نوذری خبرداد: کشف یک میدان جدید با ظرفیت 500 میلیون بشکه نفت در آبادان

مهندس غلامحسین نوذری از کشف یک میدان نفتی جدید با ذخیره نفت درجا به میزان 500 میلیون بشکه در منطقه اروند آبادان خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، وزیر نفت صبح امروز (سه شنبه یکم مرداد) در حاشیه برگزاری نخستین کنفرانس ملی پتروشیمی در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون در منطقه غرب کارون میدان های آزادگان، یادآوران و دارخوین و همچنین میدان گازی پارس جنوبی دو نقطه استراتژیک تولید نفت و گاز در کشور است. نوذری تصریح کرد: با افزایش دکل های اکتشاف نفت از 3 دکل به 8 دکل، این میدان جدید که اروند نامگذاری شده در حاشیه شهر آبادان کشف شد.

 سهم اینپکس در آزادگان حفظ می شود

وی در باره این که آیا وزارت نفت درخواست شرکت اینپکس ژاپن را برای حضور در میدان نفتی آزادگان پذیرفته است یا خیر؟ تصریح کرد: هفته گذشته نامه ای از وزارت تجارت و انرژی ژاپن دریافت شد که بر اساس آن سهم اینپکس حفظ شود و ما نیز با این درخواست موافق هستیم.

وی ادامه داد: ما حتی آمادگی افزایش سهم شرکت اینپکس را هم داریم و ژاپنی ها هم ابراز تمایل کرده اند اما هم اکنون بحث حفظ سهمیه 10 درصدی مطرح است.

افزایش ظرفیت محصولات پتروشیمی ایران

نوذری اظهار داشت: ظرفیت های تولید محصولات پتروشیمی تا پایان سال به 35 میلیون تن می رسد و تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به 65 میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی توضیح داد: هم اکنون ایران 25 درصد از سهم بازار محصولات پتروشیمی خاورمیانه را در اختیار دارد که این میزان تا پایان برنامه پنجم به 32 درصد خواهد رسید.

وزیر نفت در باره خط لوله انتقال اتیلن غرب آوری کرد: این خط لوله 2800 کیلومتر طول دارد که 900 کیلومتر آن احداث شده و فعالیت های اجرایی واحدهای پتروشیمی آن نیز در حال انجام است؛ البته این پروژه به دلیل بزرگی و تامین مالی زمان بر خواهد بود، با این حال تلاش می شود به موقع به بهره برداری برسد.

وی در باره سهمیه بندی بنزین و عرضه آزاد این فرآورده گفت: هم اکنون روزانه یک میلیون و 500 هزار لیتر بنزین آزاد عرضه می شود که هنوز مشخص نیست چه میزان از آن بنزین سوپر است.

نوذری در باره ابهام نفتی یا غیر نفتی بودن صادرات محصولات پتروشیمی افزود: خوراک این واحدها نفتی و محصول آنها غیرنفتی و صنعتی به شمار می آید.

دیپلماسی فعال نفتی ایران

وی تصریح کرد: یکی از رخدادهایی مهم هفته گذشته، امضای تفاهمنامه شرکت روسی گازپروم با شرکت ملی نفت ایران برای سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز است.

وزیر نفت همچنین در باره شرکت فرانسوی توتال ادامه داد: از ابتدا هم می دانستیم که خروج توتال از ایران اظهارات رسانه ای است و مدیرعامل توتال به صورت رسمی اعلام کرد که ما به حضور و تعهدهای خود در ایران پایبند هستیم.

نوذری اظهار داشت: فکر می کنیم با توجه به نیاز اروپا به انرژی به این سادگی شرکت هایی مانند توتال که رابطه و همکاری طولانی با ما دارند، از جرگه شرکت های حاضر در ایران خارج نخواهد شد.

حفظ شرایط فعلی بهترین تصمیم اوپک در اجلاس آتی است

وی در تحلیل بازار جهانی نفت توضیح داد: بازار نفت در حال تامین است و با توجه به در پیش بودن فصل زمستان تصور می شود در اجلاس بعدی اوپک حفظ شرایط موجود بهترین گزینه باشد، زیرا در فصل زمستان به نفت بیشتری نیاز است.

وزیر نفت در این باره که در چهار ماه گذشته 10 بار از منطقه پارس جنوبی بازدید کرده اید و آیا نگران کمبود گاز در زمستان هستید و فکر می کنید فازهای 9 و 10 به بهره برداری برسند، یادآوری کرد: آیا نام پیگیری را باید نگرانی گذاشت، من پیگیر مراحل پیشرفت کار در پارس جنوبی هستم و اساس کارم را دو هفته یکبار بازدید از پارس جنوبی به عنوان نقطه استراتژیک کشور  گذاشته ام.

نوذری گفت: از آنجا که غرب رود کارون برای تولید یک میلیون بشکه نفت در روز جنبه استراتژیک دارد، آن را نیز دنبال می کنم.

وی در باره خرید یک سوپر تانکر برای ذخیره نفت روی آب اظهار داشت: نفت روی آب ایران کاهش پیدا کرده و ظرف یک ماه نیم آینده هیچ نفتی روی آب نخواهد داشت.

غنیمی فرد همچنان سکاندار مذاکرات خط لوله صلح

وزیر نفت در باره تغییر مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران و این که چه کسی سرپرستی تیم مذاکره کننده خط لوله صلح را عهده دار شده است، ادامه داد: هنوز سرپرست تیم مذاکره کننده تغییر نکرده است.

نوذری از مذاکره با شرکت فرانسوی توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی خبر داد و گفت: در این زمینه در حال مذاکره ایم تا بتوانیم راهکار اجرایی مناسب پیدا کنیم.

او همچنین در مورد نشست آتی وزیران نفت ایران، هند و پاکستان برای نهایی کردن خط لوله صلح یادآور شد: قرار شده کارشناسان سه کشور به جمع بندی برسند تا به قرارداد نهایی بینجامد.

کد خبر 132484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =