۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۱
  • کد خبر: 140766
کشف دو میدان نفت و گاز جدید در کشور

مهندس غلامحسین نوذری از کشف یک لایه نفتی جدید در میدان بند کرخه و همچنین ذخایر جدید گاز در میدان سفیدباغون در استان فارس خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی، وزیر نفت امروز (شنبه پنجم اردیبهشت) و در آخرین روز از برگزاری نمایشگاه، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با انجام فعالیتهای اکتشافی از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، لایه سروک در میدان بند کرخه کشف شد و با احتساب حجم ذخایر لایه ایلام که پیشتر در این میدان کشف شده بود، مجموع ذخایر نفتی میدان بند کرخه به 4 میلیارد و 500 میلیون بشکه رسید. وی ادامه داد: میدان سفید باغون نیز در استان فارس، با حجم ذخیره 6 تریلیون فوت مکعب گاز کشف شد.

بر پایه این گزارش، مهندس نوذری بازدهی پروژه های اکتشاف در ایران را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ساختارهای زمین شناسی در ایران به نوعی است که حدود 65 تا 70 درصد عملیات اکتشاف در ایران منجر به کشف می شود؛ این در حالیست که این آمار در سایر کشورها 25 تا 30 در صد است.

شکستن تحریم ها پیام نمایشگاه چهاردهم

وزیر نفت پیام چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی را شکستن تحریم ها اعلام و تصریح کرد: غرفه های سازندگان داخلی و مشاهده حجم فعالیت آنها حاکی از آن است که سازندگان داخلی از تعامل و نحوه کار با صنعت نفت ابراز رضایت دارند.

وی با بیان این که سال گذشته حدود 5/2 میلیارد دلار خرید از سازندگان داخلی انجام شده است، تصریح کرد: این راهی است که آغاز شده و با ادامه آن روز به روز حضور سازندگان داخلی در صنعت نفت افزایش خواهد یافت.

نوذری درباره حضور شرکت های خارجی و مذاکره با آنها برای سرمایه گذاری در ایران در حاشیه برگزاری نمایشگاه نفت اظهار داشت: در حاشیه این نمایشگاه مذاکرات بسیاری با شرکت های خارجی انجام شده و اخبار آن اعلام خواهد شد.

نوذری در خصوص دستاورد چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: نتایج برپایی این نمایشگاه در آینده معلوم خواهد شد در همین حال در حاشیه نمایشگاه یاد شده درخواست مذاکرات بسیاری با شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران داشتیم و بخشی از وقت خود را در این نمایشگاه به این موضوع اختصاص دادیم.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد منشا برخی از کارهای بزرگ در صنعت نفت به این نمایشگاه مربوط شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر مذاکره شرکت های خارجی با وزارت نفت، مذاکرات بسیاری از سوی این شرکت ها با سازندگان داخلی درباره ساخت قطعات توسط پیمانکاران داخلی و انتقال تکنولوژی انجام شد.

موافقت بانک مرکزی با تاسیس صندوق توسعه نفت

وی درباره تشکیل صندوق توسعه نفت اظهار داشت: رئیس بانک مرکزی با اصل قضیه تشکیل صندوق توسعه نفت موافقت کرده اما ماهیت تشکیل صندوق با تاسیس بانک متفاوت است.

وی با تاکید بر این که باید راه های متفاوتی برای تامین مالی پروژه های صنعت نفت اندیشیده شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی حاکم بر دنیا و وجود بحران اقتصادی، نباید اجازه داد توسعه و تولید پروژه ای متوقف یا به کندی پیش رود.

بهار فصل سختی در بازار جهانی نفت است

نوذری در باره اجلاس خرداد ماه اوپک و پیش بینی نتیجه این اجلاس اظهار داشت: معمولا بر اساس یک روند عادی، فصل بهار فصل سختی در بازار نفت است، زیرا میزان ذخیره سازی افزایش و مصرف انرژی کاهش می یابد و حتی اگر با بحران اقتصادی نیز مواجه نبودیم فصل بهار از فصل هایی است که همواره با کاهش تقاضا مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: در خرداد ماه تصویر روشن تری از وضعیت بازار نفت خواهیم داشت و در آن اجلاس در خصوص سقف تولید نفت تصمیم گیری خواهد شد.

وزیر نفت درباره وضعیت کنونی قیمت نفت و تصمیم اوپک در نشست آتی این سازمان اظهار داشت: در اجلاس فوق العاده وضعیت بازار بررسی و طبق آن تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد در همین حال با پشت سر گذاشتن فصل بهار، بخشی از ذخایر نفتی مصرف خواهد شد.

نوذری افزود:  همچنین کاهش 2/4 میلیون بشکه ای نفت اوپک و تعهد 80 درصدی اعضای آن به سهمیه های خود نقش مهمی در جلوگیری از کاهش قیمت نفت داشته است.

نظارت بر قراردادهای نفتی بر اساس تفسیر شورای نگهبان

وی در پاسخ به پرسشی درباره تایید قراردادهای نفتی از سوی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این موضوع در دولت های پیشین نیز مورد بحث بوده و با پرسش از شورای نگهبان، این شورا تفسیر کرده است قراردادهایی که میان دو دولت امضا می شود باید مورد تایید مجلس شورای اسلامی قرار گیرد اما قراردادهایی که میان شرکت هایی که یک طرف آن خصوصی است (مانند قرارداد صادرات گاز به ترکیه) نیاز به تایید مجلس وجود ندارد؛ در همین حال اگر تفسیر جدیدی از سوی شورای نگهبان ارائه شود باید به آن عمل کرد.

نوذری درباره نهایی شدن اساسنامه وزارت نفت گفت: این اساسنامه تقدیم دولت شده و وزارت نفت کار خود را در این زمینه به نحو مطلوب انجام داده است.

درخواست کرسنت برای خرید گاز بیشتر نیازمند قرارداد جدید است

نوذری درباره انعقاد قرارداد صادرات گاز ایران به امارات تصریح کرد: تا زمانی که این قرارداد اصلاح نشود و منافع کشور تامین نشود (که قیمت قرارداد یکی از این موارد است)، قرارداد کرسنت امضا نخواهد شد.

نوذری تصریح کرد: شرکت کرسنت درخواست افزایش میزان خرید گاز از وزارت نفت داشته و این در حالی است که ما باید طبق قرارداد عمل کنیم و هر گونه درخواست برای افزایش میزان صادرات گاز باید در قالب قراردادی جدید بررسی شود.

وزیر نفت درباره واریز شدن 6درصد سود حاصل از فروش نفت به صندوق شرکت ملی نفت نیز گفت: قطعا این سود حاصل از فروش نفت خام صرف سرمایه گذاری برای اجرای طرح های صنعت نفت می شود و در جایی دیگری هزینه نمی شود.

حفاری 20 حلقه چاه نفت و گاز در عراق توسط ایران
مهندس نوذری به گفت و گو های اخیر خود با حسین الشهرستانی وزیر نفت عراق اشاره کرد و افزود: ما با عراق میادین مشترکی داریم و به آنها اعلام شده است که ایران آماده همکاری با این کشور در حوزه های مختلف از جمله برداشت بهینه از مخزن است.

وی از اعزام یک گروه فنی به این کشور خبرداد و افزود: این گروه برای مطالعه و بررسی یک میدان مشترک مطالعاتی رابه عنوان یک کار نمادین و به عنوان سمبل همکاری در عراق آغاز کرده اند و در این ارتباط طرفین توافق کردند که یک شرکت ثالث بین المللی کار مطالعاتی و توسعه آن را انجام دهد.
 
نوذری افزود: ایران عراق همچنین دربراه مطالعات زمین شناسی نیز همکاری های را خواهند داشت و برهمین اساس، شرکت ملی حفاری ایران، حفاری 20حلقه چاه در این کشور را انجام خواهد داد.

وزیرنفت افزود:  انتقال بخش از نفت خام بصره برای پالایش درپالایشگاه آبادان، بخش دیگر از گفت و گو های انجام شده میان ایران و عراق بود.

مهندس نوذری درباره روند سرمایه گذاری در صنعت نفت نیز گفت: برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز سرمایه گذاری سالانه 30 تا 35 میلیارد دلار پیش بینی شده که بخشی از آن از طریق جذب سرمایه های خارجی انجام خواهد شد ضمن آن که با شفاف تر شدن فضای بین المللی، زمینه برای جذب سرمایه گذاری خارجی درایران نیز بیشتر شده است.

وی توسعه میدان گازی پارس جنوبی، میدان های مشترک نفت و گاز و ساخت پالایشگاه خلیج فارس را از مهم ترین اولویت های صنعت نفت برای سرمایه گذاری برشمرد.

نوذری گفت: امسال نیز طرح هایی از جمله سکوی نیمه شناور ایران البرز، طرح تزریق گاز به میدان نفتی آغاجاری و پتروشیمی مهر آغاز خواهد شد.
 
پیشرفت خوب پروژه ایران ال ان جی
وزیر نفت درباره پروژه ایران ال.ان.جی و حمایت مالی از این طرح نیز گفت: ایران ال.ان.جی از طرح های مهم و اولویت داری است که با 17درصد پیشرفت در دست اجراست.

وی تصریح کرد:قراردادهای بخش های متعددی از این طرح امضا و از پیشرفت خوبی برخوردار است و فکر می کنم با توجه به نوع قراردادهای امضا شده درایران ال.ان.جی، یک رکورد شکنی نیز در دیگر پروژه های ال.ان.جی اتفاق افتاده است.

فضا برای شل و رپسول آماده است
مهندس نوذری درباره مهلت 45 روزه شرکت های رپسول و شل و احتمال کنار گذاشتن آنها از پروژه های نفتی ایران گفت: با توجه به تغییر فضای بین المللی و افزایش تمایل برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعت نفت آنها نیز علاقه مند هستند وارد کار بشوند و به طور جدی کار را پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: بحث اصلی این شرکت ها این بوده که فضای بین المللی باید این اجازه را به آنها بدهد و فکر می کنم در حال حاضر این فضا آماده شده است.

در هر شرایطی قادر به تامین بنزین کشور هستیم

وزیر نفت با اشاره به موضوع تحریم شرکت های تامین کننده بنزین ایران که به تازگی از سوی کنگره آمریکا مطرح شده است، گفت: در هر کالایی که تحریم شده‌ایم، به خود کفایی رسیده ایم و تاکید می کنیم که با شرایط نرم ‌افزاری ایجاد شده در کشور قادر به تامین بنزین مورد نیاز کشور در هر شرایطی خواهیم بود.

کد خبر 140766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =