تمرکز نیکو برای تامین مالی طرح توسعه میدان نفتی و فاز 12 پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت های نیکو جرسی و نیکو سارل گفت: با تاکید وزیر نفت و دولت، شرکت نیکو برای تامین مالی پروژه های توسعه میدان نفتی و فاز 12 پارس جنوبی تمرکز کرده است.

دکتر محمدجواد عاصمی پور در گفت و گو با خبرنگار شانا تخصیص اعتبار به پروژه میدان (لایه) نفتی پارس جنوبی و توسعه فاز 12 این میدان گازی را از پروژه های اولویت دار برای تخصیص اعتبار برشمرد و گفت: به دو پروژه یاد شده نگاهی ویژه داریم.

وی در مورد تخصیص اعتبار به توسعه میدان نفتی پارس جنوبی اظهار داشت: تا پایان سال 2007 میلادی از مجموع 676 میلیون دلار، 89 میلیون دلار و در سال 2008 میلادی نیز ارقام عظیمی برای اجاره دکل حفاری به این پروژه تخصیص یافته است.

وی اظهار امیدواری کرد: دکل حفاری شهید مدرس پس از پایان عملیات تعمیر و بازسازی، به این منطقه فرستاده و اواسط سال آینده تولید زودهنگام از میدان نفتی پارس جنوبی آغاز شود.

مدیرعامل شرکت های نیکو جرسی و نیکو سارل با بیان این که پیش بینی شده است میدان نفتی پارس جنوبی روزانه 35 هزار بشکه تولید زودهنگام داشته باشد، تصریح کرد: اولویت ما آغاز توسعه هر چه زودتر این میدان است و در بخش تامین مالی، نگاه ویژه ای به این میدان داریم.

عاصمی پور در باره تخصیص اعتبار به توسعه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی گفت: با توجه به تاکید وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران برای اولویت در اجرای توسعه فاز 12 پارس جنوبی، پیش از تصویب توسعه این فاز (با نگاهی ویژه به آن) تامین اعتبار پروژه در دستور کار قرار گرفت و در سال میلادی جاری (2008)، 550 میلیون دلار به توسعه این فاز تخصیص یافت.

وی ادامه داد: پیشتر نیز تخصیص 150 میلیون دلار به این پروژه پیش بینی شده بود که از این میزان 53 میلیون دلار آن تا پایان سال 2007 اختصاص یافته است.

وی در باره پیشرفت کار در توسعه فاز 12 پارس جنوبی گفت: در اجرای توسعه فاز 12 پارس جنوبی به عنوان یکی از فعال ترین پروژه های صنعت نفت، نخستین دکل حفاری این پروژه به عنوان سوپر ریگ حفاری اجاره و لوله های حفاری خریداری شده است.

عاصمی پور ادامه داد: با تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران پیش بینی شده است در بخش تامین مالی و اجرای این پروژه  از شرکای خارجی استفاده شود و اعلام آمادگی شرکت های خارجی در بخش های یاد شده بسیار خوب است.

وی تصریح کرد: در توسعه فاز 12 پارس جنوبی با توجه به تصمیم گیری های اخیر، به جای نهایی کردن سقف قرارداد، مناقصه ها کپکس پروژه را تعیین خواهد کرد، اما استنباط ما این است که رقم سرمایه گذاری در فاز 12 پارس جنوبی متفاوت از ارقام سرمایه گذاری در فازهای پیشین پارس جنوبی است.

کد خبر 135726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =