معامله یک میلیارد و 500 میلیون دلار  محصولات نفتی در بورس نفت

مهدی کرباسیان، گفت: از زمان راه اندازی فاز اول بورس نفت تاکنون بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار معامله برای انواع محصولات نفتی و پتروشیمی داشته ایم.

مدیر هیئت مدیره بورس نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا، گفت: نخستین تصمیم گیری برای راه اندازی بورس نفت خام در مرحله دوم بورس نفت ایران مربوط به آذر ماه سال گذشته است که بر اساس آن، فاز اول بورس نفت با عنوان رینگ محصولات پائین دستی نفتی و پتروشیمی در بهمن ماه سال گذشته راه اندازی شد.

دکتر مهدی کرباسیان، راه اندازی فاز اول بورس نفت را به سبب حمایت مهندس نوذری، وزیر نفت و دکتر دانش جعفری، وزیر وقت اقتصاد و دارایی عنوان کرد و اظهار داشت: هم زمان با راه اندازی فاز اول بورس نفت در تهران، فعالیت رینگ فرآورده های نفتی و پتروشیمی در جزیره کیش نیز آغاز شد که تا کنون بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار انواع فرآورده های نفتی و پتروشیمی در این بازار معامله شده است.

وی افزود: از بهمن ماه سال گذشته تا امروز انواع محصولات مانند قیر، پلی اتیلن ها، اسلاگ واکس، اکستراکت، BASE OIL و دیگر محصولات در بورس نفت معامله شده است.

کرباسیان ادامه داد: بر اساس تفاهماتی که با شرکت بازرگانی پتروشیمی و شرکت بورس کالای ایران به عمل آمده، طی 3 ماه آخر سال جاری تمام اقلام پتروشیمی قابل عرضه وارد رینگ های داخلی و صادراتی بورس نفت می شوند.

وی افزود: از ابتدا تصمیم بر این بود که تالار بورس کالا از تالار بورس اوراق بهادار در جزیره کیش جدا شود به همین خاطر شرکت بورس کالا تالاری را در برج صدف جزیره کیش برای انجام معاملات کالا راه اندازی کرد تا معاملات به صورت مستقل انجام شده و افتتاح این تالار نیز طی دو هفته آینده صورت پذیرد.

مدیر هیئت مدیره بورس نفت ایران، درباره مزایای راه اندازی تالار معاملات در جزیره کیش گفت: به دلیل آنکه بحث صادرات فرآورده ها از اهمیت بالایی برخوردار است در نظر گرفتن جزیره کیش برای انجام این معاملات تصمیم درستی است زیرا انجام مبادلات ارزی و جا به جایی پول در جزیره کیش راحت تر از سایر نقاط کشور است، همچنین رفت و آمد تاجران خارجی برای انجام معاملات با سهولت بیشتری صورت می پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه بورس نفت ایران باید به یک بورس منطقه ای تبدیل شود، گفت: سایر کشورهای منطقه باید بتوانند اقلام تولیدی خود را در بورس ایران راه اندازی کنند که این امر در راه اندازی فاز اصلی بورس نفت برای معامله نفت خام موثر است.

کرباسیان درباره اثرگذاری بحران اقتصادی جهان بر بورس ایران گفت: باید پذیرفت که نوسانات قیمت نفت در سطح جهانی بر قیمت فرآورده های نفتی و پتروشیمی در بورس نفت ایران، تاثیر می گذارد زیرا قیمت ها به شدت دچار تغییر شده و برخی از کالاها بیش از 50 درصد کاهش قیمت داشته اند که این امر در انجام معاملات اثرگذار است.

مدیر هیئت مدیره بورس نفت ایران، درباره استعفای سید علی اکبر هاشمیان، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: آقای هاشمیان دو دوره مدیریت بورس را بر عهده داشتند اما در طی صحبتی که با ایشان درباره آغاز مجدد دوران مدیریت بورس کالا داشتم گفتند که علاقه ای به کاندید شدن مجدد برای تصدی این سمت ندارند.

کرباسیان تاکید کرد حضور هاشمیان به سبب تجارب و تخصص وی به نفع شرکت بورس کالا است.

کد خبر 136282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =