احداث خط لوله 5 میلیارد دلاری انتقال گاز توسط بخش خصوصی

با هدف انتقال گاز برای صادرات به ترکیه و اروپا و تامین کمبود گاز مناطق غربی کشور خط لوله نهم سراسری با پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری به طول 1800 کیلومتر و 17 ایستگاه تقویت فشار توسط بخش خصوصی احداث می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدرضا کسایی زاده در جمع خبرنگاران در تشریح خط لوله نهم اظهار داشت: این خط لوله به قطر 56 اینچ به منظور انتقال روزانه 110 میلیون متر مکعب گاز، از عسلویه شروع می شود و از غرب کشور به طول یک هزار و 800 کیلومتر تا مرز بازرگان ادامه می یابد.

وی هدف از اجرای این خط را تامین گاز صادراتی به ترکیه و اروپا و تامین کمبود گاز داخل کشور دانست و افزود: هزینه سرمایه گذاری این خط در حدود پنج میلیارد دلار برآورد شده و در حدود 17 ایستگاه تقویت فشار باید در مسیر آن نصب شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این که این خط لوله در مرحله طراحی است تاکید کرد: تصمیم بر این است که اجرای آن به صورت BOO انجام شود، به این صورت که بخش خصوصی خود عهده دار احداث از این خط لوله می شود و خود نیز از آن بهره برداری می کند و در مقابل خدماتی که ارائه می دهد اعتباری از شرکت ملی گاز دریافت می کند.
وی با اشاره به این که مناقصه اجرای آن انجام شده و 10 شرکت داخلی و خارجی متقاضی اجرای آن هستند، افزود: موضوع در کمیته فنی بازرگانی شرکت ملی گاز در حال بررسی است و در آینده نزدیک اسناد مناقصه آن تحویل خواهد شد تا پیمانکاران صاحب صلاحیت به صورت کنسرسیومی آن را اجرا کنند.

پیشرفت فیزیکی خط لوله صلح در بخش طراحی، خرید و اجرا 56 درصد است

کسایی زاده در خصوص مراحل احداث خط لوله صلح گفت: فاز اول این خط از عسلویه به ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان می رود و در فاز دوم باید از شمال به جنوب استان سیستان و بلوچستان خط لوله ای کشیده شود تا گاز را در سراسر استان توزیع کند.

وی تصریح کرد: به منظور انتقال گاز به پاکستان و هند نیز این خط باید از ایرانشهر تا مرز پاکستان ادامه یابد.

افزایش مصرف گاز در زمستان 5 برابر مصرف تابستان

با بیان این که مصرف در بخش خانگی در زمستان به پنج برابر فصل گرم سال افزایش می یابد، اظهار کرد: در هفت ماه اول سال تعمیرات اساسی تمامی پالایشگاه ها، خطوط انتقال گاز و ایستگاه های تقویت فشار انجام و برای سرویس دهی در فصل سرما آماده می شوند.

معاون وزیر نفت  درامور گاز یادآور شد:  افزود: امسال نیز 4 هزار کیلومتر پیگ (نشت یابی) هوشمند طراحی کردیم که تا پایان مهرماه تمامی این مراحل و تعمیرات به پایان می رسد.

وی تصریح کرد: در سال جاری تعداد زیادی خطوط لوله و ایستگاه جدید به بهره برداری رسیده ، پالایشگاه پارسیان با ظرفیت کامل آماده بهره برداری است و پالایشگاه ایلام نیز تا آذرماه راه اندازی خواهد شد و در مجموع ظرفیت تولید به 444 میلیون مترمکعب گاز در روز خواهد رسید.

کسایی زاده با اشاره به این که مصرف در بخش خانگی در زمستان به پنج برابر فصل گرم سال افزایش می یابد، خاطر نشان کرد: برای تامین گاز خانگی در زمستان به نیروگاه ها و صنایع گاز کمتری تحویل خواهد شد تا در بخش خانگی مشکل نداشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در زمستان با مشکل کمبود گاز و افت فشار در کشور مواجه خواهیم شد یا خیر؟ اظهار داشت: این موضوع به دو عامل برودت هوا و استمرار سرما و صرفه جویی در مصرف بستگی دارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز ابراز امیدواری کرد، با توجه به افزایش نرخ پلکانی قیمت گاز در سال جاری، مصرف خانگی گاز کاهش یابد.

وی در تشریح نحوه محاسبه نرخ پلکانی قیمت گاز گفت: برای دهک های اول تا هشتم، قیمت گاز برای استان های مختلف 100 ریال به ازای هر متر مکعب محاسبه می شود.

کسایی زاده با بیان این که با توجه به شرایط جوی استان های مختلف دامنه مصرف برای هر استان متفاوت است، تاکید کرد: برای هر استان الگوی مصرفی تعیین کرده ایم که اگر مشترکین طبق الگو مصرف کنند قیمت گاز آنها 100 ریال به ازای هر متر مکعب محاسبه می شود، در غیر این صورت هر چه بیشتر مصرف کنند نرخ گاز آنها بصورت پلکانی افزایش می یابد.

خط لوله پنجم شاهکار اجرایی یک پروژه دشوار

مدیرعامل شرکت ملی گاز همچنین درخصوص خط لوله ارومیه اظهار داشت: احداث این خط لوله از میاندوآب به نقده به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است و احداث ادامه آن از نقده تا ارومیه نیز در حال اتمام است.

 قرارداد خط لوله پنجم تعمدا به گونه ای تنظیم شده است که که همزمان با بهره برداری از فازهای شش، هفت و هشت این خط مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان این که خط لوله پنجم در مسیر خود از شش رودخانه می گذرد، افزود: عملیات اجرایی احداث این خط لوله در فاصله زمانی معقولی به انجام رسیده و به عقیده من این خط لوله یکی از پروژه هایی است که می توانیم نسبت به احداث آن در این فاصله زمانی افتخار کنیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز با تاکید بر این که طبق قرارداد لوله مورد نیاز برای احداث این خط لوله باید طی 15 ماه تامین می شد، یادآور شد: خوشبختانه ما توانستیم در مدت 9 ماه لوله مورد نیاز را تامین کنیم.

وی طول خط لوله پنجم سراسری را 504 کیلومتر عنوان کرد و افزود: تاکنون 430 کیلومتر لوله در کنار خط جوشکاری شده است و طبق برنامه باید تا پایان آبان آذر ماه آماده باشد و امیدواریم در دی ماه به بهره برداری برسد.

کسایی زاده تصریح کرد: در مسیر خط پنجم سراسری پنج ایستگاه تقویت فشار قرار دارد که دو ایستگاه آن در عسلویه واقع شده  و در هر یک از شهرهای خورموج، سردشت و آب پخش نیز یک ایستگاه قرار دارد.

وی با اشاره به این که به منظور تست اولیه و راه اندازی روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز از فازهای یک تا سه پارس جنوبی گرفته می شود، ابراز امیدواری کرد: در دی ماه سال جاری گاز کافی برای ارسال به چاه های نفت آغاجاری از فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی گرفته شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: به منظور ساخت خط لوله پنجم 18 هزار میلیارد ریال معادل دو میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است که 60 درصد آن ارزی و 40 درصد ریالی بوده است.

وی یادآور شد: به دلیل این که این خط لوله برای انتقال گاز برای تزریق به چاه های نفت و به سفارش شرکت ملی نفت از سوی شرکت ملی گاز احداث شده است هزینه های این خط لوله از منابع داخلی شرکت ملی نفت تامین شده است.

کسایی زاده یادآور می شود: خط لوله پنجم سراسری به منظور انتقال گاز فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی برای تزریق به چاههای نفت آغاجاری، از عسلویه در شرق استان بوشهر شروع شده و به منطقه آغاجاری ختم می شود.

در مرحله اول گاز استحصال شده از دریا در فاز 6 پارس جنوبی که در مرحله راه اندازی است از طریق این خط برای شیرین سازی به پالایشگاه فجر جم منتقل و از آنجا وارد شبکه سراسری کشور می شود.

خط انتقال گاز به پالایشگاه فجر جم به طول 63 کیلومتر آماده بهره برداری است.

 

کد خبر 116292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =