نوذری: اگر علاقه مند نیستند ما هیچ اصراری نداریم، خودمان اجرا می کنیم

وزیر نفت در واکنش به اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت توتال مبنی بر خودداری توتال از سرمایه گذاری در ایران به دلیل آنچه آن را "ریسک های سیاسی" خوانده است، گفت: ما اعلام کرده ایم هر کس علاقه مند است برای سرمایه گذاری به ایران بیاید اگر علاقه مند نیستند ما هیچ اصراری نداریم و خودمان می توانیم پروژه های خودمان را اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس غلامحسین نوذری روز گذشته (پنجشنبه 20 تیر) در حاشیه مراسم آغاز حفاری و ساخت پالایشگاه فاز 12، به عنوان بزرگترین پروژه توسعه میدان مشترک پارس جنوبی، در پاسخ به یک خبرنگار خارجی مبنی بر این که موضع وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در خصوص اظهارات کریستف دومارژری، مدیرعامل توتال چیست، با بیان این مطلب، افزود: البته این موضوع باید بررسی شود چون آقای دومارژری در اجلاس اخیر در مادرید، هم در سخنرانی و هم در جلسه ای که با من داشتند به این موضوع تاکید داشتند که برای تامین امنیت تولید در آینده، باید در ایران و سایر کشورهای دارای پتانسیل سرمایه گذاری کنند.

نوذری همچنین در پاسخ به پرسش یک خبرنگار خارجی دیگر در باره فروش نفت خام های روی آب ایران با تخفیف و قیمت کمتر از سطح بازار تصریح کرد: این یک صحبت متناقض است، اگر بنا بود تخفیف بدهیم الان نباید هیچ نفتی روی آب باقی می ماند. در حال حاضر حجم نفت خام روی آب ایران به کمتر از 20 میلیون بشکه رسیده و تا یک ماه و نیم آینده تمام این نفت خام روی آب به فروش می رود بدون این که هیچ تخفیفی داده باشیم.

به دنبال تصمیم شرکت توتال فرانسه مبنی بر کنار کشیدن از پروژه گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) در پارس جنوبی، سهام این شرکت روز گذشته کاهش یافت.

پایگاه خبری فوربس از پاریس اعلام کرد: سهام شرکت توتال فرانسه روز گذشته (پنج شنبه) با 8/2 درصد کاهش (2 دلار و 26 سنت) به 78 دلار و 64 سنت رسید.

ارزش سهام شرکت های نفتی رویال داچ شل و بریتیش پترولیوم (بی پی) نیز در بازار لندن هر یک به ترتیب 5/2 و 1/2 درصد کاهش یافت.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس از پاریس گزارش داد که لیزا ویلر، سخنگوی شرکت توتال، روز پنج شنبه گفت که امروزه شرایط برای سرمایه گذاری در ایران مهیا نیست.

وی افزود: امیدواریم شرایط سیاسی بهبود یابد، به نحوی که بتوانیم در ایران سرمایه گذاری کنیم.

سخنگوی شرکت توتال یادآور شد: ایران در استراتژی توتال همچنان به عنوان کشوری که از اولویت برخوردار است، باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر کریستوف دومارژری، مدیر اجرایی توتال با ابراز ناامیدی از فشارهای آمریکا بر شرکت های انرژی اروپایی برای پرهیز از سرمایه گذاری در ایران گفت: شما دو کشور عمده (ایران و عراق) را از سیستم (صنعت نفت و گاز) خارج می کنید و سپس می گویید: نفت و گاز کافی در بازار وجود ندارد. وی یادآور شد که در حال حاضر سرمایه گذاری در ایران ریسک بالایی دارد.

نه سخنگوی شرکت توتال و نه مدیر اجرایی این شرکت نگفتند که آیا توتال صرفا از پروژه ال ان جی پارس جنوبی کناره گیری کرده یا این که سرمایه گذاری در ایران را به طور کلی متوقف ساخته است. 

شرکت توتال و دیگر شرکت های نفت بزرگ برای عدم فعالیت در ایران از سوی آمریکا و متحدانش تحت فشارسیاسی فزاینده ای قرار داشته اند.

 

کد خبر 132123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =