جزئیات عملکرد صندوق بازنشستگی صنعت نفت در سال گذشته

دکتر مهدی کرباسیان در گفت وگویی با خبرنگار شانا به تشریح عملکرد صندوق بازنشستگی صنعت نفت در سال 86 و معرفی برنامه های امسال این صندوق پرداخت که متن کامل آن را در ادامه می خوانید.

وظیفه اصلی صندوق بازنشستگی نفت ارائه خدمات به بازنشستگان و ایجاد امکانات رفاهی برای آنان است. تلاش های صندوق بازنشستگی را جهت نیل به این هدف در سالی که گذشت چه طور ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه در سال 86 موفقیت های خوبی در صندوق داشته ایم. همان گونه که می دانید صندوق های بازنشستگی و همین طور صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، وسیله ایجاد آرامش خیال و حمایت از اصلی ترین سرمایه های سازمان یعنی نیروی انسانی است لذا هر میزان صندوق بتواند توجه خاصی به بازنشسته ها داشته باشد به همان نسبت نیروی انسانی آرامش پیدا می کند و در قبال آن وظایف و تکالیفش را به خوبی انجام خواهد داد.

جهت دستیابی به این هدف صندوق بازنشستگی صنعت نفت در سال 86 اقدام هایی را انجام داده است که برایتان توضیح می دهم. در ابتدای سال با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه ها، در حدود 21 درصد افزایش مستمری  بازنشسته ها را داشتیم که بر اساس آن حداقل حقوق بازنشستگی به 380 هزار تومان رسید.

در طی این سال با پیگیری های انجام شده، حسب سیاست های دولت توانستیم موافقت مبادی ذیربط را برای سهام عدالت اخذ کنیم،  لذا در طی سال 86 فرم های مربوط کامل شد و امیدواریم بتوانیم در سال 87 این موضوع را پیگیری کنیم و اقدامات نهایی آن را انجام دهیم.

یکی از مهم ترین اقدامات سال 86، تبعیضی بود که بین بازنشستگان صنعت نفت و بازنشستگان کشوری وجود داشت، سال گذشته ما فوق العاده شغل یا ویژه و حق کارگاهی را در حقوق کل بازنشستگان منظور کردیم که باحمایت شرکت ملی نفت و وزیر نفت موجب شد حداقل حقوق بازنشستگی به 448 هزار تومان افزایش یابد و کسانی که سابقه کاری بیشتری داشتند توانستند دریافتی بیشتری داشته باشند.

در سال 86 مسئله درمان بازنشسته ها به عنوان یک مسئله اساسی مطرح شد زیرا اکثرا بازنشسته ها بالای 60 سال هستند و نیاز به توجه و درمان دارند.

خوشبختانه در سالی که گذشت، با برنامه ریزی هایی که کردیم دو اقدام مثبت و اساسی انجام دادیم:

1 . قراردادهایی که با واحد های درمانی درجه یک کشور بستیم که بر اساس آن بازنشسته ها به هر واحد درمانی درجه یکی می توانند مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند که این خود موجب آرامش خیال آنها شده است.

2 . مکانیزه کردن بخش درمان. کسانی که به واحدهای مختلف مراجعه می کنند می توانند سریع تر وجوه خود را دریافت کنند و ما نیز  می توانیم با آمارگیری و دقت، برنامه ریزی های درست را به عمل بیاوریم.

بدیهی است در کنار اینها، بیمه عمر بازنشسته ها ادامه پیدا کرد که بر اساس آن تا زمانی که در قید حیات هستند تحت پوشش بیمه عمر هستند و پس از فوت به خانواده های آنها مبلغی تا 8 میلیون تومان پرداخت می کنیم. در اواخر سال قراردادی با بیمه پارسیان بستیم که بازنشستگان بتوانند کلیه بیمه ها را با تخفیف های ویژه و به صورت اقساطی دریافت کنند و در کنار اینها در طی سال 86 تعدادی از بازنشستگان سال های 60 تا 73 که پاداش پایان خدمت نگرفته بودند توانستند این مبلغ را دریافت کنند.

همچنین، در سال 86 بحث تکریم بازنشسته ها ، توجه به نمایندگی ها، تفویض اختیارها و موارد دیگری را داشتیم که بر اساس تمام موضوعاتی که گفته شد توانستیم به اهدافی که برای فعالیت های صندوق در نظر داشتیم برسیم.

به این ترتیب باید سطح رضایت بالایی از بازنشسته ها را به دست آورده باشید. برای سال 87 چه برنامه هایی را برای این افراد در نظر گرفته اید؟

بیش از  2 ماه است که کمیته ای را با هدف بررسی مستمری بازنشستگان و افزایش آن تشکیل داده ایم که پس از اعلام افزایش نرخ ها و حقوق کارمندان از سوی دولت بتوانیم برای میزان مستمری بازنشسته ها تصمیم گیری درستی را انجام دهیم.

سال 87، یک صد سالگی صنعت نفت در ایران است به همین خاطر برنامه های ویژه ای برای بازنشستگان صنعت نفت خواهیم داشت مانند برگزاری گردهمایی هایی برای توجه به بازنشسته های پیش کسوت و تقدیر از آنها.

همچنین از طریق مکانیزاسیون کردن دفتر صندوق، تلاش بر این است که بتوانیم تردد را کمتر کنیم و به سمت الکترونیکی کردن سیستم برویم.

در سال 86 برای اولین بار به صورت علمی با یک شرکت معتبر بین الملی بحث محاسبات بیمه را شروع کردیم و امیدواریم گزارش های اولیه اش در فروردین ماه به دست ما برسد.

مورد بعد اینکه در سال 87 اقدامات مثبت یا نیمه تمام سال 86 در بخش درمان، تکریم، مسایل رفاهی برای بازنشستگان و مسائلی این چنینی را ادامه خواهیم داد و سعی بر این است تا قرار دادهایی منعقد شود که بازنشستگان بتوانند از تورهای مختلف به غیر از محمود آباد و مشهد استفاده کنند.

ارتباط بین صندوق بازنشستگی صنعت نفت و بازنشستگان تحت پوشش این صندوق را چه طور ارزیابی می کنید؟
البته این مسئله را ارباب رجوع ها و بازنشسته ها باید بررسی کنند اما در حالت کلی باید بگویم ارتباط ما با بازنشسته ها از چند طریق برقرار است.

اگر بازنشسته ها مستقیم به دفتر صندوق بازنشستگی یا نمایندگی ها مراجعه کنند و درخواستشان در چارچوب مقرارت و اختیارات ما باشد همان روز به درخواستشان رسیدگی می شود علاوه بر آن مدیران صندوق به راحتی در دسترس هستند خود من نیز خط تلفن مستقیمی در دفترم دارم که می توانند با من تماس بگیرد.

مکاتبات بازنشسته ها نیز حتما مورد بررسی قرار می گیرد. در مورد ارتباط جمعی هم نشریه زندگی نو و سایت صندوق بازنشستگی هستند که به وسیله اینها یک ارتباط دو طرفه برقرار شده است و ما خبرها، اطلاعات، نقدها و پیشنهادهای آنها را منعکس می کنیم.

با کانون های اصفهان و تهران که کانون های رسمی ما هستند نشست هایی داشتیم و تلاش کردیم به استان های مختلف برویم و ارتباطی مستقیم و مناسب با همه بازنشسته ها برقرار کنیم.

از اقدامات صندوق بازنشستگی نفت در سال 86 شرکت در بورس نفت بود. همکاری صندوق برای افتتاح و فعالیت بورس از کجا و به چه ترتیبی آغاز شد؟

از نکات بسیار مهمی که در کشور طی سال های گذشته مطرح شده بود و چراغش در سال های 85 و 86 روشن شد بحث بورس نفت بود. همان طور که می دانید بیشترین درآمد کشور و اقتصاد کشور بر نفت تکیه دارد. صندوق بازنشستگی صنعت نفت برای راه اندازی بورس نفت 80 درصد سرمایه گذاری کرده است.

قرار بود که در دو مرحله بورس نفت راه اندازی شود یکی کالای نفت و یکی نفت خام. برای راه اندازی بورس نفت خام نیز یک سری کارهای مقدماتی انجام شد که به دلایلی از جمله مقررات کشوری، بوروکراسی و اختلاف نظر بین وزارت خانه ها، این کار انجام نشد چون بورس نفت خام پیچیدگی های خاص خود را دارد، آقای نوذری و دانش جعفری تفاهم کردند تا بورس کالای نفت و فرآورده ها سریع تر انجام شود و دولت در دی ماه انجام آن را ابلاغ کرد و با پیگیری و هماهنگی خوبی که بین سازمان بورس کالا و مجموعه وزارت نفت و بقیه شرکت های سرمایه گذاری بزرگ بود بورس فرآورده های نفتی و کالاهای پتروشیمی در بهمن ماه افتتاح شد که چند حسن دارد:

اول این که به شفاف سازی و سلامت اقتصادی کمک می کند و از رانت و مفسده های پشتش جلوگیری می کند.
دوم آن که در بورس کالا اقلام صادراتی هم مبادله می شود و به تقویت بنیه ریال و پایه پول کشور کمک می کند .
سوم آن که نام ایران در دنیا به عنوان یکی از شاخص های قدرتمند اقتصادی در رابطه با عرضه و تقاضا مطرح می شود و به یک جایگاه مبادلات بین المللی تبدیل می شود.

در مورد بورس نفت خام دولت تصویب کرد که یک کمیته چهار نفره از وزرای نفت، اقتصاد، امور خارجه و رئیس بانک مرکزی، زمان بندی عملیاتی شدن آن را بررسی کنند و من پیش بینی می کنم اگر اراده بر انجام آن باشد ظرف 7 تا 8 ماه آینده می توان عملیاتی شدن آن را شروع کرد و ظرف 2 تا 3 سال آینده با معاملات آتی، کاغذی و .. بورس ما در کنار بورس نایمکس و ... شروع به کار کند.

در صحبت های قبلی خود به میزان 80 درصدی سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی در بورس نفت اشاره کردید. این مبلغ چه میزان از سرمایه بورس را تشکیل می دهد؟

این سرمایه حدود 4 میلیارد تومان است البته سرمایه وسیعی نمی خواهد ما ساختمان آن را در کیش خریداری کردیم و اقدامات مقدماتی به عمل آمده است. چون بورس یک واحد تولیدی نیست سرمایه سنگینی نمی خواهد بدیهی است این شرکت باید طبق قانون به شرکت سهامی عام تبدیل شود.

صندوق بازنشستگی صنعت نفت، علاوه بر بورس نفت در چه سازمان ها و نهادهایی سرمایه گذاری کرده است؟

حق بیمه ای که یک فرد در طی دوران استخدام می پردازد چه در بخش دولتی و چه خصوصی، منبعی است که پس از بازنشستگی از طریق صندوق بازنشستگی مربوط، به صورت مستمری به وی پرداخت می شود. صندوق بازنشستگی حق بیمه های پرداخت شده شاغلان را مورد بهره برداری قرار می دهد و سود این سرمایه گذاری ها عاید شاغلان و بازنشستگان می شود.

کل سرمایه گذاری های ما متمرکز در شرکت سرمایه گذاری بازنشستگی است که آن هم در چند زمینه اقدام می کند؛  یکی سرمایه گذاری در شرکت های وابسته مثل روغن های پایه و قیر و برخی پیمانکاران که بازوی نفت هستند و دیگری سرمایه گذاری در  بعضی شرکت های بورسی که نزدیک به 5/2 تا 3 درصد بازار بورس را شرکت های سرمایه گذاری ما شریک هستند.

میزانی هم در شرکت های پتروشیمی و طرح ها سرمایه گذاری کرده ایم و در سال 85 و 86 تلاش صندوق این بوده که سود آوری و بازده سرمایه بیشتر شود.

خوشبختانه در حال حاضر می توانم بگویم با سرمایه گذاری هایی که شده شرکت سرمایه گذرای صندوق های بازنشستگی در راستای سودآوری و گرفتن منافع به نحوی که بازده پرداخت مستمری های بازنشستگان بیشتر شود فعال بوده و اگر توانستیم در سال 86 حدود 21 درصد پرداخت مستمری را افزایش دهیم و برخی خدمات رفاهی را برای بازنشسته ها داشته باشیم از همین سودآوری شرکت های وابسته به صندوق است.

علاوه بر حق بیمه هایی که شاغلان می پردازند و سرمایه گذاری ها و فعالیت های صندوق، بودجه ای هم برای ادامه این روند به صندوق تعلق می گیرد؟

بودجه صندوق بازنشستگی نفت از محل درآمدهایش است. این درآمد یا از طریق بیمه ها است و یا از طریق سود حاصل از سرمایه گذاری ها. ما هیچ کمکی از دولت و وزارت نفت نداشته ایم و کاملا مستقل عمل می کنیم البته انتظار ما این است که وزارت نفت و شرکت های چهار گانه وابسته به آن به ما کمک کنند زیرا بازنشسته ها در واقع نیروی انسانی خود آنها هستند.

نکات مثبت و منفی فعالیت صندوق بازنشستگی صنعت نفت در مقایسه با سایر صندوق های بازنشستگی کشور را در چه مواردی می بینید؟

صندوق بازنشستگی نفت به چند دلیل جزء صندوق بازنشستگی های موفق کشور است. اولین دلیل این که، مقررات بازنشستگی در نفت به درستی اجرا می شود یعنی در 60 سالگی فرد بازنشسته می شود و از بازنشستگی پیش از موعد که باعث ورشکستگی صندوق ها می شود جلوگیری شده است. 

دوم این که ما صندوق را بر اساس علم و تدبیر بنا نهاده ایم و عمل می کنیم و از نقاط مثبت صندوق های داخل و خارج از کشور استفاده می کنیم.

اولین انعقاد قرار داد محاسبات بیمه ای توسط صندوق بازنشستگی نفت که صندوق های دیگر اقدامی در این زمینه انجام نداده اند.

عضویت در سازمان اتحادیه تامین اجتماعی بین المللی (ISA) و دیگر سازمان ها همچنین دفتر پژوهش و برنامه ریزی صندوق آخرین اطلاعات مثبت صندوق های دنیا را جمع آوری می کند که از آنها استفاده می کنیم.

جهاد دانشگاهی در اواخر سال 85 یک نظر خواهی از کل بازنشسته ها و به صورت علمی انجام داد که بر اساس آن نقاط قوت و ضعف خود را فهمیدیم و برنامه ریزی کردیم علاوه بر این از انجام کارهای هیجان انگیز و غیر علمی می پرهیزیم و به همین دلایل صندوق توانسته وظایف خود را به خوبی انجام دهد. اما اعتقاد داریم وزارت نفت و شرکت های تابعه آن باید توجه بیشتری به صندوق داشته باشند.در مورد بدهی هایی که نفت به صندوق دارد نیز امیدواریم در مرحله خصوصی سازی بتوانیم سهام برخی شرکت ها را در مقابل طلبمان بگیریم.

اهداف اصلی صندوق در سال آینده چه مواردی هستند؟

برای سال 87 یک سری برنامه های مهم و اصلی را در دستور کار داریم از جمله این که بتوانیم شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی را حسب مصوبه دولت به صورت شرکت سهامی عام در آوریم و وارد بورس کنیم که این کار موجب می شود خود بازنشسته ها و کارکنان نفت سهام دار شرکت شوند.

علاوه بر آن شرکت سرمایه گذاری نفت با 50 درصد مشارکت با شرکت خبرگان سهام، در صندوق به صورت مشاء کار می کنند که امیدواریم پول پس انداز بازنشسته ها و کارکنان را در صورت تمایل با تضمین حداقل نرخ سود به آنها بپردازیم.

در کنار اینها تلاش می کنیم در تکریم ارباب رجوع و سرویس دهی به مراجعان فعالیت بهتری داشته باشیم و در قسمت سرمایه گذاری هم سودآوری بیشتری داشته باشیم.

گفت و گو از فاطمه شعبانی 

کد خبر 128393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =