابد.

وی با اشاره به افتتاح پتروشیمی‌های لرستان، ارومیه، مهاباد، اوره و آمونیاک مرودشت، کارون، تخت جمشید و کردستان در یک سال گذشته در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: پتروشیمی‌های مروارید، فاز 2 کاویان، مرجان، انتخاب، کاوه و پردیس نیز به زودی به بهره برداری خواهند رسید.

وزیر نفت ادامه داد: با افتتاح طرح‌های پتروشیمی که در یک سال گذشته در این صنعت به افتتاح رسیده و بقیه نیز به زودی افتتاح می شوند، حدود 9.5 میلیون تن محصول (با احتساب همپوشانی پتروشیمی کاویان) به ارزش 5.5 میلیارد دلار تولید می شود.

زنگنه افزایش 5.5 میلیارد دلاری ارزش محصولات پتروشیمی تا پایان دولت یازدهم را تحول بزرگی دانست و ادامه داد: امیدواریم با رفع مشکلات، این محصولات در داخل کشور همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی برای تکمیل زنجیره تولید استفاده شوند.

وی دستیابی به تولید 40 میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی کشور را بسیار سهل دانست و گفت: مهمترین کار برای رسیدن به این هدف، تأمین خوراک است که وزارت نفت هم اکنون در حال ساخت تعداد زیادی واحدهای ان جی ال در عسلویه برای جداکردن برش های سنگین از گازهای همراه نفت است که می توانند خوراک ارزان و با قیمت رقابتی برای مجتمع‌های پتروشیمی تولید کنند.

کد خبر 276151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =