۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۳
  • کد خبر: 136264
موج تغییرات در عرصه مدیریتی بورس ایران

علی رحمانی، حسن قالیباف اصل، سید علی اکبر هاشمیان و محمد رضا پور ابراهیمی 4 چهره شاخص بورس های اوراق بهادار و کالا در هفته اخیر بودند.

به گزارش خبرنگار شانا، بازار بورس ایران طی هفته گذشته با موجی از تغییرات در بدنه اصلی خود مواجه شد.

یکی از مهم ترین این تغییرات، تشکیل جلسه هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران بود که در ابتدای جلسه، علی رحمانی، به عنوان مدیر عامل بورس اوراق بهادار وارد شد و در پایان، حسن قالیباف اصل، مدیر عامل سابق شرکت سرمایه گذاری امید در حالی که سمترحمانی را به خود اختصاص داده بود از جلسه بیرون رفت.

شرکت 15 میلیارد تومانی بورس اوراق بهادار تهران 2 سال ، پذیرای علی رحمانی در آخرین طبقه ساختمان بورس خیابان حافظ بود.

علی رحمانی در طول دوران مدیریت خویش با یکی از مهم ترین طرح های دولت نهم که همانا واگذاری سهام شرکت های دولتی به بخش خصوصی بر اساس اصل 44 قانون اساسی بود همگام شد.

وی علاوه بر عهده دار شدن مسئولیت سنگین مدیریت واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی، در زمینه تدوین مقررات شرکت بورس، جذب نیروی انسانی، توسعه و تعمیق بازار سرمایه و تشویق مردم برای حضور در عرصه های مدیریتی شرکت های دولتی نیز تلاش فراوانی کرد  بنابراین عملکرد مثبت دوران مدیریت رحمانی و اظهارات فعالان بازار سرمایه مبنی بر فعالیت های سازنده وی در 2 سال گذشته، همچنین موفقیت بورس ایران در فدراسیون جهانی بورس  سبب ایجاد این ابهام در اذهان می شود که چرا رحمانی باید از بورس کناره گیری کند؟

علی رحمانی، صبح امروز در حالی با خبرنگار شانا گفت و گو می کرد که روانه دانشگاه الزهرا(س) بود تا دوران تدریس خود را دوباره آغاز کند.

رحمانی، مدیر عامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران، گفت: بر اساس قانون تجارت دوره مدیر عاملی شرکت بورس 2ساله است و من نیز در حالی این سمت را ترک می کنم که دوره دو ساله مدیریتم به پایان رسیده است.

وی افزود: از 25 آبان 85 کار خود را در شرکت بورس اوراق بهادار آغاز کردم و این مسئولیت را در تاریخ 25 آبان سال 87 به مدیر جدید واگذار کردم ، البته  دوره 2 ساله مدیریت شرکت بورس، قابل تمدید است اما برای ادامه راه مدیریت من توافقی حاصل نشد.

مدیر عامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران، ادامه داد: آقای قالیباف از همکاران دانشگاه الزهرا (س) هستند که بر بازار بورس نیز تسلط و شناخت کافی دارند.

وی درباره آخرین وضعیت ورود شرکت های صنعت نفت به بازار بورس اوراق بهادار، گفت: همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده بودم شرکت پالایش نفت تبریز با مدیریت آقای دخیلی باید جلسه معارفه برای مسئولان شرکت بورس اوراق بهادار و مسئولان سازمان خصوصی سازی و شرکت های کارگزاری برگزار کند و گزارش های سوددهی،مالی و حسابرسی خود را ارائه دهد که با اعلام آمادگی کامل از سوی شرکت پالایش نفت تبریز و شرکت ملی پالایش و پخش، این شرکت می تواند سهام خود را برای نخستین بار در شرکت بورس اوراق بهادار عرضه کند.

او درباره آمادگی بازار برای عرضه سهام پالایشگاه تبریز، گفت: متاسفانه هم اکنون میزان نقدینگی در بازار بورس کافی نیست و میزان متقاضیان بازار نیز برآورد نشده است و ارزیابی آن تا برگزاری جلسه معارفه از سوی پالایشگاه تبریز امکان پذیر نیست.

وی افزود: شرکت پالایش نفت اصفهان نیز هنوز بلوک 25 درصدی خود را در بورس عرضه نکرده زیرا برگه های سهام خود را باید به سازمان خصوصی سازی تحویل دهد .

مدیر عامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران، در باره استعفای سید علی اکبر هاشمیان، مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران گفت: آقای هاشمیان نیز یک دوره مدیریتی مشخص دارند اما استعفای ایشان اکنون در حالی صورت می پذیرد که 8 ماه تا اتمام دوره مدیریتی ایشان باقی مانده است.

هاشمیان، پس از دو سال فعالیت به عنوان دبیر کل بورس فلزات تهران، با تصویب قانون جدید بازار بورس اوراق بهادار و ادغام بورس های فلزات و کشاورزی و تاسیس شرکت بورس کالای ایران در اواخر سال 85 به عنوان مدیر عامل این شرکت برگزیده شد و نخستین مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران بود که از دو سال قبل برای تاسیس و راه اندازی این شرکت و ادغام بورس های فلزات و کشاورزی، تلاش فراوانی کرد.

وی بر اساس مصوبه هیئت دولت در خصوص راه اندازی فاز اول بورس نفت در قالب بورس فرآورده های نفتی و پتروشیمی توانست در مدتی کمتر از یک ماه طرحی را که سال ها دچار بلاتکلیفی شده بود، به مرحله اجرا در آورد؛ راه اندازی رینگ داخلی و رینگ صادراتی بورس نفت ایران در حالی انجام شد که از بهمن ماه سال گذشته تا کنون با رشد چشم گیری در انجام معاملات و افزایش میزان سود بازار همراه بوده است.

هاشمیان، اکنون در آستانه سن بازنشستگی قرار دارد و به همین دلیل از  یک ماه پیش، تقاضای بازنشستگی خود را مطرح کرد تا به دوران مدیریتی خویش در شرکت بورس کالای ایران پایان دهد.

حسین ملاحسین آقا، رئیس هیئت مدیره شرکت بورس کالای ایران، در باره استعفای هاشمیان، گفت:  هیئت مدیره بورس کالا هفته آینده درخواست کناره‌گیری هاشمیان را بررسی خواهد کرد و در صورت جدی بودن این درخواست ، گزینه‌هایی را برای جانشینی وی به سازمان بورس معرفی می‌کند.

یکی از مهم ترین گزینه های جانشینی هاشمیان برای تصدی سمت مدیرعاملی شرکت بورس کالای ایران، محمد‌رضا پورابراهیمی است که پیش از این معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه گذاری تامین اجتماعی و همچنین عضو شورای عالی بورس بود.

استعفای رحمانی و هاشمیان و جایگزینی قالیباف و پورابراهیمی نه تنها برای فعالان همیشگی بازار بورس ایران حائز اهمیت است بلکه برای اجرای طرح خصوصی سازی دولت نهم و تحقق آن در صنعت نفت نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است.

عرضه سهام شرکت پالایش نفت اصفهان و آغاز ورود شرکت پالایش نفت تبریز، همچنین معاملات سهام شرکت های پتروشیمی در بازار بورس اوراق بهادار با نظارت و مدیریت رحمانی و بر اساس اهداف و برنامه ریزی های وی صورت پذیرفت چنانکه هاشمیان نیز علاوه بر ایفای نقشی مهم در راه اندازی فاز اول بورس نفت، در ورود و پذیرش محصولات نفتی و پتروشیمی و راه اندازی تالاری مجزا با هدف تسریع در معاملات رینگ صادراتی بورس نفت ایران در جزیره کیش گامی اساسی برداشت.

اکنون مدیران جدید دو شرکت مهم بورس کشور موظف هستند نه تنها قدم در راه تحقق اهداف مدیران پیشین بگذارند بلکه باید اندیشه هایی والاتر در سر بپرورانند تا نه صنعت نفت و شرکت هایش، بلکه هیچ کدام از فعالان بورس اوراق بهادار و بورس کالا با توقف در راه پیشرفت خود مواجه نشوند که این امر با تلاش فراوان و ارائه مدیریتی کارآمد امکان پذیر خواهد بود.

کد خبر 136264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =