میدان های منصورآباد و خویز در مناطق نفت خیز جنوب  تولیدی شد

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اعلام کرد: با استحصال روزانه 9 هزار بشکه نفت خام، میدان های منصورآباد و خویز در مناطق نفت خیز جنوب تولیدی شد.

به گزارش شانا در مناطق نفت خیز جنوب، مهندس سیف الله جشن ساز گفت: این دو میدان در 10 کیلومتری شمال شرقی شهرستان بهبهان و در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران قرار دارند.

وی افزود: تا کنون سه حلقه چاه در لایه آسماری میدان منصورآباد حفاری و تکمیل شده که نخستین حلقه، از پنج ماه قبل همزمان با انجام عملیات لایه آزمایی با دبی 2 هزار بشکه در روز تولیدی شد و با اجرای یک طرح ابتکاری، دو حلقه چاه دیگر نیز با برداشت هر یک 2 هزار بشکه در روز، در مدار تولید قرار گرفتند.

مهندس جشن ساز با اشاره به این که برآورد میزان نفت درجای میدان منصورآباد حدود 3 میلیارد بشکه است، اظهارداشت: مرحله اول بهره برداری از این میدان با سرمایه گذاری افزون بر 243 میلیارد ریال در دی 1385 به تصویب هیئت مدیره شرکت رسید.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، همچنین با اشاره به عملیاتی شدن یک حلقه چاه در میدان نفتی خویز در نزدیکی میدان منصورآباد گفت: در اجرای طرح ابتکاری پیشنهادی متخصصان و کارشناسان شرکت، بر اساس برنامه ریزی و با به کارگرفتن دو دستگاه الکتروپمپ، استفاده از یک دستگاه تفکیک گر، تامین انرژی برق موردنیاز چاه های تکمیل شده شماره 2 و 3 منصورآباد و یک حلقه چاه در خویز با تولید 7 هزار بشکه نفت عملیاتی شد که با احتساب 2 هزار بشکه نفت تولیدی چاه شماره یک منصورآباد، در مجموع  9 هزار بشکه در روز نفت به ظرفیت تولید این شرکت افزوده شد.

وی توضیح داد: ویژگی این اقدام، بالابردن توان تولید نفت مناطق نفت خیز جنوب همسو با آزمایش های لازم جریانی برای دستیابی به اطلاعات دینامیک با هدف توسعه این میدان ها بوده است که با طرح ابتکاری اعمال شده، برداشت از میدان ها در قیاس با روند معمول کار، در زمان بسیار زودتری تحقق یافت.

مهندس جشن ساز افزود: هم اکنون تولید میدان منصور آباد در مراحل دوم و سوم به 25 و 35 هزار بشکه در روز قابل افزایش است و توسعه میدان خویز پس از انجام مطالعات بیشتر اعلام خواهد شد.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بزرگ ترین شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران و در ردیف شرکت های نفتی بزرگ جهان است که میانگین تولید نفت خام آن هم اکنون 3 میلیون و 230 هزار بشکه در روز است.

این شرکت همچنین روزانه 115 میلیون متر مکعب گاز، 34 هزار بشکه نفتا، 140 هزار بشکه مایعات گازی شیرین و 4 هزار بشکه مایعات گازی ترش تولید دارد.

حوزه عملیاتی این شرکت به وسعت تقریبی 400 هزار کیلومتر مربع بخش وسیعی از استان های خوزستان، بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویر احمد را در بر می گیرد.

کد خبر 118391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =