نخستین آثار مثبت اعمال قانون سهمیه بندی در کشور

با اجرای قانون سهمیه بندی بنزین، نخستین آثار مثبت اعمال این قانون در جامعه نمایان شد و بنا به گزارش سازمان های مربوط مصرف هفتگی بنزین 50 میلیون لیتر، آلودگی هوا و ترافیک تا 30 درصد نسبت به دوره قبل از اجرای قانون سهمیه بندی کاهش یافت.

کاهش مصرف سوخت

به گزارش خبرنگار شانا، هر چند در نخستین روز از اجرای سهمیه بندی بنزین و با هجوم مردم به جایگاه های سوخت برای ذخیره بنزین و حفظ سهمیه ماهانه مصرف بنزین خود، مصرف این فرآورده به بیش از 83 میلیون لیتر افزایش یافت، اما در چهارمین روز از اجرای این قانون در روز شنبه (نهم تیر) با یک روند نزولی، رکورد کمترین میزان مصرف در سال جاری شکسته شد و مصرف بنزین به 53 میلیون و 200 هزار لیتر کاهش یافت.

مصرف بنزین در تهران نیز در حالی که در روزهای نخست هفته هر سال به رقم 12 تا بیش از 13 میلیون لیتر می رسید، از این قاعده مستثنی نبود و به کمترین میزان خود در سال جاری (9 میلیون و 400 هزار لیتر) رسید.

کاهش ترافیک کشور

به گفته سردار رویانیان، فرمانده نیروی انتظامی کشور، از زمان اجرای سهمیه بندی بنزین، از میزان ترافیک کشور 20 درصد کاسته شده، همچنین آمار تصادف در کلان شهرهای کشور 30 درصد و در تهران نیز 25 درصد کاهش یافته است. در کلان شهر مشهد نیز با کاهش بار ترافیکی محدودیت تردد در نقاط مرکزی شهر برداشته شده است.

کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها

به گفته مدیر طرح کاهش آلودگی هوای تهران، ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در تهران نشان می دهد که در روز چهارشنبه (ششم تیر) در نخستین اجرای سهمیه بندی بنزین، میزان آلاینده‌های شهر تهران، یک سوم کاهش یافته؛ به طوری ‌که در ایستگاه سنجش آلودگی هوا در میدان فاطمی، میزان آلودگی منوکسیدکربن 25 درصد کاهش داشته است.

کاهش آلودگی صوتی در شهرها

با بررسی اجمالی میزان سوخت مصرفی کشور، کاهش ترافیک در کلان شهرها و کاهش آلودگی ناشی از تردد وسایل نقلیه در روزهای اخیر می توان دریافت که به دلیل کاهش تردد وسایل نقلیه، از آلودگی صوتی در کشور به شدت کاسته شده است.

هدفمند کردن یارانه ها

اجرای قانون سهمیه بندی بنزین و نگاه نظام مند به فرآیند مصرف انرژی، به طور قطع به هدفمند کردن یارانه ها منجر خواهد شد. هم اکنون روزانه بیش یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام تولیدی در پالایشگاه های داخل کشور تصفیه و به مصرف داخلی می رسد که با احتساب قیمت عرضه داخلی با قیمت واقعی و احتساب انواع یارانه های انرژی، میزان یارانه سوخت پرداختی به بیش از 50 میلیارد دلار در سال می رسد.  

کد خبر 108502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =