طرح شناسایی، خالص سازی و تفکیک واکس پلی اتیلن سنگین

شناسایی، خالص سازی و تفکیک واکس پلی اتیلن سنگین مجتمع بسپاران پتروشیمی بندرامام به همت محققان پژوهشگاه صنعت نفت و با موفقیت انجام شد.

به گزارش شانا، مهندس طلعت خلخالی مسئول این پروژه گفت: در این طرح که با همکاری مجتمع بسپاران پتروشیمی بندرامام اجرا شده، ساختار واکس ضایعاتی تولیدی در واحد پلی اتیلن سنگین شناسایی و ارزیابی شده است.

وی افزود: پس از تعیین مشخصات واکس، به دلیل طیف گسترده خواص، از روش‌های مختلف برای جداسازی برش‌های واکس استفاده و مناسب‌ترین روش جداسازی به کار گرفته شد.

وی یادآوری کرد: این طرح برای اولین بار در کشور انجام می‌شود و از نتایج حاصل از طرح پتنتی (ثبت اختراع) در حال تدوین است.

خلخالی یادآور شد: واکس پلی اتیلن یکی از محصولات جانبی در تولید پلی اتیلن سنگین به روش اسلاری است و این واکس بسته به نوع فرآیند، به طور متوسط به میزان 20-15 کیلو گرم به ازای هر تن محصول پلی اتیلن سنگین تولید می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به راه‌اندازی واحدهای عظیم تولید پلی اتیلن سنگین به روش اسلاری در سراسر کشور (پتروشیمی امیرکبیر، مارون و ...) به زودی مقدار بالایی از این واکس به صورت محصولی ضایعاتی با قیمت اندک به صنایع مختلف عرضه خواهد شد.

خلخالی تاکید کرد: توجه به خالص سازی و برش بندی این واکس‌ها برای دستیابی به محصولاتی با «اس.پی.یی.سی» مشخص‌تر، ضمن ایجاد زمینه‌های جدید کاربرد در کشور، امکان صادرات محصول با قیمت مناسب‌تر را فراهم خواهد کرد.

وی در پایان گفت: نتایج حاصل از این طرح برای خالص سازی و برش بندی واکس‌های تولیدی در دیگر واحدهای تولید پلی اتیلن سنگین به روش اسلاری قابل تعمیم است و با طراحی یک واحد صنعتی متمرکز، امکان تصفیه و برش بندی واکس‌های همه مجتمع‌ها فراهم خواهد شد. 

کد خبر 111348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =