وکیلی: پیمانکار چهار فاز پارس جنوبی فردا تعیین می شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تعیین پیمانکار فازهای 20 ، 21، 27 و 28 میدان گازی پارس جنوبی در روز آینده (چهارشنبه 22 آبان) خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر علی وکیلی امروز (سه شنبه 21 آبان) در نخستین همایش فرصت های سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران گفت: تا پایان امسال 13 فاز اجرایی در پارس جنوبی خواهیم داشت و این تعداد در سال آینده به 20 فاز افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: پنج فاز پارس جنوبی در حال بهره برداری، فازهای 9 و 10 مرحله راه اندازی است، 5 فاز در مرحله اجرا، 6 فاز در مرحله نهایی انتخاب پیمانکار و پنج فاز پارس جنوبی در مرحله مناقصه است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: امسال با بهره برداری از فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی و فازهای 9 و 10 این میدان گازی، 5 فاز به فازهای بهره برداری کشور افزوده می شود و در مجموع به 13 فاز اجرایی افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پارس افزود: میدان های گلشن، فردوسی و پارس جنوبی نیز 7 فاز پارس جنوبی را تشکیل می دهند که سال آینده با اجرایی شدن این فازها در مجموع تعداد فازهای اجرایی میدان گازی پارس جنوبی به 20 فاز افزایش می یابد که این موضوع، نشان دهنده جهشی وسیع در تامین گاز و سرمایه گذاری در این میدان گازی است.

وکیلی در باره حجم عملیات فراساحلی کشور طی 7 سال آینده گفت: حفاری 270 حلقه چاه، ساخت و نصب 22 پایه سکو، ساخت و نصب 22 سکوی دریایی و مشعل، اجرای 22 خط لوله انتقال گاز دریایی و حفاری همزمان 10 دکل حفاری در فازهای جدید پارس جنوبی و شمالی از مواردی است که در 7 سال آینده در این مخزن عظیم گازی انجام خواهد شد.

وی در عین حال با انتقاد از پیشرفت اندک در بخش دریا، اظهار داشت: شرکت های قوی برای اجرای پروژه های دریایی نداریم و مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد کیش و قشم موقعیت بسیار مناسبی برای جذب سرمایه گذاری به شمار می آید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که در اجرای پروژه های بخش دریایی نباید خود را به کشورهای غربی محدود کنیم، گفت: این پتانسیل در دیگر کشورهای خارجی نیز وجود دارد.

وکیلی در باره مقدار سرمایه گذاری در منطقه پارس جنوبی گفت: مقدار سرمایه گذاری این منطقه گازی در سال گذشته 3 هزار میلیون دلار بوده که این رقم تا پایان امسال باید 5 هزار میلیون دلار افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در باره برخی از چالش ها و توسعه فازهای پارس جنوبی گفت: چالش در بخش ظرفیت های مدیریتی، ظرفیت های پیمانکاری و تامین به موقع منابع مالی از جمله چالش هایی است که صنعت نفت با آن رو به رو است.

وی در توضیح گفت: ما به طور جدی در بخش ظرفیت های مدیریتی با مشکل رو به رو هستیم که در این بخش سازمان های مربوط باید پیمانکاران داخلی را حمایت کنند.

وی ادامه داد: سازمان های نظارتی نباید با مگا پروژه ها همانند پروژه های کوچک نگاه کنند، زیرا اجرای مگا پروژه ها که نمونه آن اجرای فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی است نگاه ویژه ای را می طلبد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به نبود بانکی در صنعت نفت برای تخصیص اعتبار به پروژه های صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در کشوری که ذخایر عظیم نفت و گازی دارد، ما به دلیل نبود یک بانک تخصصی در این زمینه با مشکل رو به رو هستیم.

وکیلی در باره چالش صنعت نفت در بخش ظرفیت های پیمانکاری اشاره و تصریح کرد: پیمانکارانی که بتوانند پروژه های پارس جنوبی را با حجم سرمایه گذاری حدود 5 میلیارد دلار انجام دهند، وجود ندارد؛ از این رو سازمان های مربوط باید از پیمانکاران داخلی حمایت کنند.

وی همچنین در مورد چالش تامین پروژه ها اظهار داشت: بخشی از تامین مالی پروژه ها به عهده شرکت نفت و گاز پارس است و بخش دیگر باید با ایجاد مشوق هایی برای جذب سرمایه گذاران خارجی انجام شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس مهم ترین محل سرمایه گذاری در کشور را مخزن پارس جنوبی اعلام و تصریح کرد: بهره برداری مخزن پارس جنوبی به دلیل مشترک بودن آن با کشور باید در اولویت قرار گیرد؛ از این رو اولویت اول کشور سرمایه گذاری در پارس جنوبی است.

وکیلی به جابه جایی در حامل های انرژی اشاره کرد و گفت: هم اکنون گاز طبیعی جایگاه ویژه ای در حامل های انرژی پیدا کرده است و این موضوع به تمام دنیا تسری یافته است؛ از این رو جذب سرمایه در این بخش از مهم ترین فعالیت ها به شمار می آید.

وی به چشم انداز میزان مصرف جهانی اشاره کرد و گفت: مصرف جهانی انرژی رو به افزایش و هرچند که دنیا در حال رکود است، اما دو مقوله انرژی و غذا همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این که ذخایر اثبات شده گاز دنیا بیشتر در منطقه خاورمیانه قرار دارد، تصریح کرد: در این منطقه ایران و قطر سهم بیشتری از دیگر کشورها را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص می دهند؛ به این ترتیب دنیا باید سرمایه گذاری در ایران و قطر و از سوی دیگر روسیه، اولین کشور دارنده ذخایر گازی را مد نظر قرار دهد.

وکیلی به اهداف تولید یک گاز پارس جنوبی و میزان سرمایه گذاری آن اشاره کرد و گفت: هدف از توسعه یک فاز پارس جنوبی تولید 25 میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده، 4 هزار بشکه میعانات گازی، 500 هزار تن گاز مایع، 500 هزار تن اتان و سرمایه گذاری 7/1 میلیارد یورو است که بازگشت این سرمایه طی یک سال و نیم سال انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در بخش دیگری از اظهارات خود در باره خواسته های شرکت بین المللی برای سرمایه گذاری در ایران گفت: امنیت عرضه، امنیت سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه مطمئن، کیفیت منابع هیدروکربوری استحصال شده و شفافیت ارتباط شرکت ملی نفت ایران و شرکت های خارجی از جمله خواسته های شرکت های بین المللی برای سرمایه گذاری در ایران به شمار می آید.

وی به خواسته های شرکت ملی نفت ایران در بخش سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: انتقال فناوری و بومی سازی، افزایش مهارت های مدیریتی، تبدیل سریع بهینه منابع به پول و مطلوب ترین بازدهی عملیاتی میدان ها از جمله خواسته های شرکت ملی نفت ایران در بخش سرمایه گذاری به شمار می آید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به فرصت های ایجاد شده در نتیجه اجرای طرح های این شرکت اشاره کرد و گفت: پیش بینی سرمایه گذاری 50 میلیارد دلار در طول 10 سال آینده، افزایش سهم ایرانی در اجرای پروژه ها از 30 به 60 درصد، افزایش تجربه مدیریتی پیمانکاران و سازندگان داخلی و انتقال فناوری از طریق تعامل با پیمانکاران خارجی، امکان تامین اعتبار از منابع خارجی به صورت بین متقابل و فاینال از جمله فرصت های ایجاد شده در نتیجه اجرای پروژه های شرکت نفت و گاز پارس به شمار می آید.

کد خبر 135959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =