۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۵
  • کد خبر: 130595
تصویب طرح اکتشاف و توسعه میدان نفتی دیر

نمایندگان ویژه رئیس جمهوری در امور نفت، طرح اکتشاف و توسعه میدان نفتی دیر، واقع در خلیج فارس به روش بیع متقابل را به تصویب رساندند.

به گزارش شانا، تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهوری در امور نفت که در 27 اسفند سال گذشته، به استناد اصل یک صد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی و با رعایت تصویب نامه شماره 133364 / ت 38498 ه مورخ 21 آذر 86 گرفته شده است، به شرح زیر برای اجرا ابلاغ شد:

طرح اکتشاف و توسعه میدان نفتی دیر واقع در خلیج فارس به روش بیع متقابل با رعایت بند«ج» ماده 14 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران_مصوب 1383_ و جزء یک بند «ج» تبصره 2 قانون بودجه سال 1386 کل کشور و قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات _ مصوب 1375_ مطابق شرایط زیر اجرا شود:

1. سرمایه گذاری مرحله اول شامل اکتشاف و عملیات تکمیلی اکتشافی در مجموع به مبلغ 107 میلیون و 80 هزار دلار به شرح زیر است:

الف - مبلغ 43 میلیون و 710 هزار دلار سرمایه گذاری به عنوان « تعهدات مرحله اکتشاف» شامل جمع آوری، پردازش و تفسیر اطلاعات لرزه نگاری دو بعدی و حفر یک حلقه چاه اکتشافی در بلوک یاد شده است.

ب - عملیات تکمیلی اکتشافی شامل جمع آوری، آمایش، تفسیر لرزه نگاری و لرزه نگاری سه بعدی و حفاری یک حلقه چاه توصیفی با تایید شرکت ملی نفت ایران انجام می گیرد. هزینه عملیات تکمیلی اکتشافی مبلغ 63 میلیون و 370 هزار دلار است.

2. در پایان مرحله اکتشاف و توصیف، چنانچه پیمانکار موفق به کشف میدان تجاری نشود، هیچ گونه پرداختی به وی صورت نخواهد گرفت و قرارداد خاتمه یافته تلقی می شود.

3. پس از تایید کشف میدان تجاری توسط شرکت ملی نفت ایران، پیمانکار مجاز به انجام مرحله توسعه است.

4. مدت عملیات اکتشاف چهار سال است. مدت دوره توصیف دو سال پیش بینی می شود. کل دوره اکتشاف و توصیف با یک سال تمدید حداکثر 7 سال است.

5. نرخ بازگشت سرمایه برای مرحله اول ( اکتشاف و عملیات تکمیلی اکتشاف) 14 درصد با فرض نرخ بهره بانکی در سقف 25/6 درصد معدل نرخ لیبر(5/5 درصد) به علاوه 75/0 درصد ( 75/0 + LIBOR) پیش بینی شده است.

6. وزارت نفت از طریق شرکت ملی نفت ایران مجاز است مرحله توسعه میدان های کشف شده را به روش بیع متقابل با رعایت نرخ بازگشت سرمایه مندرج در بند پنج توسط پیمانکار ذی ربط انجام دهد. هزینه های مرحله اول (اکتشاف و توصیف) و مرحله دوم (توسعه میدان) در قالب قرارداد بیع متقابل که برای اکتشاف، توصیف و توسعه میدان با پیمانکار مزبور منعقد می شود، از محل فروش محصولات تولیدی همان میدان بازپرداخت خواهد شد.

7. پس از انجام مطالعات مرحله FEED و تایید شرکت ملی نفت ایران، همچنین دریافت پیشنهادهای مربوط به مناقصات توسعه میدان و تایید آن به وسیله شرکت ملی نفت ایران، سقف هزینه های سرمایه ای مرحله دوم (عملیات توسعه میدان) در صورت تجاری بودن میدان از محل تولیدات همان میدان تعیین و بازپرداخت خواهد شد.

8. شروع مرحله توسعه میدان منوط به تجاری شناخته شدن میدان یاد شده از نظر ذخایر هیدروکربوری ( نفت و گاز ) به وسیله وزارت نفت خواهد بود.

9. تایید سازمان حفاظت محیط زیست گرفته شود.

10. شرکت ملی نفت ایران موظف است گزارش پیشرفت کار را در مقاطع 6 ماه به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ارائه کند.

این مصوبه با شماره 20170 / ت 39656 ن در تاریخ 15 اردیبهشت1387، به وزارت نفت ابلاغ شده است.

کد خبر 130595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =