پایلوت جداسازی گازها با غشای پلیمری طراحی و ساخته شد

مسئول طرح پایلوت جداسازی گازها از طراحی و ساخت فناوری جداسازی و خالص سازی گازها با استفاده از غشاهای پلیمری در پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد.

دکتر قادر خان بابایی در باره طرح پایلوت جداسازی گازها با غشای پلیمری در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار داشت: ساخت غشاهای پلیمری در قالب یک نمونه آزمایشگاهی، روش تحقیقاتی رایجی است که در بیشتر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی وجود دارد و مقاله های متعددی در این زمینه منتشر شده است.

وی افزود: پژوهشکده علوم و فناوری پلیمر پژوهشگاه صنعت نفت در یک برنامه پنج ساله به دنبال دستیابی به فناوری ساخت غشاهای پلیمری جداسازی گاز در مقیاس صنعتی بوده؛ از این رو اقدام به طراحی و ساخت پایلوت جداسازی گازها با غشاهای پلیمری کرده است تا بتواند غشاهای تولیدی خود را در شرایطی مشابه با شرایط عملیاتی واقعی ارزیابی کند.

خان بابایی با اشاره به این که فناوری جداسازی و خالص سازی گازها با استفاده از غشاهای پلیمری از فناوری های روبه رشد در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است، گفت: مهم ترین کاربردهای این محصول شامل خالص سازی گاز طبیعی و حذف ناخالصی های دی اکسید کربن، سولفید هیدروژن، بخار آب و هیدروکربن های سنگین تر از متان در صنایع گاز، همچنین جداسازی الفین-پارافین و بازیافت منومرها در صنایع پتروشیمی و خالص سازی گاز تزریقی به چاه در فرآیند ازدیاد برداشت صنعت نفت است.

وی ادامه داد: اغلب این نمونه های آزمایشگاهی اگر در شرایط عملیاتی واقعی یعنی در تماس با مخلوط گازها در دما و فشار بالا قرار بگیرند، کارآیی لازم را نشان نمی دهند و خواص عبوردهی و انتخابگری آنها به شدت تغییر می کند؛ از این رو با وجود ساخت هزاران نمونه غشای پلیمری در مقیاس آزمایشگاهی، فقط تعداد انگشت شماری غشای پلیمری تجاری در مقیاس تولید انبوه صنعتی وجود دارد.

مسئول طرح جداسازی و خالص سازی گازها از غشاهای پلیمری تصریح کرد: به منظور دستیابی به فناوری ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گازها در مقیاس نیمه صنعتی و صنعتی، فراهم سازی مجموعه تست غشاهای پلیمری در شرایطی مشابه با شرایط عملیاتی واقعی، کاری ضروری است.

خان بابایی تصریح کرد: پایلوت یادشده که تمام مراحل طراحی، ساخت و راه اندازی، همچنین تهیه نرم افزار کنترل رایانه ای آن در واحد کاربرد و فرمولاسیون پلیمر این پژوهشکده انجام شده، دارای قابلیت های مهم کاربردی است.

وی اظهار داشت: از جمله مهم ترین کاربردهای این محصول، جداسازی مخلوط دو گاز با امکان تغییر برنامه ریزی شده در ترکیب درصد آنها، جداسازی مخلوط بیش از دو گاز با ترکیب معین (مخلوط گاز طبیعی)، همچنین امکان انجام آزمون در فشار تا 60 بار و دمای تا 70 درجه سانتیگراد، قابلیت انجام آزمون عبوردهی به روش حجم ثابت یا استاتیک است.

خان بابایی جداسازی گازها با غشای پلیمری، قابلیت انجام آزمون عبوردهی به روش فشار ثابت یا دینامیک، امکان استفاده از گاز جاروب کننده، امکان ایجاد خلأ در دو طرف غشا، نرم افزار خاص برای انتقال داده ها به رایانه و مشاهده آنلاین تغییر در پارامترهای کنترلی، همچنین امکان کنترل رایانه ای نسبت اختلاط گازها و اتصال به دستگاه GC و مشاهده آنلاین عملکرد غشا در جداسازی گازها را از دیگر کارکردهای پایلوت برشمرد.

کد خبر 119275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =