کشف یک میدان گازی در منطقه مسجد سلیمان

مهندس سید محمود محدث در دومین روز برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت, گاز و پتروشیمی از کشف یک میدان گازی در منطقه مسجد سلیمان خبر داد.

 به گزارش خبرنگار شانا، مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران صبح امروز(پنجشنبه 29 فروردین) درجمع خبرنگاران افزود: با بررسی های فنی انجام شده در طاقدیس کوه آسماری واقع در 30 کیلومتری جنوب شرق مسجد سلیمان، مشخص شد که این طاقدیس به وسیله یک گروه حفاری در سال 1354 حفاری شده ولی به دلیل مشکلات حفاری در آن زمان موفق به کشف منابع هیدروکربوری نشده و چاه را رها کرده بودند.

 

وی ادامه داد: به منظور افزایش ضریب اطمینان تامین خوراک گاز ترش پتروشیمی رازی در ماهشهر تصمیم گرفته شد مجددا عملیات حفاری در لایه ژوراسیک کوه آسماری انجام شود که به این منظور در اردیبهشت سال گذشته دکل حفاری در موقعیت مورد نظر مستقر شد.

 

محدث تصریح کرد: تا پایان سال گذشته حفاری درلایه ژوراسیک تا عمق 4380 متری ادامه یافت و در نهایت موفق به کشف میدان گاز ترش با حجم درجای 985 میلیارد فوت مکعب شدیم که از این میزان 739 میلیادر فوت مکعب آن قابل تولید است.

 

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: برای تولید از این میدان نیازمند حفر سه حلقه چاه هستیم تا روزانه 150 میلیون فوت مکعب گاز تولیدی این میدان را به پتروشیمی رازی ماهشهر منتقل کنیم.

 

محدث گفت: با در نظر گرفتن قیمت هر متر مکعب  گاز 4 سنت و ذخیره درجای 28 میلیارد 142 میلیون متر مکعبی این میدان می توان گفت با کشف این میدان بیش از یک میلیارد دلاربه ثروت کشور افزوده شده است.

 مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که سال گذشته 7 میدان نفتی و گازی کشف شد،اظهار امیدواری کرد سال جاری 5 میدان جدید در کشور کشف شود.

مهندس محمود محدث، از آغاز عملیات حفاری در بلوک ساوه و قم در اواسط اردیبهشت ماه امسال خبر داد و افزود: اکتشاف در اهداف پایین تر میدان سیری تا عمق 900 متری، از دیگر فعالیت های سال جاری است.

وی با اشاره به لرزه نگاری های جدید در سال جاری، از برگزاری مناقصه 2600 کیلومتر لرزه نگاری در امسال خبر داد و گفت: دریافت پیشنهادهای فنی و مالی لرزه نگاری در استان فارس، تهیه مدارک مناقصه لرزه نگاری در خوزستان تا یک ماه دیگر و تهیه مدارک لرزه نگاری دیگر در استان فارس در آینده نزدیک، از پروژه های لرزه نگاری در سال جاری است.

محدث ،در مورد عملیات غیر لرزه ای، گفت: اواسط اردیبهشت ماه امسال، عملیات غیر لرزه ای در مناطقی مانند خراسان شمالی و گلستان انجام می شود که امیدواریم در این مناطق به اهداف اکتشافی دست یابیم.

وی با اشاره به این که امسال بیش از 12 میلیون یورو فعالیت  اکتشافی در منطقه شمال ایران انجام می شود، افزود: انجام 2200 کیلومتر لرزه نگاری سه بعدی از فعالیت های سال جاری است.

وی، در تشریح عملکرد سال 1386 مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، اظهار داشت: فعالیت های  اکتشافی چندین بخش زمین شناسی، لرزه نگاری و غیر لرزه ای  انجام شده است که شامل 14 گروه زمین شناسی در مناطق مختلف ، 886 کیلومتر لرزه نگاری دو بعدی در مناطق یاسوج، دشت آبادان، سرخس، نفت شخهر و مهران و عملیات لرزه نگاری سه بعدی در برخی مناطق از جمله مناطق شوشتر و منصور آباد ،بخشی از منطقه کوپال و بخشی از بلوک اناران در میدان چنگوله است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، در مورد فعالیت های حفاری در سال گذشته، گفت: حفاری در منطقه سفید زاخور و کشف گاز با حجم 4/11 تی.سی.اف، کشف میدان پرنج با ظرفیت نفت درجای 6/1 میلیارد بشکه و حفاری چاه هفتم میدان آزادگان و اثبات وجود نفت با ظرفیت نفت درجای 2/2 میلیارد بشکه، از جمله حفاری های انجام شده در سال گذشته بود.

محدث ادامه داد: همچنین در بخش خشکی میدان هندیجان، چاهی حفاری شد و نشان داد گستره این میدان از بخش دریایی به بخش خشکی ادامه دارد.

وی، با اشاره به میدان هایی که هم اکنون عملیات حفاری آنها در حال انجام است یا نتایج حفاری در دست بررسی است، گفت: در میدان جفیر حفاری تا عمق 4270 متری انجام شده و هم اکنون در حال پیگیری نتایج مخزن هستیم و امیدواریم نتایج مثبتی داشته باشد. در اندیمشک نیز چاهی در « بالارود» با عمق بیش از 3 هزار متری حفاری شده است که به نتایج مثبت آن امیدواریم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: همچنین چاهی در منطقه جنوب سفید زاخور به نام هالگان در حال حفاری است که از مجموع 5 هزارمتر، عملیات حفاری 3 هزار متر آن انجام شده است. 

محدث ادامه داد: در منطقه غرب، به دلیل وجود برخی اهداف مشترک با کشورهای همسایه، عملیات اکتشافی فشرده ای انجام شد و چاهی با عنوان آبادان در عمق 2330 متری در حال حفاری است که بخشی از این عملیات حفاری انجام شده است .همچنین چاهی در منطقه عسلویه در حال حفاری است و نتایج آن عملیات نسبتا مثبت است.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو، به هدف های اکتشافی در منطقه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: در خلیج فارس سه منطقه به عنوان هدف های اکتشافی مشخص شده است و در نیمه سال جاری، دکل حفاری برای انجام این عملیات در اختیار مدیریت اکتشاف قرار می گیرد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، در مورد فعالیت های در دست اجرا برای افزایش ضریب برداشت از مخازن اشاره کرد و افزود: به منظور افزایش ضریب برداشت از مخازن، تزریق گاز و آب به مخازن در حال انجام است و روش های دیگری مانند تزریق نیتروژن در حال بررسی است.

محدث به پیشرفت قرادادهای 17 بلوک اکتشافی اشاره کرد و گفت: تاکنون قرارداد 3 بلوک از مجموع 17 بلوک اکتشافی منعقد شده و هم اکنون پیشنهادهای سایر بلوک ها در دست بررسی است.

وی ادامه داد: همچنین مذاکراتی با روسیه و قزاقزستان در این خصوص در حال انجام است.

وی با بیان این که امسال قرارداد 2_1 بلوک اکتشافی از مجمو.ع 17 بلوک اکتشافی نهایی خواهد شد، گفت: برخی از پیشنهادهای شرکت ها در بلوک های اکتشافی خارج از عرف است که باید اصلاح شود. به عنوان مثال برخی شرکت ها در پیشنهادهای خود نرخ بازگشت سرمایه را بالا اعلام کردند ودر صورتی که این نرخ اصلاح نشود، قراردادی با آن شرکت ها منعقد نمی شود.

محدث، همچنین پیشرفت عملیات لرزه نگاری در بلوک خرم آباد را 50 درصد اعلام و تصریح کرد: در بلوک گزمسار نیز چند هدف اکتشافی شناسایی شده است که به دلیل برخی مسائل مجوز عملیات لرزه نگاری دریافت نشده است.

کد خبر 129135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =