تولید روزانه 100 هزار بشکه نفت از مخزن بنگستان میدان گچساران

کارشناسان فنی، مهندسی نفت و زمین شناسی مناطق نفت خیز جنوب با بررسی مطالعات انجام شده بر روی مخزن بنگستان گچساران تولید نفت از این مخزن را روزانه 100 هزار بشکه اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، کارشناسان فنی و مهندسی نفت و زمین شناسی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در سمینار «عملکرد مخزن بنگستان گچساران» به بحث، بررسی و تجزیه و تحلیل عملکرد مخزن، تغییرات فشار نفت، گاز و آب، لایه بندی و خصوصیات سنگ و سیال مخزن گچساران پرداختند.

مهندس مصطفی امیری کارشناس مهندسی مخزن مناطق نفت خیز جنوب گفت: به دلیل ارتباط بین مخزن آسماری و بنگستان در میدان گچساران و تزریق گاز در کلاهک گازی آسماری، فشار گاز بنگستان افزایش یافته و فشار نفت نیز تثبیت شده که نشان دهنده ارتباط مناسب میان این دو مخزن است.

وی با بیان این که به دلیل شکافدار بودن مخزن و ستون کلاهک گازی، مکانیسم اصلی مخزن «ریزش ثقلی» است، ادامه داد: فشار بالای گل حفاری نسبت به فشار مخزن و صدمه به سنگ مخزن و ابهامات ساختمانی در تمام میدان گچساران از مهم ترین مشکلات کنونی این مخزن است.

امیری تحقق 100 درصد تولید از چاه های تعمیری، انجام عملیات حفاری با وجود پیچیدگی مخزن و برنامه ریزی پیچیده تعمیر چاه معلق شماره 252 گچساران را از جمله موفقیت های اداره مهندسی مخازن شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برشمرد و گفت: چاه معلق شماره 252 میدان گچساران هم اینک با دبی روزانه یک هزار و 500 بشکه در مدار تولید قرار دارد.

وی یادآور شد: با حفاری چاه شماره  355 گچساران اطلاعات جدیدی از این مخزن بدست آمده که در توسعه مخزن و برنامه ریزی های آینده تولید نفت از اهمیت فراوانی برخوردار  است.

امیری از مهم ترین ضرورت های آینده مخزن بنگستان گچساران را لرزه نگاری سه بعدی میدان گچساران، اخذ نمودارهای تصویرگر در حفاری های آینده با توجه به وسعت شکستگی و مطالعه جامع مخزن بنگستان این میدان ذکر کرد.

وی تصریح کرد: مخزن بنگستان گچساران در قسمت زیرین مخزن آسماری گچساران قرار گرفته که با وسعت 60 در 5 کیلومتر یکی از پیچیده ترین مخازن نفتی شکافدار جهان است.

کد خبر 138992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =