ظرفیت ایران برای نقش آفرینی در بازار گاز

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) افتتاح فازهای 17 تا 21 پارس جنوبی را در احیای ظرفیت گاز کشور قابل تحسین دانست و گفت: ایران ظرفیت نقش آفرینی عمده در بازار گاز را از طریق سرمایه گذاری و مشارکت بین المللی داراست.

به گزارش شانا، محمد حسین عادلی صبح امروز (شنبه، دوم اردیبهشت‌ماه) در سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با بیان این که ایران بزرگترین مصرف کننده گاز در خاورمیانه است، اظهار کرد: ایران 40 درصد مصرف گاز خاورمیانه را اختیار دارد و در سال 2015، 180 میلیارد مترمکعب مصرف داشته است.

وی، رشد  1.8 درصدی مصرف گاز در کشورهای خاورمیانه را بالا دانست و گفت:  افزایش مصرف در کشورهای کویت، عربستان، امارات و ایران از دلایل این رشد به شمار می‌آید که تفاوت ایران با دیگر کشورها این است که کمبود گاز ندارد.

دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان این که ایران بزرگترین ذخایر گازی جهان را دارد، اما رشد مصرف در این کشور بالاست، گفت: مصرف گاز در ایران در سال‌های 2000 تا 2015، سه برابر شده است.

عادلی با اشاره به این که بخش خانگی بزرگترین مصرف کننده گاز در ایران است که در سال 2015، 36 درصد کل مصرف گاز در این بخش بوده است، افزود: به همین دلیل ایران در زمستان با کمبود گاز روبه‌رو می‌شود.

وی، از بخش تولید نیرو به‌عنوان دومین بخش مصرف کننده گاز در ایران نام برد و گفت: پیش بینی می‌شود مصرف گاز در این بخش تا سال 2040 میلادی از مصرف گاز در بخش خانگی پیشی بگیرد.

به گفته عادلی، هم اکنون مصرف گاز در تولید نیرو، 34 میلیارد مترمکعب است که پیش بینی می شود این رقم به 54 میلیارد مترمکعب می‌رسد.

مصرف انرژی در ایران 2 برابر شد

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، در ادامه با بیان این که  از سال 2000 تا 2015، مصرف انرژی در ایران 2 برابر شده است، گفت: پیش بینی‌ها حاکی از افزایش مصرف انرژی در ایران است.

عادلی با بیان این که ایران سه چالش عمده در بخش انرژی دارد، از مصرف بالای انرژی به‌عنوان چالش نخست نام برد و گفت: افتتاح فازهای پارس جنوبی یک اقدام قابل تحسین در احیای ظرفیت گاز کشور است اما باید برای مصرف بی رویه انرژی کشور، راه حل جامع یافت که یکی از راه‌حل‌ها می تواند قیمت باشد.

وی، شدت انرژی در ایران را بالا عنوان کرد و با بیان این که ایران در میان پنج کشور دنیا در این زمینه قرار دارد، تصریح کرد: همچنین کارایی انرژی در ایران بسیار پایین است که باید آن را افزایش داد.

دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، سومین چالش را حضور حداقلی ایران در بازار جهانی گاز عنوان کرد و اظهار کرد: با وجود این که ایران دارنده بزرگترین ذخایر گازی جهان است اما حضورش در بازار گاز حداقلی است.

به گفته عادلی، ایران ظرفیت نقش آفرینی عمده در بازار گاز را از طریق سرمایه گذاری و مشارکت بین المللی داراست.

دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز فردا با بیژن زنگنه، وزیر نفت دیدار و گفتگو می‌کند.

کد خبر 276402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =