نعمت زاده: سهمیه بنزین خودروهای دوگانه سوز با دیگر خودروها برابر می شود

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به مشکل سوختگیری برای خودروهای دوگانه سوز، گفت: تا پایان شهریورماه سهمیه خودروهای دوگانه سوز با دیگر خودرها برابر خواهد بود.

به گزارش شانا، مهندس محمدرضا نعمت زاده، شب گذشته، در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود: با بررسی های انجام شده در حال حاضر 130 هزار خودرو دوگانه سوز بلحاظ کمبود جایگاه سی.ان.جی در کشور مشکل دارند که امیدواریم تا 2 و 3 ماه آینده، مشکل سهمیه سوخت این خودروها رفع شده و سهمیه بنزین آنها برابر با سهمیه خودرهای دیگر شود.

وی ادامه داد: دارندگان این خودرها می توانند با کارتی که هم اکنون دراختیار دارند، بدون نگرانی سوختگیری کنند و البته اگر به جایگاه سی.ان.جی دسترسی دارند از گاز استفاده کرده و بنزین خود را برای ماه های آینده ذخیره کنند تا مشکل آنها انشاا.. تا آخر شهریورماه رفع شود.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآودره های نفتی ایران همچنین با رد شایعه کمبود بنزین در کشور تصریح کرد: موجود بنزین کشور به حد کافی است و طبق برنامه سهمیه بندی تامین و توزیع خواهد شد.

نعمت زاده افزود: موضوع تولید، واردات، مصرف و توزیع بنزین کشور برای سال آینده نیز برنامه ریزی شده است و لذا هیچگونه نگرانی از جهت تامین سوخت نداریم.

وی یاد آور شد: بحث سهمیه بندی بنزین چند سال است که در قانون بودجه کل کشور گنجانده شده، اما اجرای آن در سال های گذشته به علت ابعاد پیچیده آن، به تعویق افتاد که به حمدا... با تلاش تمام دست اندرکاران دولت و نظر مساعد مجلس شورای اسلامی، با راه اندازی سامانه کارت هوشمند سوخت، سهمیه بندی بنزین اجرایی شد.

نعمت زاده با بیان اینکه از ابتدای امسال موضوع اعمال سهمیه بندی بنزین و لزوم آمادگی مردم را طریق رسانه ها اطلاع رسانی کردیم اظهار داشت: متاسفانه با اجرای سهمیه بندی بنزین وقایعی در تهران توسط عده ای که قطعا افراد معمولی نبودند رخ داد که انشاا... امیدواریم دستگاههای اطلاعاتی و قضایی این موضوع را به موقع بررسی کرده و به اطلاع عموم برسانند.

وی ادامه داد: جایگاه های عرضه سوخت آسیب دیده در تهران و برخی شهرستان ها توسط این افراد به زودی ترمیم و بهسازی خواهند شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به سامانه کارت هوشمند به عنوان بزرگترین طرح فنآوری اطلاعات کشور، تصریح کرد: سیستم کارت هوشمند سوخت برای متخصصان کشور یک افتخار بزرگ محسوب می شود.

نعمت زاده توضیح داد: نحوه کارکرد سیستم کارت هوشمند سوخت ترکیبی از آف لاین و آن لاین است به نحوی که ارتباط پمپ جایگاه تا دستگاه جمع آوری اطلاعات که به آن (POLLER) گفته می شود به صورت آف لاین کار می کند؛ به صورتی که حتی اگر ارتباط مخابراتی یک جایگاه قطع باشد مردم می توانند از سهمیه خود استفاده کنند و این اطلاعات در شبکه ثبت و ذخیره خواهد شد.

وی ادامه داد: سامانه کارت سوخت از پولر تا مرکز دیتا با استفاده از فیبر نوری بوده و صورت کار آن به نحوی است که می توان از مرکز دیتا سهمیه ها را کنترل و اگر لازم باشد در آنها تغییر ایجاد کرد.

نعمت زاده تصریح کرد: کارت هوشمند سوخت هم بلحاظ فیزیکی و هم از نظر نرم افزاری در درجه از امنیت بالایی برخودار است و در نوع خود مطمئن ترین سیستم مدیریت توزیع و مصرف سوخت است.

وی افزود: اصولا سامانه کارت هوشمند برای راحتی مردم طراحی شده است، به همین دلیل در عرضه بنزین تلاش می کنیم تا روز به روز خدمات رسانی این سیستم بهتر شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، همچنین با اشاره به راه اندازی دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت گفت: در حال حاضر 600 دفتر خدمات کارت هوشمند سوخت فعال هستند که از این تعداد 480 دفتر به صورت آن لاین به شبکه کارت هوشمند سوخت وصل بوده و مابقی نیز با شرکت مخابرات به زودی آن لاین خواهد شد.

نعمت زاده ادامه داد: خوشبختانه تا کنون حدود 30 هزار کارت المثنی برای کسانی که کارت سوخت خود را مفقود کرده اند، پس از انجام مراحل شخصی سازی، صادر شده است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در مورد میزان و نحوه بررسی سهمیه بندی وسایط نقلیه، خاطر نشان کرد: برای انواع وسایط نقلیه به خصوص خودروهای عمومی مانند تاکسی و مسافربرهای شخصی در جلسات متعدد دولت محاسبه های زیادی انجام شد و سهمیه کاملا مناسبی برای آنها پیش بینی شد، لذا  از آنجا که سهمیه بندی بر اساس  سهمیه ماهانه است، دارنده تاکسی و آژانس و تمام خودرهای مسافربر می توانند برنامه ریزی کرده و سهمیه خود را به خوبی استفاده کنند.

نعمت زاده ادامه داد: بر اساس یک مطالعه میدانی که سال گذشته از تعدادی از تاکسی ها انجام دادیم مشخص شد که تاکسی های شهر تهران روزانه حدود 27 لیتر بنزین مصرف می کنند که این مقدار بر اساس سهمیه ای که اکنون به آنها تعلق گرفته و مطمئنا در شهرهای کوچک کشور نیز کمتر از این مقدار است، بسیار مناسب و جای هیچگونه نگرانی نیست.

وی همچنین با اشاره به تفکیک سهمیه بندی خودروها بر اساس متغیرهایی مانند تعداد سیلندر و نوع آب و هوا و شرایط اقلیمی خاص منطقه، گفت: با توجه به تنوع زیاد خودروها، در نظر گرفتن این متغیرها برای ما امکان پذیر نبود.

وی همچنین با اشاره به وضعیت کشاورزانی که از ادوات کشاورزی بنزین سوز استفاده می کنند، اظهار داشت: این عزیزان می توانند از سهمیه های خود که اختمالا از مدت چهار ماه به شش ماه افزایش می یابد بدون نگرانی استفاده کنند. البته توصیه ما به همه عزیزان این است که صرفه جویی کنند چون هدف اصلی این سامانه این است که بتوانیم مصرف را به نحوی مدیریت و کنترل کنیم.

نعمت زاده خاطر نشان کرد: در برخی وسایط نقلیه و به خصوص موتورسیکلت هایی که مشغول فعالیت در زمینه خدمات عمومی مانند پیک های موتوری هستند با هماهنگی وزارت کشور سهمیه این عده شناسایی خواهد شد و حتی نیاز سوخت آن دسته از هموطنانی که در روستاهایی که فاصله زیادی با جایگاههای سوخت شهری دارند، زندگی می کنند، طبق سهمیه بندی متناسب تامین خواهد شد.

وی همچنین گفت: برای تامین مصرف برخی وسایل کشاورزی مانند تیلرها، اره های بنزینی و همچنین  قایق های موتوری، دستور العملی تهیه شده و به مناطق و نواحی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ابلاغ شده که براساس میزان مصرف آنها، حواله برای تامین سوخت آنها صادر شود.

نعمت زاده با اشاره به خودروهای جدید آماده فروش (صفر کیلو متر) شرکت های خودرسازی اظهار داشت: برای تامین سوخت این دسته از خودرها کارت های موقت با اعتبار یک ماهه توزیع خواهد شد که می توانند به میزان 100 لیتر سوختگیری کنند.

معاون وزیر نفت همچنین خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه احداث جایگاههای جدید عرضه سوخت با ارائه کمک های مالی در هر نقطه از کشور، همچنان به قوت خود باقی است و ما در این زمینه با بخش خصوصی همکاری خواهیم کرد.

نعمت زاده در پایان سخنان خود با بیان اینکه رسالت وزارت نفت خدمت رسانی و توجه به تامین آسایش مردم است، تصریح کرد: مردم به شایعه ها توجه نکنند؛ اگر موضوع خاصی باشد از طریق منابع رسمی اعلام خواهد شد. 

کد خبر 108197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =