English
:
۱۵ آذر ۱۳۹۵ | Dec 5, 2016
سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل
  

درباره ما - شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)

الف. مقدمه؛ ضرورت ها و زمینه های فعالیت

شانا پایگاه خبری اداره کل روابط عمومی وزارت نفت است. نقش پایگاه‌های اطلاع‌رسانی تخصصی که اطلاعات، خبرها و گزارش‌ها را از منظر فنی و تخصصی و با دیدگاه کارشناسی ارائه می دهند، نقش ارزنده‌ای در اطلاع رسانی کامل، جامع و پاسخگو ایفا می کند. تحولات شگرف فناوری اطلاعات در دهه پایانی قرن بیستم، نشانگر مشخصه تازه‌ای برای دوران جدید است و اکنون در آغاز قرن 21 تاکید محوری نه بر جمع‌آوری اطلاعات بلکه بر گردش صحیح و سریع اطلاعات است.

 گردش اطلاعات تخصصی درون سازمانی و برون سازمانی، به ویژه در مجموعه‌های پیچیده‌ای چون صنایع نفت و انرژی به همان میزان اهمیت دارد که گردش سالم خون در ارگانیزم بدن. به همین دلیل، جای خالی یک شبکه پویای گردش اطلاعات در صنایع نفت و انرژی کشور، پیوسته احساس می شد و به همین دلیل شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی از پائیز سال 1381 شمسی با همکاری گروهی از دست اندرکاران رسانه ای و با حمایت وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شد.

 مهم ترین زمینه های فعالیت شانا، اطلاع رسانی دقیق، صحیح و سریع از تحولات مهم حوزه انرژی در سطوح ملی و بین المللی، انتشار ویژه نامه ها و نشریات تخصصی با توجه به تولیدات شانا درباره موضوعات تخصصی نفت، گاز، پتروشیمی و سایر منابع انرژی و مشارکت در برگزاری همایش ها، پوشش خبری و تبلیغی آنها را شامل می شود.

ب. اهداف شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی شانا

1) اطلاع رسانی دقیق ، صحیح و به روز از تحولات حوزه انرژی
2) سرعت بخشیدن به گردش روان اطلاعات در حوزه انرژی
3) تسهیل امکان دسترسی به اخبار نفت و سایر حامل های انرژی
4) ایجاد فضای مناسب برای ارائه نقد و نظرهای کارشناسی
5) انتشار اطلاعات تخصصی دسته بندی شده مناسب با سلیقه وگرایش مخاطبان
6) فراهم کردن زمینه تبادل نظر در موضوعات مهم بین کارشناسان و صاحب نظران حوزه انرژی به صورت on-line
7) برگردان و انتشار آخرین مقــالات، عکس ها ومطالب نشریــات معتبر خارجی و نتایج پژوهش ها و پیش بینی های موسسات علمی – پژوهشی فعال در حوزه انرژی در سطح ملی و بین المللی
8) تولید گردآوری و انتشار تصاویر و فیلم های خبری از تحولات حوزه انرژی
9) ارائه اطلاعات پایه و به روز در زمینه ها ی مختلف انرژی
10) معرفی نشریات، کتب، شرکت ها و موسسات داخلی و بین المللی فعال در بخش های مختلف حوزه انرژی
11) ارائه اطلاعات فنی به روز برای کارشناسان حوزه انرژی

پ. گروه‌های خبری شانا

شانا، اخبار و اطلاعات تولیدی خود را به صورت موضوعی و در قالب گروه‌های خبری حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، بین الملل، پالایش و پخش، منتشر می کند. نرم افزار جدید شانا امکان بهره برداری از یک جستجوی پیشرفته به منظور دستیابی به اخبار موضوع بندی شده را فراهم می سازد. گروه های اصلی خبری شانا، دربردارنده شماری زیر گروه به شرح زیر است:

1) نفت: عمومی، فناوری، اکتشاف، تولید
2) گاز: پالایشگاه‌ها، گازرسانی، انتقال و ذخیره سازی، عمومی
3) پتروشیمی: مجتمع‌ها، بازرگانی، فناوری، عمومی
4) بین الملل: تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک، بازارهای نفت و گاز، مصرف کنندگان، تحولات گاز، ایران در جهان
5) پالایش و پخش: پالایشگاه‌ها، انتقال و توزیع، مصرف، عمومی
6) همچنین خروجی تلکس سایت بطور مستقل از اخبار عمومی در حوزه‌های زیر فعالیت می‌کند: وزارت نفت، شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی پالایش و پخش، شرکت ملی پتروشیمی و بین‌الملل

ت. اصول مدیریتی، تشکیلات و ساختار سازمانی شانا

1) سیاست گذاری جریان اطلاع رسانی شبکه، از مسیر تصمیم سازی شورایی در سه سطح عالی، میانی و اجرایی
2) قابلیت توسعه بدون نیاز به تغییرات مکرر ساختاری
3) توجه به اهمیت تغذیه اطلاعاتی مدیران و سیاست گذاران حوزه انرژی کشور
4) عنایت به بهره گیری از شبکه رایانه ای ارتباطی با استفاده از محیط اینترنت با هدف تسهیل و تسریع ارتباطات و ایجاد بانک اطلاعاتی
5) توجه به فعالیت های اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و افکارسنجی از راه ایجاد شاخه تخصصی تحقیق و پژوهش و افکار سنجی
6) برخورداری از دیدگاه های کارشناسان مستقل دانشگاهی و دست اندرکاران رسانه ای در جهت ارتقاء سطح تولیدات خبری شبکه با استفاده از توان و نظرات نخبگان امر اطلاع رسانی
7) ساماندهی و تمرکز فعالیت های اطلاع رسانی با هدف ارائه شفاف ، به موقع و خالی از اشتباه
8) انطباق رویکردها با نیازهای واقعی و تجارب کاربردی
9) رویکرد جدی به فعال سازی بخش اخبار تصویری

ث. اصول و ارزش های حرفه ای شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی شانا:

1) استفاده از نیروی انسانی حرفه ای و متخصص در زمینه های مختلف حوزه انرژی
2) انجام فعالیت حرفه ای مستقل در چارچوب منافع ملی
3) تاکید بر تضمین گردش آزاد اطلاعات و اخبار حوزه انرژی
4) تلاش برای ایجاد زمینه تبادل نظر و برخورد آراء صاحب نظران و کارشناسان حوزه انرژی
5) تعامل با خانواده رسانه های جمعی
6) همکاری با روابط عمومی ها و پرهیز از ورود به حوزه فعالیت آنها