میدان گازی تنگ بیجار پیش راه‌اندازی شد

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی از پیش راه اندازی میدان گازی تنگ بیجار با ظرفیت روزانه پنج میلیون متر مکعب گاز خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهندس علیرضا ضیغمی با اعلام این خبر افزود: این ظرفیت با آماده شدن پالایشگاه گاز ایلام به روزانه هفت میلیون متر مکعب در فاز اول طرح توسعه این میدان و با تکمیل فاز دوم به روزانه ده میلیون متر مکعب قابل افزایش است.

مهندس ضیغمی در باره هزینه های انجام شده در توسعه میدان تنگ بیجار تاکید کرد: تا کنون برای انجام مراحل پاکسازی محوطه از مین های جنگی، طراحی، خرید کالا، اجرا و حفاری چاه های این میدان و ایجاد تاسیسات، خطوط لوله، خطوط انتقال نیرو و خطوط  مخابرات مبلغ  ۱۶۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی در باره چاه های فاز اول و دوم  این میدان گفت: در توسعه فاز اول این میدان از شش حلقه چاه تولید صورت می گیرد که سه حلقه چاه آن جدید و سه چاه موجود تعمیری هستند، در فاز دوم نیز حفاری سه حلقه چاه در دستور کار گرفته است که حفاری چاه اول با 2600 متر به پایان رسیده و چاه دیگر نیز در عمق 2400متری در مراحل پایان حفاری است.

وی افزود: در فاز اول هم اکنون پنج حلقه چاه تولیدی، تاسیسات مرکزی میدان تنگ بیجار (TCF) و خطوط لوله جریانی از  چاه ها به تاسیسات، تست شده و آماده راه اندازی است و تاسیسات جمع آوری گاز ایلام (ISF) نیز، در مرحله نهایی تست قرار دارد.

وی افزود: همچنین نصب تجهیزات سرچاهی و احداث خطوط لوله جریانی و ساخت یک واحد لخته گیر در هر یک از واحدهای تنگ بیجار و ایلام در دستور توسعه فاز دوم  قرار دارد.

ضیغمی تصریح کرد: دو خط لوله انتقال گاز به طول 21 کیلومتر  و مایعات گازی به طول 20 کیلومتر نیز از مرکز جمع آوری تا پالایشگاه ایلام، کار انتقال گاز و مایعات گازی را  به عهده دارد که در مراحل نهایی تست و راه اندازی قرار دارد.

وی در باره سیستم برق تاسیسات میدان تنگ بیجار گفت: سیستم برق شامل  باتری های مواقع اضطراری (UPS)، تابلو ولتاژ متوسط (MV ) تابلو ولتاژکم (LV ) و دو  ایستگاه برق به طور کامل راه اندازی شده است. 

ضیغمی افزود: همچنین خطوط انتقال نیرو و شبکه برق‌رسانی به همه تاسسیسات، احداث شده و در حال بهره برداری است و خطوط مخابرات نیز در همه مراکز و تاسیسات، مورد استفاده قرار گرفته است. 

مهندس ضیغمی با تشریح کارآفرینی این طرح یادآوری کرد: در مراحل مختلف توسعه این طرح، با استفاده از نیروهای داخلی و بومی، گام بلندی در اشتغال زایی در این منطقه برداشته شده است.

وی با اشاره به تاکیدات دولت خدمتگزار در زمینه اسکان نیروهای عملیاتی، تصریح کرد: منازل مسکونی122 واحدی در شهر  ایلام  به زودی در اختیار کارکنان این منطقه قرار خواهد گرفت.

به گزارش شانا، میدان گازی تنگ بیجار در 70 کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام واقع شده است و با توسعه و راه اندازی آن استان ایلام از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهد شد.  

کد خبر 109634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =