کشف یک میدان جدید با ظرفیت 750 میلیون بشکه نفت درجا

وزیر نفت از کشف میدان جدیدی در سازند فهلیان مخزن جفیر با ظرفیت 750 میلیون بشکه نفت درجا خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامحسین نوذری در حاشیه دومین همایش صنعت گاز در جمع خبرنگاران افزود: در میدان نفتی جفیر حفاری جدیدی انجام و در عمق 4700 متری در سازند فهلیان یک میدان با ظرفیت 750 میلیون بشکه نفت درجا کشف شده است که توان تولید میدان جفیر را با ظرفیت پیشین آن به روزانه 33 هزار بشکه افزایش می دهد.

ظرفیت پیشین میدان نفتی جفیر 25 هزار بشکه در روز اعلام شده و توسعه این میدان نفتی در دو فاز تعریف شده است. پیش بینی شده است فاز اول این میدان با ظرفیت 15 هزار بشکه در روز در سال آینده و فاز دوم این پروژه با ظرفیت 10 هزار بشکه در روز، سال 1390 به بهره برداری برسید.

توسعه میدان جفیر با مشارکت بلاروس نفت و شرکت پتروایران و سهم 50 درصدی هر شرکت انجام می شود. این طرح تا کنون پیشرفت مطلوبی داشته و یک چاه در این میدان به تولید رسیده است و چاه دوم نیز به زودی به تولید می رسد.

قرارداد توسعه میدان نفتی جفیر اواسط سال گذشته در قالب اولین قرارداد بیع متقابل اصلاح شده میان شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت بلاروس نفت امضا شد. 

در قیمت صادراتی نفت ایران هیچ تغییری داده نشده است

وزیر نفت در باره قیمت نفت صادراتی ایران گفت: در قیمت صادراتی نفت ایران هیچ تغییری داده نشده و صادرات نفت طبق نرخ های بین المللی در حال انجام است.

نوذری با اشاره به ضرورت برخورداری بیشتر سهم ایران در بازار جهانی انرژی اظهار داشت: با اعمال مدیرت صحیح مصرف و تولید بیشتر گاز، کشف میدان های جدید نفتی و گازی، همچنین بهره برداری از تمام فازهای میدان گازی پارس جنوبی، می توانیم سهم واقعی خود را در بازار انرژی جهان کسب به دست آوریم.

وی در باره پیشنهاد عربستان مبنی بر برپایی نشست مشترک تولید کنندگان نفت افزود: از پیشنهاد عربستان در این زمینه استقبال می کنیم، مشروط بر این که تمام جنبه های مربوط به بحث عرضه و تقاضای نفت، افزایش سرمایه گذاری در کشورهای دارای پتانسیل تولید نفت و مسائل مربوط به انتقال فناوری به کشورهای تولید کننده در این نشست درنظر گرفته شود.

خط لوله صلح در صورت حضور نیافتن هند با پاکستان عملیاتی می شود

وزیر نفت همچنین در باره مهلت 45 روزه رئیس جمهوری به دو کشور هند و پاکستان در نشست هند گفت: این فرصت هنوز به پایان نرسیده است و در صورت پایان این مهلت و عدم آمادگی طرف هندی برای نهایی کردن این مذاکرات، اجرای خط لوله صلح با طرف پاکستانی عملیاتی می شود تا طرف هندی نیز در زمان لازم به این پروژه بپیوندد.

کشورهای همسایه و اروپایی متقاضی جدی گاز ایران

وزیر نفت در ادامه همچنین با اشاره به اینکه کشورهای همسایه و اروپایی متقاضی جدی گاز ایران هستند، افزود: خط نوبوکو بدون ایران معنی ندارد و اصلا اجرایی نخواهد بود.

نوذری ادامه داد: با توجه به نیاز روز افزون جهان به گاز مصرفی، بدون ایران تامین گاز ( نه تنها در خط نوبوکو ) بلکه برای بسیاری از کشورهای جهان بی معنی است.

نوذری گفت: باید تلاش کنیم مقوله صادرات گاز و برخورداری از سهم 10 درصدی در تامین بازار انرژی دنیا را با مدیریت صحیح و کارآمد نمودن سیستم صنایع داخلی محقق شود.

وزیر نفت با اشاره به مذاکرات انجام شده بین دو وزارتخانه نیرو و نفت برای توسعه نیروگاه های کشور و کاهش میزان مصرف گاز آنها، افزود: وزارت نفت این آمادگی را دارد که نیروگاه های با توربین گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کند.

نوذری ادامه داد: با انجام این مهم علاوه بر تولید فعلی برق این نیروگاه ها به میزان روزانه 8 هزار مگاوات، چهار هزار مگاوات نیز بر تولیدی برق کشور افزوده خواهد شد.

وی گفت: همچنین با انجام این مهم می توان راندمان مصرف انرژی نیروگاه های کشور را از 56 درصد به 32 درصد کاهش داد.

نوذری یادآور شد: در گذشته نیز وزارت نفت در رابطه با پمپ های آب کشاورزی اقدام مشابهی انجام داد که این پمپ ها از گازوییلی به برقی تبدیل شدند و در نتیجه این اقدام صرفه جویی چشمگیری در زمینه مصرف فرآورده های نفتی در کشور ایجاد شد.

برنامه صرفه جویی شش میلیون لیتر بنزین

وزیر نفت با اشاره به میزان صرفه جویی در مصرف فرآورده های نفتی در کشور گفت: پیش بینی شده است که تا پایان امسال روزانه شش میلیون لیتر بنزین صرفه جویی شود.

نوذری ادامه داد: سهمیه بندی گازوییل در دستور کار وزارت نفت نیست و تنها عرضه آن با استفاده از کارت هوشمند سوخت مورد نظر است.

نوذری با اشاره به میزان قطعی لایحه متمم بودجه واردات بنزین نیز گفت: رقم قطعی بودجه مورد نیاز برای تامین کسری بودجه واردات بنزین نیازمند ارزیابی دقیق است چرا که قیمت بنزین هر تن بنزین و گازوییل در بازارهای جهانی به ترتیب 1200 دلار و 1300 دلار افزایش یافته است.

وی اظهار امیدواری کرد که وزارت نفت موفق به دریافت مجوز واردات مازاد بنزین از مجلس شود و نیاز داخل به این دو فرآورده نفتی مهم برآورده شود.

کد خبر 131168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =