حمایت رئیس جمهوری قزاقستان از پروژه نفتی «شورون» آمریکا

رئیس جمهوری قزاقستان روز جمعه (30 شهریور) با حمایت از پروژه نفتی شرکت آمریکایی «شورون»، نگرانی ها را در مورد احتمال تعلیق اجرای این پروژه به دلیل مسائل زیست محیطی از بین برد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه اینترنشال هرالد تریبیون از آلماتی قزاقستان، دیو اورایلی، رئیس شرکت نفتی شورون روز جمعه با نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان دیدار کرد.
سفر اورایلی به قزاقستان یک روز پس از آن انجام شد که برخی نمایندگان مجلس این کشور از دولت خواستار توقف پروژه توسعه میدان نفتی «تنگیز» به دلیل نقض مقررات زیست محیطی شده بودند.

گانی کاسیموف، از اعضای مجلس سنای قزاقستان، روز پنج شنبه (29 شهریور) پیشنهاد تعلیق پروژه تنگیز به دلیل مسائل زیست محیطی را مطرح کرد.

نظربایف در دیدار با رئیس شرکت شورون ضمن تمجید از فعالیت این شرکت گفت که شورون «الگویی» برای سرمایه گذارهای خارجی در قزاقستان است.

از سوی دیگر، دولت قزاقستان نیز در بیانیه جداگانه ای اعلام کرد که کریم ماسیموف، نخست وزیر قزاقستان، به اورایلی گفته است که او «انتظارهای زیادی» از شورون دارد.

حمایت مقام های قزاق از پروژه شرکت آمریکایی شورون در حالی است که مناقشه بر سر پروژه شرکت ایتالیایی «انی» برای توسعه میدان نفتی «کاشاگان» در دریای خزر ادامه دارد.
در پی تعویق تاریخ بهره برداری از پروژه کاشاگان به مدت پنج سال و افزایش هزینه ها به 136 میلیارد دلار، دولت قزاقستان تهدید به تعطیلی پروژه انی کرد.

رینات گینولین، کارشناس «آلفا بانک» مسکو گفت: پروژه تنگیز حکم مخزن پول را برای دولت قزاقستان دارد و ایجاد مناقشه ای مانند میدان کاشاگان در مورد آن بسیار خطرناک خواهد بود.

قزاقستان اعلام کرده است که مساله میدان کاشاگان پرونده ای منفرد است که به دلیل تاخیرهای مداوم و افزایش هزینه های آن ایجاد شده و این موضوع بخشی از مبارزه وسیع تر بر ضد سرمایه گذارهای خارجی نیست.

پائولو اسکارونی، مدیر انی ایتالیا، که هفته پیش برای حل و فصل اختلاف ها با قزاقستان به این کشور سفر کرده بود، روز جمعه گفت که پیش بینی زمان حل این مناقشه دشوار است.
میدان نفتی تنگیز شرکت شورون نیز مانند کاشاگان یکی از میدان های نفتی بزرگ جهان است.

شورون در مدت هشت سال گذشته حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار در برنامه های زیست محیطی در قزاقستان هزینه کرده است.

اختلافی که پیشتر در سال جاری بین شورون با مقام های قزاق بروز کرده بود با موافقت این شرکت با سرمایه گذاری 866 میلیون دلار بین سال های 2007 تا 2010 برای بهبود وضعیت زیست محیطی، حل و فصل شد.

شرکت «تنگیزشوراویل» که یک شرکت سرمایه گذاری مشترک بین شورون و دولت قزاقستان است، قصد دارد تولید نفت را سال آینده حدود دو برابر افزایش دهد و به 550 هزار بشکه در روز برساند.

این شرکت قصد دارد یک کارخانه فرآوری گاز طبیعی با هزینه 5/5 میلیارد دلار و یک سامانه تزریق گاز برای استخراج نفت ایجاد کند.

کد خبر 114963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =