اجرای طرح تصفیه لجن های نفتی در پالایشگاه اصفهان

سرپرست محیط زیست شرکت پالایش نفت اصفهان از اجرای طرح بازیافت نفت از لجن های نفتی در مخازن این پالایشگاه خبر داد.

حسین صالحی به خبرنگار شانا گفت: پروژه لایروبی لجن های نفتی با هدف پالایش و بازتولید نفت، همچنین جلوگیری از هدرروی این فرآورده انجام شد.

وی تصریح کرد: با اجرای این پروژه، نفت موجود در لجن های خروجی از پالایشگاه پس از تصفیه، به سیستم برگردانده و لجن باقی مانده به خاک تبدیل می شود.

سرپرست محیط زیست شرکت پالایش نفت اصفهان یادآور شد: با بازیافت و تصفیه لجن های نفتی، آلودگی های فیزیکی، زیست محیطی و بیولوژیک به حداقل می رسد و از ورود فلزهای سنگین، مواد نفتی به دریا جلوگیری می شود.

وی افزود: با اجرای این پروژه، مواد نفتی موجود در لجن های نفتی کف مخازن که 95 درصد آن را شامل می شود، به وسیله واحد پساب صنعتی پالایشگاه تصفیه و مواد جامد باقی مانده در لجن ها در محیط ویژه ای انباشت و نگهداری می شود.

صالحی در تشریح روند استحصال مواد نفتی از لجن های کف مخازن گفت: همه ضایعات موجود در مواد نفتی به وسیله واحد پساب پالایشگاه جمع آوری و لجن های موجود در این مواد به وسیله دستگاه های لجن خشک کن به شکل مایع و جامد از یکدیگر تفکیک می شوند.

او ادامه داد: در شکل مایع آب موجود در لجن های استحصالی در واحد تصفیه آب های صنعتی تفکیک و مواد نفتی آنها گرفته و آب باقی مانده به سیستم خنک کننده برگشت داده می شود.

سرپرست محیط زیست شرکت پالایش نفت اصفهان افزود: بر اساس قراردادی که با مجتمع سیمان سپاهان امضا کردیم، مواد جامد حاصل از لجن های نفتی که شامل چهارنوع مواد معدنی و 5 درصد مواد نفتی غیرقابل استحصال است در سایت ویژه ای نگهداری و به عنوان خوراک اولیه این کارخانه استفاده می شود.

وی همچنین از خرید و نصب دو دستگاه لجن خشک کن در شرکت پالایش نفت اصفهان خبر داد و گفت: با هدف پالایش و بازتولید نفت دو دستگاه لجن خشک کن در دو واحد پساب و آب صنعتی پالایشگاه اصفهان نصب شد.

صالحی تصریح کرد: نصب دستگاه uv برای گندزدایی در واحد بازیافت و دستگاه مبدل حرارتیPACKINOX در واحدهای تبدیل کاتالیستی با هدف کاهش مصرف انرژی، رفع مشکلات عملیاتی و امکان افزایش ظرفیت واحد بنزین سازی، از اقدام هایی است که با هدف حفظ محیط زیست در شرکت پالایش نفت اصفهان انجام شده است.

شرکت پالایش نفت اصفهان در گستره ای340 هکتاری در شمال غربی اصفهان واقع شده است.

شرکت پالایش نفت اصفهان فعالیت خود را در زمنیه پالایش نفت خام و تولید فرآورده های نفتی از سال 1358 آغاز کرده است و هم اکنون بیش از 22 درصد از فرآوده های نفتی مورد نیاز کشور را تولید می کند.

محصولات گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، سوخت های هوایی، انواع حلال ها، روغن خام، گوگرد، نیتروژن و هیدروژن از جمله تولیدات شرکت پالایش نفت اصفهان است.

این شرکت همچنین مواد اولیه مورد نیاز شرکت های نفت سپاهان، نفت جی، پتروشیمی های اصفهان، اراک و شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی ایران (L.A.B) را تامین می کند.

شرکت پالایش نفت اصفهان شامل دو پالایشگاه هر یک با ظرفیت اسمی 100 هزار بشکه در روز بوده است که با اجرای پروژه های توسعه، بهبود، رفع تنگناها و تامین نیازهای عملیاتی خود توانست ظرفیت تولید را 375 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

کد خبر 134125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =