۱۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۸
  • کد خبر: 108656
عراق بهای بنزین را افزایش داد

دولت عراق به منظور اجرای تعهدهای خود به صندوق بین المللی پول٬ برای دومین بار در سال جاری میلادی، بهای بنزین را ۱۵درصد افزایش داد.

به گزارش شانا به نقل از شبکه خبری الجزیره قطر، کارم حطاب رئیس شرکت توزیع فرآورده های نفتی عراق گفت که قیمت هر لیتر بنزین از ۴۰۰دینار به ۴۵۰ دینار( ۳۶سنت) افزایش یافت.
به گفته وی، افزایش قیمت بنزین در واقع به دلیل درخواست صندوق بین المللی پول مبنی بر کاهش حمایت مالی دولت از فرآورده های نفتی به گونه ای که با قیمت معمول در کشورهای همسایه برابر کند٬ انجام گرفته است.
یک مسئول دیگر عراقی گفت که قیمت گازوییل نیز در آینده ای نزدیک ۱۵درصد افزایش خواهد یافت.
دولت عراق در سال ۲۰۰۵، قیمت هر لیتر بنزین را  ۲۰ دینار افزایش داد؛ با وجود این سطح کنونی قیمت انواع سوخت درعراق در مقایسه با قیمت آن در سایر کشورهای جهان٬ پایین است.
بنابر برنامه اقتصادی که دولت عراق با همکاری صندوق بین المللی پول درمورد آن به توافق رسیده، دولت عراق متعهد شده است به منظور مبارزه با بازار سیاه سوخت و تشویق راه های بهتر برای حمایت از قیمت آن، حمایت مالی از سوخت را کاهش دهد.
الجزیره یادآور شد که دولت عراق در سال ۲۰۰۵، شش میلیارد دلار و در سال گذشته نیز 5/2 میلیارد دلار به یارانه سوخت اختصاص داد.

کد خبر 108656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =