تشریح تکنولوژی‌های نوین تولید نفت توسط اساتید کانادایی

مرکز توسعه آموزش‌های تخصصی و راهبردی پژوهشگاه صنعت نفت، با همکاری مرکز مطالعات و پژوهش‌های اکتشاف و تولید، دوره تخصصی «تکنولوژی‌های نوین تولید نفت» را برگزار می‌کند.

به گزارش شانا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، مهدی فصیح، رییس مرکز مطالعات در امور تولید گفت: در این دوره نفت سنگین موجود در مخازن ماسه سنگی و مخازن کربناته شکافدار مورد مطالعه قرار گرفته و روشهای مختلف تولید نظیر روشهای سرد، تزریق بخار از قبیل تولید شن، نمونه گیری مغزه ها در لایه های سست و حفاریهای افقی مورد توجه قرار گرفته و تکنولوژی های روزدنیا در این ارتباط آموزش داده خواهد شد.

ریئس مرکز مطالعات پژوهشگاه صنعت نفت، اظهار داشت: هدف از برگزاری این دوره، آشنایی کارشناسان صنعت نفت، با روش ها و تکنولوژی های نوین تولید از مخازن بویژه مخازن نفت سنگین است و از آنجا که کشور ما دارای ذخایر عظیمی است، این دوره برای کارشناسان صنعت نفت از جذابیت بالایی برخوردار است.
فصیح، یکی از تاثیرات برگزاری چنین دوره های آموزشی را آشنایی کارشناسان نفتی با آنچه که امروزه در نقاط مختلف جهان که دارای مخازن نفت سنگین هستند مورد استفاده قرار می گیرد و چگونگی استفاده از ابزارها و تکنولوژی های روز دنیا و بکارگیری آنها در داخل کشور با هدف تولید بهینه و کاهش نفت پس مانده مخزن، معرفی کرد.

وی، با اشاره به متفاوت بودن بکارگیری تکنولوژی نوین در زمینه های مختلف، تصریح کرد: باید توجه داشت که داشتن منابع و یا تکنولوژی، به معنای استفاده بهینه از آنها نیست ،بلکه در برخی زمینه ها، دانش فنی، تکنولوژی و منابع به خوبی در جهت تولید بکار گرفته شده است ولی در برخی زمینه ها، هنوز توسعه کامل نیافته اند و بنظر می رسد برای چنین مواردی، همگام بودن با رشد و تکامل آنها در جذب موفق آتی آنها بسیار موثر است. وی افزود: کمی کردن این مطلب کار سختی است، ولی باید اذعان داشت که صنعت نفت ایران جهت گیری لازم را انجام داده و مراکز تحقیقاتی مرتبط در این زمینه، کاملا فعال هستند.

بر اساس این گزارش، دوره یادشده، توسط دکتر Dusseault استاد دانشگاه واترلو کانادا از 19 تا 22 آبان ماه جاری، برگزار خواهد شد.


کد خبر 118328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =