امضای سومین قرارداد از 17 بلوک اکتشاف و توسعه نفت و گاز ایران

مهندس محمود محدث از امضای سومین قرارداد از 17 بلوک اکتشاف و توسعه نفت و گاز ایران در روز سه شنبه (20 فروردین) میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت «INA» کرواسی خبر داد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: امضای این قرارداد به منظور توسعه فعالیت های اکتشافی و توسعه‌ای، شناسایی و ارزیابی سریع تر منابع هیدروکربوری در بلوک مغان 2 و جلب مشارکت و همکاری شرکت های معتبر نفتی جهان در بخش های بالادستی و پس از انجام مناقصه‌های بین‌المللی منعقد می شود.

محدث وسعت این بلوک را سه هزار و 230 کیلومتر اعلام و تصریح کرد این بلوک در استان اردبیل واقع شده است.

وی یادآوری کرد: بلوک «دانان» دومین قرارداد از 17 بلوک اکتشاف و توسعه نفت و گاز ایران، اواخر اسفند ماه گذشته، میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت آسیایی «پترو ویتنام» امضا شد.

بلوک دانان در غرب کشور و در قسمت جنوبی دهلران واقع شده و احتمال کشف نفت در حوزه های رسوبی ایران زیاد است.

بر پایه این گزارش، امضای قرارداد بلوک «دیر» به عنوان اولین قرارداد از ‪ ۱۷‬بلوک اکتشاف و توسعه‌ای نفت و گاز ایران نیز دی ماه سال گذشته میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت ایتالیایی «ادیسون بین‌الملل» امضا شد.

شرکت «ادیسون بین‌الملل» ایتالیا، پیمانکار طرح متعهد شد ‪۷۵۰۰‬ کیلومتر از اطلاعات لرزه نگاری دوبعدی را مطالعه و یک حلقه چاه اکتشافی را حفر کند و در صورت نشانه های مثبت از وجود هیدروکربور در بلوک"دیر" عملیات تکمیلی لرزه‌نگاری سه بعدی و حفر چاه دوم اکتشافی دوم نیز پیش‌بینی شده است.

وسعت بلوک "دیر" بیش از ‪ ۸۵۰۰‬کیلومتر مربع و در این قرارداد پیمانکار متعهد شده است حداکثر استفاده از توان داخلی کشور را برای اجرای موثر طرح به عمل آورد.

بلوک‌های «ایلام، دانان، فسا، بندرعباس، قوچان، کلات،‌ کویر، راز، مراوه تپه، مغان ۱ و ۲ و ‌ نفت شهر» در خشکی و بلوک‌های «الوند، دیر، لاله، فردوسی و تابان»، 17 بلوک اکتشافی است که مناقصه آن پیشتر برگزار شده است.

این بلوک‌ها در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی،‌ سمنان، اردبیل و بخشی از استان آذربایجان شرقی، استان گلستان،‌ همچنین بخشی از استان‌های ایلام و کرمانشاه، فارس و هرمزگان واقع شده اند.

به منظور افزایش انگیزه پیمانکاران خارجی برای حضور در مناقصه 17 بلوک یاد شده، تدابیری اندیشیده شده است که از جمله آنها کاهش نرخ تنزیر از 30 به 20 درصد در فرمول تجاری شدن میدان‌های کشف شده، افزایش میزان نفت تولیدی میدان‌ها از 15 به 20 سال، محول شدن سقف تعهد سرمایه‌گذاری پیمانکار در بخش توسعه به پس از زمان برگزاری مناقصه عملیات توسعه، همچنین کاهش مبلغ ضمانت نامه از 300 هزار دلار به حدود 150 هزار یورو (حدود 200 هزار دلار) به منظور کاهش خطرپذیری پیمانکار برای حضور در مناقصه‌های اکتشاف و توسعه بلوک‌های نفتی کشور است.

کد خبر 128681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =