همکاری بانک ها و پیمانکاران برای توسعه میدان های گازی سفیدزاخور و دی

مهندس علیرضا ضیغمی با اشاره به جذابیت های سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز کشور، گفت: بانک ها و پیمانکاران داخلی می توانند برای توسعه و بهره برداری از دو میدان گازی سفیدزاخور و دی با تشکیل کنسرسیوم اقدام کنند.

 

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا، تصریح کرد: برای توسعه دو میدان گازی سفید زاخور و دی با توان تولید اولیه 15 میلیون متر مکعب در روز در بخش بالادستی و پایین دستی تنها 500 میلیون دلار سرمایه اولیه نیاز است.

ضیغمی افزود: در میدان های گازی سفید زاخور و دی در مجموع 8 حلقه چاه حفاری خواهد شد.

وی با دعوت از سرمایه گذاران برای حضور در طرح های نفت و گاز افزود:‌ پروژه دیگری که برای پیمانکاران و بخش خصوصی می تواند جذاب باشد احداث پالایشگاه میدان گازی گشوی جنوبی در نزدیکی بندرعباس است، چرا که این میدان با تولید حدود 15 میلیون متر مکعب گاز در روز تنها نیاز به یک میلیون دلار سرمایه گذاری دارد.

به گزارش شانا، میدان گازی سفید زاخور اواسط سال گذشته با ظرفیت 11 تریلیون و 400 میلیارد فوت مکعب ذخایر کشف شد که از این میزان با ضریب برداشت 75 درصدی، 8 تریلیون و 500 میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است.

در پیش بینی های اولیه، گاز درجای میدان سفید زاخور یک تریلیون و 500 میلیارد فوت فوت مکعب (TCF) تخمین زده شده بود. به منظور تکمیل اطلاعات اکتشافی این میدان در سال 1382، عملیات لرزه نگاری دو بعدی انجام و اطلاعات به دست آمده، پردازش و تفسیر شد و تاقدیس سفید زاخور دارای پتانسیل تشخیص داده شد.

به این ترتیب با انجام عملیات حفاری در نیمه دوم سال 1384، اولین چاه اکتشافی تا عمق 5 هزار و 271 متر حفاری شد و بر اساس اطلاعات به دست آمده از این چاه، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران موفق به کشف گاز شیرین در لایه های مختلف مخزنی کنگان_ دالان شد و حجم ذخایر این میدان به 4/11 TCF افزایش یافت.

میزان میعانات گازی درجای میدان سفید زاخور 205 میلیون بشکه، ضریب برداشت گاز 75 درصد و ضریب برداشت میعانات گازی 35 درصد در نظر گرفته شده است.

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران پیش بینی کرده است در صورتی که در این میدان 17 حلقه چاه حفر شود، می توان روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز از آن استحصال کرد.

تاقدیس سفید زاخور در منطقه کوهستانی استان فارس و در حدود 30 کیلومتری جنوب شهرستان قیر قرار دارد.

کد خبر 138687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =