فرصت های کم نظیر اشتغال در عسلویه برای مردم منطقه

با احداث آموزشگاه صنعتی نفت و گاز در عسلویه از سوی وزارت نفت، فرصتی کم نظیر برای اشتغال نیروهای بومی این منطقه فراهم شده است.

بهره برداری از میدان گازی پارس جنوبی، تمدنی صنعتی را در کمتر از یک دهه در عسلویه از توابع شهرستان کنگان استان بوشهر به وجود آورد و نقش این استان انرژی خیز در اقتصاد کشور را چند برابر کرد.

افزون بر آن، ایجاد تاسیسات پالایشگاهی و پتروشیمی در عسلویه نقش بسیار موثری در اشتغال نیروی جویای کار در کشور داشته است؛ به طوری که در مقطعی از سال های گذشته زمینه حضور بیش از 70 هزار نفر نیروی کار به طور مستقیم در پروژه های پارس جنوبی فراهم شد.

طبیعی بود که واقع شدن پارس جنوبی در استان بوشهر، توقع جذب نیروهای بومی این استان را در پروژه های صنعتی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بالا ببرد.

یکی از مصوبات سفر استانی هیئت دولت به استان بوشهر نیز، تشکیل 50 درصدی نیروی کار تاسیسات پارس جنوبی به وسیله افراد بومی بود.

هرچند پارس جنوبی در جذب نیروی بیکار استان بوشهر نقش بسزایی داشته است، اما باید اقرار کرد که بسیاری از مشاغل تاسیسات پارس جنوبی نیاز به تخصص هایی دارد که تعداد افراد متخصص آن در استان بوشهر و حتی استان های همجوار بسیار اندک است؛ از این رو این نیروها از استان های دیگری همانند تهران و اصفهان یا حتی کشورهای خارجی تامین شده و می شوند.

بسیاری از نیروهای بومی که جذب تاسیسات پارس جنوبی شده اند، نیروهای خدماتی یا حراست پروژه ها را تشکیل می دهند که نیاز به تخصص ندارد. پس ضروری است که در مرحله اول دانشگاه های استان توسعه رشته های تخصصی و مرتبط با تاسیسات صنعتی نفت و گاز و پتروشیمی را در دستور خود قرار دهند.

به دنبال پیگیری های مسئولان و نمایندگان استان برای اشتغال نیروهای بومی در پروژه های پارس جنوبی و بالابردن سطح کار آنها از نیروی خدماتی به نیروی متخصص، شرکت نفت و گاز پارس به عنوان شرکتی که مسئولیت توسعه میدان های گازی پارس جنوبی و شمالی را به عهده دارد، از سال 1383 اقدام به راه اندازی آموزشگاهی صنعتی برای تعلیم رایگان نیروهای بومی در عسلویه کرد.

صدها میلیون تومان تجهیزات مختلف فنی و آموزشی در کارگاهی بسیار مناسب جمع شد تا زمینه آموزش تخصصی افراد بومی با تحصیلات سیکل، دیپلم و فوق دیپلم و جذب آنها در پروژه ها فراهم شود.

تعلیم رایگان افراد بومی در چهار رشته ابزار دقیق، جوشکاری آرگون، مکانیک عمومی (پایپینگ و نقشه خوانی) و برق صنعتی در دستور کار آموزشگاه قرار گرفت.

مربیان مجرب و مهندسان پروژه های صنعتی پارس جنوبی به صورت عملی و تئوری و حتی با استفاده از فیلم و به صورت سمعی و بصری دراین آموزشگاه به تعلیم کارآموزان می پردازند.

در نخستین دوره 32 نفر در رشته جوشکاری برق و آرگون تحت تعلیم قرار گرفتند و در پایان دوره تمام آنها جذب پروژه ها شدند.

متاسفانه با وجود امکانات بسیار خوب رفاهی و آموزشی مانند استفاده رایگان از خوابگاه، استخر، کتابخانه، سلف سرویس و ... و جذب تمام افراد تعلیم دیده در این آموزشگاه، به دلیل استقبال نکردن افراد بومی در استان بوشهر، تعداد کارآموزان در دوره دوم به 30 نفر و در دوره سوم به 26 نفر کاهش یافت و تنها 14 نفر برای آموزش مکانیک ثبت نام کردند.

جای شگفتی است با آن که از ابتدای خرداد ماه آمادگی آموزشگاه برای پذیرش کارآموز به ادارات کار استان اعلام شده است، بعد از گذشت چهار ماه تنها چهار نفر برای نام نویسی مراجعه کرده اند، اما واقعیت دارد.

هریک از کارگاه های مکانیک، جوشکاری، ابزار دقیق و برق صنعتی این آموزشگاه قابلیت پذیرش 20 تا 25 نفر کارآموز را دارند و در مجموع حدود 100 نفر می توانند همزمان در رشته های مختلف بصورت رایگان آموزش ببینند.

در پایان هر دوره نیز کارآموزان دو گواهینامه دریافت می کنند که در تمام مراکز آموزشی کشور معتبر است و با ارائه آن به راحتی می توانند جذب کار شوند.

استقبال نکردن از یادگیری فنون تخصصی در داخل کشور برای پروژه های پارس جنوبی سبب شد تا در یکی از پروژه ها، در سال گذشته چهارصد نفر نیروی کار از تایلند به عسلویه آورده شود و از میان آنها 20 نفر جوشکار برگزیده شود.

نکته مهم این که چرا مسئولان و به خصوص مدیران اداره های کار استان بوشهر برای آموزش نیروهای بومی در این آموزشگاه صنعتی هیچ تلاشی نمی کنند.

نکته دیگر این که عملیات اجرایی فازهای پالایشگاهی 15و 16 و 17 و 18 شروع شده ، پارس شمالی نیز به زودی آغاز خواهد شد و به زودی برای جذب نیروی متخصص و کاردان (نه حراست و خدماتی) از طرف این پروژه ها اعلام نیاز می شود. آیا در آن زمان استان بوشهر می تواند نیروی متخصص آنها را تامین کند؟!

هم اکنون انبارهای آموزشگاه پر از تجهیزات اما کلاس های آن به دلیل استقبال نکردن نیروهای بومی خالی از کارآموز است.

طبیعی است که اگر آموزش در این آموزشگاه برای نیروهای جویای کار استان های مختلف کشور اعلام شود، در روز اول صف های طولانی برای ثبت نام در کلاس ها ایجاد خواهد شد.

کد خبر 116694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =