تشریح الگوی پیشنهادی مرکز پژوهش های مجلس در بودجه ریزی سال های آینده

احمد توکلی جزئیات الگوی پیشنهادی این مرکز را که به منظور تأمین حقوق قوه مقننه در فرآیند بررسی، رسیدگی، تدوین، رأی و تصویب بودجه تدوین شده است، تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، رئیس مرکز پژوهش های مجلس صبح امروز (دوشنبه ۲۱ آبان) در یک نشست خبری در محل مرکز پژوهش های مجلس به خبرنگاران گفت: بر اساس الگوی پیشنهادی مرکز پژوهش ها، روند بررسی و تصویب بودجه نظیر تعدادی از کشورها دو مرحله ای خواهد شد.

دکتر احمد توکلی افزود: نحوه اجرای این الگو در ایران به نظر متولیان بستگی خواهد داشت که یکی از روش های آن دوشوری شدن روند بررسی بودجه خواهد بود.

رئیس مرکز پژوهش ها ادامه داد: در این روش دولت طبق چارچوب پیشنهادی الگو، پیام بودجه را برای تصویب به مجلس ارائه و مجلس به شیوه کنونی، این سند را بررسی و تصویب می کند.

وی تصریح کرد: دولت بر اساس پیام بودجه مصوب سند تفصیلی، بودجه را تهیه کرده و در شوردوم این سند از نظر انطباق با مفاد پیام بودجه مورد رسیدگی قرار می گیرد.

توکلی تشریح کرد: ارکان رسیدگی کننده به پیام بودجه در شور اول و تفصیل بودجه در شور دوم حسب نظر مجلس شورای اسلامی که در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تنظیم می‌شود، می‌تواند متفاوت باشد.

وی ادامه داد: این تفاوت به گونه ای است که بررسی و تصویب پیام بودجه و تفصیل بودجه طبق روال کنونی مجلس، همچنین مراحل ارائه پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بررسی در کمیسیون‌های تخصصی، بررسی در کمیسیون تلفیق و بررسی در صحن علنی را طی می‌کند.

وی افزود: یا آن که مراحل بررسی پیام بودجه و تفصیل بودجه به صورت متفاوت تعیین شده و‌ آداب و تشریفات مستقلی برای آن در نظر گرفته می‌شود. 

توکلی با اشاره به این که بر اساس این الگو، پیام بودجه ماهیت تخصصی خواهد داشت، گفت: به همین دلیل ضرورت دارد که مجلس ضمن بررسی دقیق بودجه، از حداکثر توان کارشناسی و حرفه ای در این ارتباط استفاده کند، زیرا چارچوب بودجه کشور در این سند تعیین می شود و لازم است تا سازگاری میان اجزای بودجه و نتایج آن حفظ شود.

وی با بیان این که باید زمان کافی برای بررسی پیام بودجه در مجلس در نظر گرفته شود، تأکید کرد: باید زمان کافی برای دولت به منظور تنظیم سند تفصیلی بودجه، همچنین زمان لازم برای بررسی و تصویب سند تفصیلی در مجلس پیش بینی شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: در همین حال باید حقوق دولت در مدیریت بخش عمومی کشور و حقوق مجلس در بودجه در تمام مراحل رسیدگی و تصویب، حفظ شود.

وی توضیح داد: چارچوب اطلاعاتی که اسناد بودجه باید در بر داشته باشند، به طور معمول در قوانین ناظر بر تهیه و تنظیم بودجه در کشورها تعیین می شود که هم اکنون کشور ما در این زمینه خلا قانونی دارد؛ اگر چه می توان کلیات این اسناد را طبق آیین نامه داخلی مجلس تبیین کرد.

توکلی اضافه کرد: با توجه به این که آیین نامه داخلی در واقع برای اداره مجلس شورای اسلامی است، این مسئله نیاز به قانونی مستقل دارد؛ بنابراین تهیه قانونی ناظر بر نحوه تهیه بودجه در کشور که همان قانون موضوع اصل ۵۲ قانون اساسی است، ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، یکی از شرایط موفقیت الگوی پیشنهادی در جهت دهی به بررسی بودجه در مجلس، دقیق بودن آن به ویژه در زمینه تفکیک منابع و مصارف قابل تصمیم گیری و اجتناب ناپذیر (نگهداشت سطح) است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در ادامه این مطلب توضیح داد: اگر این دو بخش به دقت از هم تفکیک شوند و در مرحله تهیه تفصیل بودجه نیز این تفکیک ها انجام شود، زمینه تمرکز مجلس بر اجزای قابل تصمیم گیری و بررسی راهبردی دولت در هر بخش فراهم خواهد شد.

وی یادآور شد: نگرانی از بروز تغییرات احتمالی ناخواسته و اغتشاش و گسیختگی در مدیریت امور جاری کشور، یکی از دلایل همیشگی تن دادن به تداوم فرآیند کنونی بودجه ریزی و به خصوص بررسی و تصویب بودجه به وسیله قوه مقننه با وجود اجماع در باره ناکارآیی آن است.

توکلی افزود: الگوی پیشنهادی، بدون اخلال در فرآیند بودجه ریزی با تعریف یک مرحله مجزا از فرآیند کنونی تهیه سند تفصیلی بودجه، سعی دارد تا زمینه لازم را برای تأمین حقوق قانون گذار در بودجه در چارچوب اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از یک سو و اصلاح نظام بودجه ریزی کشور از سوی دیگر، فراهم کند.

وی همچنین از تصریح نیازهای اطلاعاتی قوه مقننه برای بررسی و رأی به بودجه، ارتقای جایگاه قوه مقننه به سطح سیاست گذاری در فرآیند تدوین قانون بودجه، فراهم کردن مقدمات لازم برای بررسی دقیق بودجه در قوه مقننه، محور قرار دادن وظایف و مأموریت های دولت در بررسی های بودجه ای، انعطاف پذیر بودن نحوه اجرای الگو، همچنین اعتبار حقوقی بخشیدن به رویکرد بودجه ریزی از بالا به پایین و طرح مسائل حوزه فرا بودجه ای، به عنوان برخی از دستاوردهای الگوی پیشنهادی مرکز پژوهش ها نام برد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: مبانی نظری این الگوی پیشنهادی به تازگی در کتابی با عنوان «حقوق قوه مقننه در بررسی و رأی به بودجه» منتشر شده است.

کد خبر 118658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =