افتتاح رسمی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی با حضور رئیس جمهوری

مجری طرح توسعه مراحل 9 و 10 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس با تأکید بر این که این فازها در زمستان سال جاری با بیش از ظرفیت اسمی در مدار تولید قرار داشته اند، از گشایش رسمی این دو فاز با حضور رئیس جمهوری در روز جمعه (23 اسفند)ی خبر داد.

مهندس مرتضی امامی در گفت و گو با خبرنگار شانا، با بیان این که فازهای 9 و 10 پارس جنوبی از بهمن ماه برای بهره برداری رسمی آماده بود، تصریح کرد: هم اکنون هر چهار ردیف (ترین) پالایشگاهی، سرویس های جانبی، واحد استحصال گوگرد و سایر واحدهای فرآیندی این دو فاز به طور کامل در مدار تولید قرار دارند و روز جمعه (23 اسفند) همزمان با یکصد سالگی صنعت نفت و در سی امین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حضور دکتر محمود احمدی نژاد بهره برداری می شود.

امامی افزود: با توجه به حجم زیاد پروژه ها و طرح هایی که در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی آماده گشایش و بهره برداری بودند، با هماهنگی هایی که با وزیر نفت و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس انجام شد، قرار شد زمان بهره برداری از فازهای 9 و 10 به اسفند ماه موکول شود.

وی با بیان این که 15 بهمن ماه امسال ماهواره ایرانی امید به عنوان یک دستاورد بزرگ جمهوری اسلامی به فضا پرتاب شد، اظهار داشت: به دلیل اهمیت و بزرگی فعالیت های انجام شده در دو فاز 9 و 10 و همچنین حجم بالای بهره برداری، راه اندازی و گشایش پروژه‌ها و به ویژه پرتاب ماهواره امید به فضا در دهه فجر، مسئولان مربوط تصمیم گرفتند تا گشایش این دو فاز را به منظور تشریح بهتر اقدام های انجام شده و توانمندی داخلی به زمانی دیگر موکول کنند تا تحت الشعاع پرتاب ماهواره امید و سایر پروژه های در دست بهره برداری در ایام دهه فجر قرار نگیرد.

مجری طرح توسعه مراحل 9 و 10 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که هم اکنون فازهای 9 و 10 پارس جنوبی قابلیت دریافت گاز تولیدی دو فاز را دارند، اظهار داشت: هم اکنون گاز مورد نیاز این فازها از فازهای 6،7 و 8 پارس جنوبی تأمین می شود و تاکنون فازهای 9 و 10 با وجود نوسان هایی که در تولید پالایشگاه ها وجود دارد، به تعهد تولید خود بر اساس ظرفیت اسمی عمل کرده اند.

امامی با بیان این که در بخش دریایی طرح توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی، هر دو سکو نصب و تحویل شده است، ادامه داد: هم اکنون بخش دریایی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی شامل سکو، خط لوله و اتصال خط لوله دریا به پالایشگاه خشکی به طور کامل انجام شده و پس از نصب تأسیسات و تجهیزات بر روی چاه ها و اتصال خطوط لوله به چاه ها و سکوهای این فازها، نخستین گاز این فازها در پالایشگاه های بخش خشکی دریافت می شود.

وی با بیان این که هم اکنون بخش چشمگیری از مشکلات تأمین کالا برطرف شده است، یادآوری کرد: البته هنوز مشکل تأمین کالا اندکی وجود دارد، اما با این حال تأسیسات و تجهیزات سر چاهی این دو فاز خریداری شده و تجهیزات جانبی نیز در حال خرید است.

امامی با بیان این که در فازهای 9 و 10 دو دکل حفاری به منظور تسریع در انجام عملیات حفاری چاه های به صورت شبانه روزی در حال فعالیت است، توضیح داد: از بهار سال 1388 چاه های فازهای 9 و 10 به تدریج در سرویس قرار می گیرند.

وی با بیان این که فازهای 9 و 10 پارس جنوبی در شش ماه نخست سال 1388 به طور مستقل از سایر فازها و از چاه های خود گاز دریافت و تولید می کنند، یادآور شد: چاه های فاز 9 از بهار سال 1388 و چاه های فاز 10 از تابستان سال آینده به تدریج در مدار تولید قرار می گیرند و امیدواریم از اوایل نیمه دوم سال آینده گاز پالایشگاه فازهای 9 و 10 را به طور کامل و مستقل تأمین کنند.

هزینه نهایی 2/4 میلیارد دلاری ساخت و بهره برداری از مراحل 9 و 10 پارس جنوبی

مجری طرح توسعه مراحل 9 و 10 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس در باره هزینه نهایی برای ساخت و بهره برداری از مراحل 9 و 10 پارس جنوبی گفت: بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده، مجموع سرمایه گذاری در فازهای 9 و 10 پارس جنوبی افزون بر 2/4 میلیارد دلار بوده که بخشی از آن مربوط به عملیات حفاری است.

نرخ بازگشت سرمایه روزانه حدود 10 میلیون دلار از دو فاز 9 و 10 پارس جنوبی

امامی در باره نرخ بازگشت سرمایه طرح توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی، ارزش محصولات تولیدی در این دو فاز را روزانه افزون بر 8 تا 10 میلیون دلار خواند و توضیح داد: گاز شیرین، اتان، ال.پی.جی و میعانات گازی از محصولات تولیدی این فازها است که با محاسبه نرخ خرید روز و متعارف آنها با توجه به حجم تولید، از فروش محصولات دو فاز 9 و 10 روزانه بیش از 10 میلیون دلار درآمد حاصل خواهد شد.

صرفه جویی روازنه 40 میلیون دلاری از طریق تزریق گاز فازهای 9 و10 به شبکه سراسری

مجری طرح توسعه مراحل 9 و 10 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه ارزش حرارتی یک مترمکعب گاز با یک لیتر گازوییل به عنوان سوخت جایگزین برابر است، تصریح کرد: در صورت عدم تزریق گاز فازهای 9 و 10 پارس جنوبی، طی 100 روز زمستان باید روزانه 50 میلیون لیتر گازوییل وارد کشور می شد، از این رو با در نظر گرفتن قیمت 50 تا 60 سنت برای هر لیتر گازوییل در بازار متعارف، روزانه برای واردات گازوییل حدود 30 تا 40 میلیون دلار هزینه می شد. 

به گزارش شانا، فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگ ترین طرح ملی به منظور تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده برای تزریق به شبکه سراسری، استخراج روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی برای صادرات، تولید سالانه یک میلیون تن اتان برای مصرف پتروشیمی، تولید سالانه یک میلیون و 50 هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و تولید روزانه 400 تن گوگرد برای صادرات، طراحی شده است.

هم اکنون هر چهار ردیف پالایشی پروژه فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی، آماده بهره برداری است و با وجود محدودیت ها و تحریم ها، در سال نوآوری و شکوفایی، همزمان با یکصد سالگی نفت و در سی امین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به طور رسمی گشایش خواهد یافت و مجموع برداشت ایران از مخزن مشترک پارس جنوبی را روزانه به حدود 10 میلیارد فوت مکعب خواهد رساند.

کد خبر 139635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =