۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۴
  • کد خبر: 141367
جزییات کشف میدان های نفتی جدید در خوزستان و فارس

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران جزییات لایه نفتی جدید کشف شده در میدان بند کرخه در اهواز و ذخایر جدید گاز در میدان سفید باغون در استان فارس را تشریح کرد.

مهندس سیدمحمود محدث در گفت و گو با خبرنگار شانا در باره جزییات کشف میدان گازی سفید باغون اظهار داشت:‌ برای کشف ذخایر جدید گاز در مناطق با پتانسیل استان فارس یک پروژه لرزه نگاری دو بعدی گسترده از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در محدوده خنج – گله دار- جم انجام شد و این اطلاعات پس از پردازش، تعبیر و تفسیر و از سوی دیگر طاقدیس های جدید برای حفاری چاه های اکتشافی مناسب تشخیص داده شد که میدان سفید باغون یکی از آن اهداف اکتشافی بود.

وی تصریح کرد: حفاری این میدان در اوایل خرداد ماه سال 1387 شروع و تا عمق 4220 متری حفاری شد و هم اکنون در حال آزمایش لایه های مخزنی است.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت:‌ بر اساس اطلاعات پتروفیزیکی از مخزن جدید، میزان ذخایر گاز در این میدان در حالت مورد انتظار و ممکن معادل شش تریلیون و سیصد میلیارد فوت مکعب است که با قابل برداشت بودن ۷۰ درصد از این میزان گاز، بیش از چهار تریلیون و چهار صد و پنجاه میلیارد فوت گاز می توان برداشت کرد.

محدث تصریح کرد:‌ این میدان هم اکنون در حال آزمایش است و میزان مایعات گازی و توان تولید آن، همچنین ترش و یا شیرین بودن گاز آن پس از تکمیل آزمایش ها و ارزیابی کامل مشخص و در زمان مناسب نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی گفت:‌ میدان گازی سفید باغون در نزدیکی میدان گازی هما که هم اکنون در حال تولید است واقع شده و دارای 39 کیلومتر طول و 5.7 کیلومتر عرض است.

کشف  نفت در لایه سروک میدان بند کرخه
مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، همچنین درباره جزییات لایه نفتی جدید در میدان بند کرخه در اهواز گفت:‌ میدان بند کرخه در مجاورت میدان نفتی اهواز قرار دارد که در سال 1385 با حفاری چاه بند کرخه – 2 کشف نفت در لایه ایلام با حجم ذخیره نفت درجا مورد انتظار و ممکن به میزان دو میلیارد بشکه به اثبات رسید.

محدث افزود:‌ فعالیت های اکتشافی در آن میدان برای توصیف لایه ایلام و ارزیابی و اکتشاف نفت در افق سروک ادامه یافت و به همین منظور چاه اکتشافی بند کرخه 4 در شمال میدان به فاصله 25 کیلومتری از چاه قبل، طراحی و عملیات حفاری آن شروع و تا عمق چهارهزار و ۳۵۲ متری ادامه یافت.

وی تصریح کرد:‌ بر اساس مطالعات نمودارهای مخزنی و نتایج آزماش ها از لایه نفتی سروک، مشخص شد این لایه نفتی میدان بند کرخه دارای حداقل یک هزارو ۹۳۰ و حداکثر دو هزار و ۵۱۰ میلیون بشکه نفت درجا است و اگر میزان ضریب برداشت نفت از این لایه را 10 درصد فرض کنیم، میزان نفت قابل استحصال آن حداقل 193 و حداکثر 251 میلیون بشکه نفت خواهد بود.

وی اظهار داشت: با توجه به وسعت میدان و توصیف کامل این لایه نفتی، نیاز است حداقل یک چاه توصیفی در جنوب شرقی آن حفر شود.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد:‌ با توجه به برنامه لرزه نگاری سه بعدی در این میدان که توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) اجرا خواهد شد، برنامه جامع توسعه میدان (MDP) و میزان تولید روزانه نفت و تعداد چاه های مورد نیاز برای تولید مشخص خواهد شد.

محدث اظهار داشت: با توجه به کشف نفت لایه سروک، میزان نفت در میدان بند کرخه برای هر دو افق ایلام و سروک بیش از چهار میلیارد و 500 میلیون بشکه است.

کد خبر 141367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =