برنامه تولید روزانه 10 میلیاردفوت مکعب گاز از میادین فلات قاره ایران

مهندس محمود زیرکچیان زاده با بیان این که فعالیت در بخش گاز از برنامه های آینده شرکت نفت فلات قاره است، گفت: تولید روزانه 10 میلیارد فوت مکعب گاز از میدان های گازی واقع در خلیج فارس (به غیر از میدان پارس جنوبی) از برنامه های آینده نزدیک در این شرکت است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: هم اکنون بیش از 170 تریلیون فوت مکعب گاز درجا به غیر از میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس در اختیار داریم که برای تولید از آنها برنامه داریم.

زیرکچیان زاده با بیان این که فعالیت روی سکوهای دریایی با عملیات روی خشکی بسیار متفاوت و از آن دشوارتر است، افزود: کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران برای تولید نفت خام در خلیج فارس علاوه بر رویارویی با سختی ها و رفتارهای متفاوت مخازن نفتی می بایست همزمان بر شرایط بد جغرافیایی در دریا نیز غلبه کنند.

وی با بیان این که امسال همزمان با جشن یکصد سالگی صنعت نفت در ایران، جشن پنجاهمین سال تولید نفت از خلیج فارس نیز فرارسیده است، افزود: در گذشته معمولا از آنجا که تولید نفت در خشکی هزینه کمتری داشت، این کار از خشکی آغاز می شد، اما تولید در دریا به دلیل شرایط سخت کاری، هزینه و فناوری های پیچیده به کار رفته در آن 50 سال دیرتر آغاز شد.

مهندس زیرکچیان زاده با بیان این که شرکت نفت فلات قاره ایران از 40 سال پیش، تولید نفت در خلیج فارس را اولین بار در میدان های هندیجان و بهرگانسر آغاز کرده است، اظهار داشت: احداث این شرکت بر اساس ساختارهای بین المللی، دارنده فناوری های روزآمد جهان در بخش تولید نفت و گاز در دریا مانند تزریق همزمان آب و گاز در مخازن نفتی، همچنین افزایش برداشت از طریق تزریق گازهای همراه در میدان های نفتی، تجربه 40 ساله استفاده از 50 پمپ درون چاهی در چاه های نفتی، استفاده از حفاری های افقی، مورب و عمودی در حفر چاه های نفت، حضور پر رنگ شرکت های بین المللی در پروژه های فلات قاره، از جمله شاخص های شرکت نفت فلات قاره ایران به شمار می آیند.

او با بیان این که سکوی های ساخته شده در میدان های نفتی ابوذر، هندیجان و بهرگانسر نماد ملی ایران در خلیج فارس است، افزود: شرکت تاسیسات دریایی ایران که متولی ساخت بخشی از این مجموعه سکوها بوده است و در این پروژه با کمک این شرکت قدرت و تجربه ادامه فعالیت های آینده خود را کسب کرد و این نشان دهنده آن است که بومی کردن تولید نفت کشور در دریا پس از انقلاب اسلامی در ساختار شرکت ملی نفت قاره ایران تحقق یافته است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره تاکید کرد: اولویت برنامه کاری شرکت نفت فلات قاره برای افزایش و حفظ تولید نفت خام ایران از خلیج فارس، نوسازی تاسیسات در کنار بازسازی آنها بوده است؛ به طوری که هم اکنون شاهد نوسازی سکوهای میدان های هندیجان بهرگانسر، سروش و نوروز، سلمان و ابوذر هستیم.

وی کاهش نمک نفت میدان های سروش و نوروز را یکی دیگر از شاخص های شرکت نفت فلات قاره اعلام کرد و افزود: در سال های گذشته، شرکت پیمانکار خارجی توسعه میدان های سروش و نوروز نتوانست مقدار نمک میدان های سروش و نوروز را از 80 پی.تی.بی پایین تر بیاورد، اما متخصصان ایرانی شرکت نفت فلات قاره توانستند نمک مخلوط در نفت خام این میدان ها را به پایین تر از 30 پی.تی.بی برسانند.

مهندس زیرکچیان زاده با بیان این که امسال دومین سال پیاپی است که شرکت نفت فلات قاره تندیس محیط زیست کشور در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط زیست را دریافت می کند، گفت: در سال آینده مقدار پساب های صنعتی شرکت نفت فلات قاره به زیر 10پی.پی.ام خواهد رسید.

وی گفت: تعامل و تعادل صورت گرفته شرکت نفت فلات قاره ایران در سال های پس از انقلاب با شرکت های خارجی و داخلی سبب شد و هم اکنون پیمانکاران داخلی بخش دریا بتوانند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند.

مهندس زیرکچیان زاده افزود: تولید نفت خام از خلیج فارس پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به طور متوسط روزانه 590 هزار بشکه در روز بود که خوشبختانه با وجود همه محدودیت های بین المللی توانستیم روزانه به طور متوسط 723 هزار بشکه از میدان های نفتی خلیج فارس تولید کنیم.

وی با بیان این که به زودی به روزسازی و تغییر اساسی در تاسیسات روزمینی منطقه خارگ با بیش از 500 میلیون دلار اعتبار آغاز می شود، افزود: پروژه به روزسازی و تغییر اساسی در تاسیسات روزمینی منطقه خارگ در مرحله مناقصه به سر می برد و با انتخاب پیمانکار مناسب، این طرح بی درنگ آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: در توسعه میدان های نفتی مشترک، به کارگیری فرهنگ مشارکت به جای رقابت بسیار کاراتر از روش های قدیمی و بحث هایی جدی در این زمینه با کشورهای همسایه در حال انجام است.

کد خبر 138816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =