کارستان دولت در افزایش صادرات نفت خام

صادرات نفت و میعانات گازی ایران در دولت یازدهم بیش از 140 درصد افزایش یافت و به حدود سه میلیون بشکه در روز رسیده است که می توان از آن به‎عنوان «کارستان» نام برد.

به گزارش شانا، صادرات نفت خام ایران که در اواخر دولت دهم در پی تشدید تحریم‎ها با کاهش همراه شده بود، در دولت یازدهم بیش از 2 برابر و به حدود سه میلیون بشکه در روز رسیده است.

این افزایش صادرات در حالی رقم خورد که بسیار از کارشناسان داخلی و ناظران خارجی افزایش روزانه یک میلیون بشکه ای نفت ایران را بلافاصله پس از لغو تحریم‎ها در دی‌ماه 94، و در فاصله کوتاه 6 ماهه را غیر ممکن می دانستند و از همین رو افزایش صادرات نفت، تعجب آنها را به همراه داشت.

صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور در پنج ماه نخست سال 92، 1.2 میلیون بشکه در روز بود که اگر برجام اجرایی نمی شد این رقم به تدریج کاهش می‎یافت و به صفر می‎رسید.

با افزایش تولید و صادرات نفت، درآمدهای نفتی ایران نیز در سال 95، کمی از 40 میلیارد دلار بالاتر رفت. خوب است بدانیم وضع صادرات نفت چه بود و چه شده است.

اگر نبود افزایش تولید نفت و افزایش درآمدهای نفتی، اقتصاد ایران اکنون رمقی برای حرکت چابک در عرصه‌های مختلف نداشت و بسیاری از برنامه‎های توسعه و رفاهی و حتی پرداخت حقوق اقشار مختلف نیز ممکن بود با مشکلات جدی رو‎به‎رو شود.

مشتریان نفتی ایران از آسیا تا اروپا

مشتریان نفت ایران که در دوران تحریم به به چهار ضلعی چین، هند، کره جنوبی و ژاپن ختم می‎شد، پس از اجرای برجام و در دولت یازدهم از مرزهای آسیایی فراتر رفت و حدود 700 هزار بشکه از بازار اروپا را در اختیار گرفت، انگلیسی-هلندی شل، توتال فرانسه، رپسول اسپانیا، شرکت نفت و گاز مجارستان (MOL)، هلنیک پترولیوم یونان، ساراس ایتالیا از مشتریان نفتی ایران پس از تحریم‌ها هستند.

تنوع مشتریان نفتی ایران در حالی رقم خورد که در ابتدای دولت، راه‌های نفتی ایران به اروپا به جز کشور ترکیه بسته شده بود، این تنوع، سبب بالارفتن قدرت کشور شده است.

بازگشت بدون دردسر دلارهای نفتی

بازگشت پول نفت هم از مصیبت‌های دوران تحریم بود که از دولت گذشته به یادگار مانده بود، پول‌های نفت ایران به سختی و با فاصله زمانی  وارد کشور می‎شد، اما این مشکل در دولت یازدهم حل شد و پول نفت ایران در کمترین زمان ممکن به حساب خزانه واریز می‎شود.

بر اساس برآوردها و با احتساب هر بشکه نفت 55 دلاری، امسال ارزش صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به 45 تا 50 میلیارد دلار خواهد رسید.

کد خبر 276459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =