افزایش سرمایه گذاری در بلوک اکتشافی ساوه تا 60 میلیون دلار

سید محمود محدث گفت: بلوک اکتشافی ساوه پروژه بزرگی است که برای موفقیت آن سرمایه گذاری می کنیم تا دست کم مشکلات گازرسانی زمستانی را برطرف کنیم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا ضمن تشریح برنامه های اکتشافی در بلوک ساوه، میزان سرمایه تعیین شده در قرارداد برای اجرای این پروژه را 39 میلیون دلار برشمرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت کالاهای حفاری، این میزان سرمایه به 50 تا 60 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

وی در باره پیامدهای موفقیت آمیز این پروژه توضیح داد: به دلیل آن که در منطقه ایران مرکزی، شهرهای پر مصرفی مانند تهران قرار دارند، در صورت موفقیت در انجام این پروژه، دست کم می توانیم مشکلات مربوط به تامین گاز زمستانی در زمان اوج (پیک) مصرف را برطرف کنیم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در باره حضور پیمانکاران داخلی و خارجی در این پروژه گفت: تمام عملیات اکتشاف از طریق مناقصه ها و بخش خصوصی انجام می شود و مدیریت اکتشاف تنها مطالعه، برنامه ریزی، و نظارت بر انجام پروژه ها را به عهده دارد.

وی افزود: پذیرش پیمانکاران نیز به عهده مدیریت اکتشاف است، ضمن آن که شرکت هایی که تعیین صلاحیت شده اند و توان فنی آنها به اثبات رسیده است، دعوت به مناقصه و از میان آنها پیمانکاران با کم ترین قیمت پیشنهادی انتخاب می شوند.

مهندس محدث ادامه داد: کارهای عملیاتی که بودجه آنها از بودجه منابع نفت تامین می شود، به طور کامل به پیمانکاران داخلی سپرده می شوند، اما بلوک های اکتشاف و توسعه که ریسک سرمایه گذاری در آنها بالاست و شرکت های ایرانی توان انجام آن را ندارند، به شرکت های خارجی واگذار می شوند.

وی در باره موقعیت این بلوک توضیح داد: بلوک اکتشاف و توسعه در منطقه عمومی ساوه قرار دارد که از شرق شهر قم شروع می شود و کاشان، آران و بیدگل، ساوه و نواحی اطراف آن را با وسعت 13 هزار و 500 کیلومتر مربع پوشش می دهد.

وی افزود: سه سال پیش شرکت تایلندی PTTEP اکتشاف و توسعه این بلوک را در مناقصه ای برنده و در قالب قرارداد تعیین شد که 600 کیلومتر عملیات خطوط لرزه نگاری و مطالعات زمین شناسی را انجام دهد که خوشبختانه این میزان به 1040 کیلومتر افزایش یافت.

مهندس محدث ادامه داد: بر اساس نتایج تحقیقات و مطالعات انجام شده، موقعیت مناسبی برای اکتشاف تاقدیس سیلک در جنوب شرقی میدان گازی سراجه، تشخیص داده شد که نخستین جایگاه اکتشافی در این بلوک است.

وی گفت: این چاه در شمال شهرستان آران و بیدگل قرار دارد و برای سهولت در استقرار دکل حفاری و دسترسی به موقعیت تعیین شده، جاده ای به طول 11 کیلومتر احداث و دکل حفاری در اردیبهشت سال جاری در منطقه مستقر شد و در اول خرداد ماه عملیات حفاری را آغاز کرد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: از ابتدای خرداد ماه تا کنون 450 متر حفاری در این بلوک داشته ایم که طبق برنامه تا 5000 متر حفاری را ادامه خواهیم داد.

ایران در سال های اخیر موفق به اکتشاف های موفق بسیاری شده است که کشف میدان های فوق عظیم آزادگان و یادآوران از جمله مهم ترین آنها در سال های اخیر به شمار می رود.

موفقیت در اکتشاف ذخایر نفت و گاز در ناحیه مرکزی ایران به دلیل نزدیکی به مراکز عمده مصرف از اهمیت استراتژیک برای کشور برخوردار است.

کد خبر 130696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =