آمادگی پالایشگاه فجر جم برای دریافت بخشی از گاز ترش فاز 6 پارس جنوبی

مدیر پالایش شرکت ملی گاز ایران از آمادگی پالایشگاه فجر جم برای دریافت بخشی از گاز ترش تولیدی فاز 6میدان گازی پارس جنوبی در صورت آماده شدن این فاز خبر داد.

به گزارش شانا، محمدباقر بان افزود: با توجه به اعلام شرکت ملی نفت ایران مبنی بر آماده راه اندازی شدن فاز 6 در اوایل مرداماه امسال، شرکت ملی گاز ایران نیز آمادگی را دارد تا با بهره گیری از خط لوله 42 اینچی به طول 40 کیلومتر بخشی از گاز این فاز را ازطریق خط انتقال 56 ایچ آغاجاری - عسلویه به پالایشگاه فجرجم انتقال دهد.

وی به اختلاف کیفیت گاز میدان پارس جنوبی با میدان گازی نار کنگان اشاره کرد و افزود: بواسطه این اختلاف کیفیت، تزریق گاز عسلویه به پالایشگاه فجر جم به تدریج آزمایش و به ظرفیت کنونی آن اضافه خواهد شد.

بان یادآور شد: ظرفیت اسمی پالایش گاز در پالایشگاه فجر جم 80 میلیون مترمکعب در روز است و در زمستان سال گذشته (در زمان اوج مصرف گاز) این ظرفیت به روزانه 105 میلیون مترمکعب رسید.

مدیر پالایش شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این که در مواقع اضطراری با ایجاد تغییرات فنی می توان ظرفیت پالایش را تا 115 میلیون متر مکعب در روز افزایش داد، خاطرنشان کرد: از آنجا که رفتار پالایشگاه در مقابل گاز دریافتی از عسلویه هنوز مشخص نیست از این رو، آزمایش آن یک ضرورت است و امیدواریم بتوان با استفاده از این گاز، ظرفیت پالایشگاه را به روزانه 110 میلیون مترمکعب افزایش دهیم.

وی در باره تعمیرات اساسی واحدهای پالایشی از جمله پالایشگاه فجر جم گفت: با بازبینی بازرسی فنی و تعمیراتی که همه ساله در مورد واحدهای پالایشگاهی انجام می شود، پالایشگاه های گاز خود را برای گذر از فصل سرما و شرایط سخت آن آماده می کنند.

مدیر پالایش شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: با توجه به شرایط کمبود گاز تلاش می شود ضمن حفظ کیفیت عملکرد پالایشگاه ها، دوره تعمیر در کمترین زمان ممکن انجام شود و به همین منظور عملیات بازرسی فنی و تعمیر این واحدها به صورت شبانه روزی صورت می گیرد تا آنجا که دوره زمانی تعمیر واحدهای پالایشی از یک ماه به 20 روز کاهش یافته است.

بان افزود: با توجه به قرار داشتن میدان های گازی نار و کنگان در نیمه دوم عمرخود همچنین مشترک بودن مخزن پارس جنوبی، برای استفاده بیشتر از گاز فازهای 6 تا 8 نیازمند احداث واحد گوگرد زدایی هستیم که سرمایه زیادی را به خود اختصاص خواهد داد.

مدیر پالایش گاز ایران یادآور شد: هم اکنون بیشترین میزان گازی که پالایشگاه فجر جم می تواند از عسلویه دریافت کند 10 میلیون متر مکعب است.

کد خبر 132013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =