خرید 6 دکل حفاری از شرکت های چینی به قیمت بیش از 100 میلیون دلار

مدیرعامل شرکت عملیات اکتشاف نفت از خرید 6 دستگاه دکل حفاری 2000 به قیمت بیش از 100 میلیون دلار خبر داد و گفت: نخستین دکل خریداری شده این شرکت تا پایان بهمن ماه جاری وارد کشور می شود.

مهندس حسن محمدی مقدم در گفت وگو با خبرنگار شانا تأکید کرد: شرکت عملیات اکتشاف نفت افزون بر ارائه خدمات اکتشافی، به دنبال خرید 6 دکل حفاری از شرکت های چینی، فعالیت در زمینه  حفاری را نیز از سال آینده آغاز می کند.

وی تصریح کرد: این شرکت از ابتدای جدا شدن از شرکت ملی نفت ایران ، با کسب دانش فنی و تخحصص های لازم  برای ارائه خدمات در چرخه فعالیت هایی که موجب اکتشاف نفت و گاز می شود، ایجاد شد و پس از تثبیت شرکت و انجام فعالیت های کارشناسی دقیق قرار شد تا چرخه خدمات مهندسی حفاری نیز در دستور کار شرکت قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس شرکت عملیات اکتشاف نفت پس از انجام امکان سنجی های اقتصادی لازم و ارزیابی سازندگان دکل در شرکت های معتبر خارجی از سوی کارشناسان و متخصصان خود، با حمایت های شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت در سال گذشته موفق شد تا در یک اقدام بی سابقه در تاریخ صنعت نفت ایران، شش دستگاه دکل حفاری 2000 خریداری کند.

محمدی مقدم با اشاره به خلاء و کمبود موجود در زمینه دکل های حفاری خشکی و دریا در کشور اظهار داشت: شرکت عملیات اکتشاف نفت با وجود محدودیت های بین المللی و با توجه به شرایط داخل کشور، موفق شد تا با دو شرکت چینی ZPEC و 3HZPEC  قرارداد خرید شش دکل حفاری را با قیمت بیش از 100 میلیون دلار منعقد کند.

وی با بیان اینکه نخستین دکل از شش دکل یاد شده تا پایان بهمن ماه جاری وارد کشور می شود، افزود: هم اکنون نخستین دکل خریداری شده از شرکت های چینی حدود یک هفته است که از بندر شانگهای چین بارگیری شده و به سمت ایران حرکت کرده است، همچنین دومین دکل در تاریخ 10 فوریه شانگهای را به مقصد ایران ترک می کند و باقی دکل ها نیز یک ماه به یک ماه به ایران ارسال می شوند.

مدیرعامل شرکت عملیات اکتشاف نفت با تأکید بر اینکه در انعقاد قرارداد با طرف های چینی امتیازهایی برای ایران در نظر گرفته شده است، توضیح داد: یکی از این امتیازها، الزام طرف چینی به ایجاد یک دفتر مرکزی در ایران به منظور ارائه مطلوب خدمات پس از فروش است؛ بر این اساس از پایان دی ماه، موقعیت هایی برای استقرار دفتر مورد نظر در شهر اهواز شناسایی شده است و به طور قطع در سه ماه نخست سال آینده دفتر یاد شده راه اندازی می شود.

وی همچنین دریافت مجوز ایجاد نمایندگی شرکت های چینی یاد شده در ایران را از دیگر امتیازهای مذکور در قرارداد خرید شش دکل برشمرد و تأکید کرد: از این پس شرکت اصلی فروشنده و ارائه کننده خدمات بدون حضور واسطه،پاسخگوی خریدار در ایران خواهد بود.

محمدی مقدم یادآور شد: شرکت عملیات اکتشاف نفت به دنبال خرید 6 دکل حفاری، نخستین قرارداد حفاری را با شرکت ملی حفاری ایران منعقد کرده و همچنین در مناقصه تکمیل دو حلقه چاه اکتشافی شرکت نفت و گاز اروندان برنده شده و در فروردین ماه سال آینده عملیات حفاری خود در منطقه اروندان را آغاز خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون شرکت عملیات اکتشاف نفت با بهره مندی از 6 دکل حفاری، به عنوان یک پیمانکار عمومی می تواند از ابتدا تا انتهای عملیات اکتشاف پروژه ها شامل زمین شناسی سطح الارضی و تعیین MDP میدان را برای برآورد میزان نفت درجای مخزن اجرا کند.

مدیرعامل شرکت عملیات اکتشاف نفت با اشاره به اینکه در صنعت حفاری 18 نوع خدمات ارائه می شود، اظهار داشت: هم اکنون در کشور محدودیت های بسیاری در ارائه 18 نوع خدمات حفاری یاد شده وجود دارد، از این رو شرکت عملیات اکتشاف نفت با توجه به تجهیزات خریداری شده و تمهیدهای در نظر گرفته، توان ارائه 12 نوع خدمات حفاری را دارد.

کد خبر 138405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =