نظارت بر روند عرضه بنزین در جایگاه های سوخت شدت می یابد

با بروز برخی تخلفات در روند عرضه بنزین سهمیه بندی در برخی جایگاه های سوخت کشور، بازرسان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، روند نظارت و کنترل بر نحوه سوخت رسانی در جایگاه های سوخت کشور را شدت می بخشند.

به گزارش خبرنگار شانا، به دنبال برخی گزارش های مردمی در باره عرضه سوخت به دو تا چند برابر قیمت قانونی آن در برخی نقاط کشور، روند بازرسی کمی و کیفی بر نحوه قیمت و توزیع فرآورده های نفتی و جایگاه های سوخت خودرو شدت می یابد.

تامین به موقع فرآورده های نفتی به وسیله تمام جایگاه های عرضه سوخت خودرو در کمترین زمان ممکن، کنترل و آزمایش کردن همه پمپ های جایگاه های عرضه سوخت خودرو با هدف جلوگیری از کم فروشی، اختلاط و عرضه خارج از شبکه، موظف کردن تمام جایگاه های عرضه سوخت خودرو به تعمیر و بازسازی پمپ های فرسوده و معیوب، همچنین رعایت اصول ایمنی و بهداشتی از مهم ترین اقدام هایی است که در طرح بازرسی کمی و کیفی مورد توجه مسئولان بازرسی قرار می گیرد.

همچنین تهیه و نصب پلاکارد، تراکت و تابلوهای راهنمایی مربوط به اجرای قانون سهمیه بندی بنزین و سیستم کارت هوشمند سوخت و حتی اعلام شماره تلفن های رسیدگی به شکایت های مردمی در محل جایگاه های سوخت کشور از دیگر موارد مهمی است که در تامین کیفیت خدمات سوخت رسانی به مردم مورد توجه بازرسان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در سراسر کشور قرار می گیرد.

مسئول بازرسی، کنترل و نظارت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه تهران در گفت وگو با خبرنگار شانا گفت: روند کنونی بازرسی ماموران کنترل و نظارت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شبانه روزی است و با مشاهده هر گونه تخلف جایگاه داران موارد به سرعت به تعزیرات حکومتی گزراش داده می شود.

محمد حجازی با اشاره به اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در باره موظف بودن جایگاه داران به حفاظت از کارت های جا مانده از هموطنان عزیز در دستگاه کارت خوان افزود: کارگران جایگاه های سوخت موظفند کارت های به جا مانده در دستگاه های کارت خوان را به سرعت به مسئول جایگاه تحویل دهند و مسئول جایگاه نیز باید تا یک هفته آن کارت سوخت را نزد خود نگه دارد و در صورت مراجعه نکردن دارنده کارت، آن را به مرکز ناحیه پخش فرآورده های نفتی تحویل دهد.

وی با بیان این که جریمه های سنگینی برای افراد متخلف وضع خواهد شد، خاطرنشان کرد: در صورت رعایت نکردن موارد قانونی کارگران و مسئول آن جایگاه سوخت به تعزیرات حکومتی معرفی شده است تا برابر قانون با آنان رفتار شود.

حجازی تصریح کرد: در نامه ای موارد تخلف را به رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت، رئیس هیئت مدیره جایگاه داران سوخت و مسئولان جایگاه ها تذکر داده ایم و از آنان خواسته ایم برای جلوگیری از بروز تخلف در جایگاه های سوخت اقدام کنند.

با این حال شاهدان از بروز تخلف در روند عرضه سوخت در برخی جایگاه های سوخت تهران و برخی شهرهای جنوب و غرب کشور خبر می دهند.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه آبادان در این باره در گفت وگو با خبرنگار شانا تصریح کرد: تا کنون مردم گزارشی از تخلف جایگاه داران منطقه آبادان به ما نداده اند.

شیرزاد غلام زاده خاطرنشان کرد: کمیته تخلفات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه آبادان در زمینه فرآورده های نفتی به موارد مهم تخلف جایگاه داران مانند کم فروشی، زیاد فروشی، احتکار و غیره رسیدگی می کند که گزارش ها و شکایت های مردمی بخش مهمی از مستندات این کمیته برای تشکیل پرونده را شامل می شود.

وی تاکید کرد: مردم ضمن این که باید مواظب کارت های سوخت خود باشند و اجازه ندهند دیگران از کارت آنان سوخت گیری کنند، باید موارد تخلف جایگاه داران را نیز با شماره تلفن هایی که در محل جایگاه های سوخت نصب و اعلام شده است، به کمیته تخلفات و رسیدگی به شکایات اطلاع دهند. 

غلام زاده تصریح کرد: البته طبیعی است که چنانچه کارت سوخت در اثر سهل انگاری رانندگان خودرو در جایگاه سوخت جا مانده باشد، ممکن است با آن تخلفی انجام شود، زیرا کنترل این کارت برای ماموران کمیته تخلفات بسیار دشوار است.

وی توصیه کرد: مردم با معرفی این گونه تخلفات به شرکت های ملی پخش فرآورده های نفتی  سراسر کشور، از هدررفت این کالای راهبردی جلوگیری کنند.

مسئول رسیدگی به شکایت های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خوزستان نیز گفت: در استان خوزستان سوختگیری بر اساس اعمال قانون سهمیه بندی جریان دارد و تا کنون هیچ گونه تخلفی از سوی جایگاه داران مبنی بر استفاده غیر مجاز از کارت سوخت به این واحد گزارش نشده است.

سید اسد میرعالی به خبرنگار شانا افزود: سیستم بازرسی منطقه خوزستان به طور منظم و روزانه از تمام جایگاه های استان بازدید می کند و از نزدیک در جریان نحوه سوخت رسانی به همشهریان قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه نمی توان گفت هیچ تخلفی صورت نمی گیرد، اما از سوی دیگر نمی توان تخلف یک نفر از کارکنان یک جایگاه را به کل جایگاه های سوخت یک منطقه یا کشور تعمیم داد و همه را متخلف دانست.

وی خاطرنشان کرد: هیئت بازرسی منطقه خوزستان روز گذشته از جایگاه های دزفول، اندیمشک، رامهرمز و سوسنگرد بازدید کرده و روند سوخت رسانی در آن جایگاه های را مثبت و بدون مشکل  گزارش کرده است.

میرعالی همچنین با اشاره به ادعای اخیر رئیس جایگاه داران استان خوزستان مبنی بر ناکارآیی و تخریب کارت های سوخت در اثر گرمای زیاد استان خوزستان اظهار داشت: این ادعا کذب است و بهتر مدعیان است ادعای خود را مستند عنوان کند.  

رئیس جایگاه داران سوخت استان خوزستان چندی پیش در مصاحبه با یک نشریه محلی در اهواز گفته که دستگاه های کارت خوان در اثر گرمای بالا کارآیی ندارند و موجب تخریب کارت های سوخت می شوند، همچنین سیستم های نصب شده کارت خوان با تلمبه های قدیمی، فرسوده و از رده خارج جایگاه ها همخوانی ندارد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کردستان نیز بروز تخلف از سوی برخی کارگران جایگاه های سوخت را ناممکن نمی داند.

علیرضا کامیاب به خبرنگار شانا گفت: ممکن است جایگاهداران با کارت های سوخت به جا مانده از رانندگان خودرو در جایگاه سوء استفاده کنند اما هرگز نمی توانند از کارت های اضطراری سوخت بهره برداری غیر قانونی کنند چرا که تمام کارت های سوخت اضطراری جمع آوری شده است.

وی توصیه کرد: هوطنان عزیز برای جلوگیری از بروز چنین تخلفاتی باید کاملا مراقب و مواظب کارت سوخت خود باشند و آن را در اختیار کسی قرار ندهند و پس از سوختگیری نیز حتما آن را از محل کارت خوان بردارند.

کامیاب خاطر نشان کرد: چنانچه برخی جایگاه داران احتمالا چند کارت سوخت اضطراری را تحویل نداده باشند و با استفاده از آن کارت ها به مردم سوخت با قیمت بالا و غیر قانونی عرضه کنند، می توان با چاپ وضعیت عملکرد ماهانه آن جایگاه این تخلف را شناسایی کرد، اما اگر با کارت سوخت مردم که در دستگاه کارت خوان به جا مانده است، سوخت گیری غیر قانونی صورت گیرد، اعلام آن از سوی مردم به شناسایی آن کمک خواهد کرد.

وی افزود: بهترین راه جلوگیری از بروز این گونه تخلفات، اعلام سریع مفقودی کارت از سوی مردم به دفاتر خدمات و پشتیبانی کارت هوشمند سوخت در سراسر کشور است که پس از تکمیل فرم مربوط کارت قبلی از درجه اعتبار کاملا ساقط می شود و از آن لحظه به بعد، کارت سوخت قبلی از درجه اعتبار ساقط و امکان سوختگیری با آن سلب می شود.

 

                                                                                گزارش از مجتبی عوض زاده

کد خبر 108448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =