فناوری تصفیه آلودگی نفتی با استفاده از باکتری‌ نفت‌خوار بومی شد

رئیس جهاد دانشگاهی از دستیابی پژوهشگران کشور به فناوری تصفیه آلودگی نفتی شامل فازهای مایع و یا جامد با استفاده از باکتری‌ نفت‌خوار خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حمیدرضا طیبی در بیست و نهمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی استفاده از باکتری‌های نفت خوار با هدف تصفیه آلودگی های نفتی را از جمله‌های پروژه‌های مهم جهاد دانشگاهی در بخش مهندسی برشمرد و افزود: این پروژه با هدف تصفیه پسماندهای حاصل از عملیات تخلیه و بارگیری گل روغنی، همچنین فرآوری این پسماندها در دو بخش جامد و مایع به روش بیولوژیک و با استفاده از باکتری‌های نفت‌خوار اجرا شد.

به گفته وی، باکتری‌های نفت خوار قادرند ترکیبات نفتی و هیدروکربنی را برای تامین انرژی و کربن موردنیاز خود در فرآیند تنفس سلولی مصرف کنند که در نتیجه این فرآیند گاز کربنیک و بیوماس تولید می‌شود که برای محیط‌ ‌زیست بی‌خطر است و در استفاده‌های اقتصادی مانند تولید کود بیولوژیک نیز کاربرد دارد.                    

رئیس جهاد دانشگاهی در تشریح چگونگی ایجاد آلودگی‌های نفتی از جمله گل روغنی و پسماندهای دیگر گفت: هنگام انجام عملیات تخلیه و بارگیری گل روغنی همچنین فرآوری آن در کارخانه گل روغنی حفاری، مقدار زیادی از این نوع گل و پسماند‌های دورریز دیگر در گودال‌هایی (پیت‌های پسماند) در پایین دست کارخانه جمع‌آوری و انباشته می‌شود.

کارخانه گل روغنی حفاری یکی از زیرمجموعه های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که برای بازیافت، فرآوری، ذخیره و تامین گل حفاری پایه روغنی موردنیاز دکل های حفاری نفت و گاز این شرکت تاسیس شده است.

طیبی مراحل عملیاتی اجرای این پروژه را در دو بخش تقسیم‌بندی و تصریح کرد: در مرحله نخست پسماندهای مایع با روش بیولوژیک هوازی در مخازن تصفیه می‌شوند و مواد روغنی موجود در پسماندهای مایع تا حد امکان بازیافت شده و به مصرف مجدد در تولید گل حفاری پایه روغنی می‌رسد و مایعات باقیمانده آلوده به مواد روغنی،تصفیه می‌شود و از این مایعات تصفیه شده، در عملیات تصفیه جامدات آلوده، استفاده می‌شود.

وی با بیان این که مرحله دوم با هدف تصفیه پسماندهای جامد اجرا می‌شود، افزود: برای تصفیه این پسماندها از روش bioplug composting استفاده شده است که با تصفیه پسماندهای جامد، کامپوست (نوعی کود بیولوژیک) تولید می‌شود که با استفاده از آن در پایان پروژه در محل کارخانه گل روغنی (در داخل پیت های پسماند) با کاشت گیاهان مقاوم، فضای سبز ایجاد می‌شود.

طیبی کسب دانش فنی طراحی و ساخت یو.پی.اس (UPS) های پر قدرت دوبل موازی تکفاز به قدرت 150 کیلو ولت آمپر را از موفقیت‌های مهم جهاددانشگاهی برشمرد و گفت: با عقد قرارداد ساخت یو. پی.اس دوبل KVA 150 برای پتروشیمی بندر امام، در زمینه ساخت یو. پی.اس‌های پر قدرت دوبل تک‌فاز عنوان سومین کشور سازنده این دستگاه با این قدرت و با جدیدترین فناوری را کسب کردیم.

وی یادآور شد: پیش از این یو.پی.اس‌های پرقدرت صنعتی را تا قدرت KVA 90 برای پروژه‌های صنعت نفت ساخته بودیم.

طیبی همچنین از کسب دانش فنی طراحی و توان ساخت یو.پی.اس سه فاز 10 کیلو وات تک، از سوی محققان جهاد دانشگاهی خبر داد و افزود: با توجه به کاربرد رو به گسترش یو.پی.اس‌های سه فاز و برای تامین نیازهای کشور و صادرات این محصول، دانش ساخت این یو.پی.اس ها در کشور بومی شد.

طیبی با بیان این که ساخت نمونه تک یو.پی.اس سه فاز هم اکنون با موفقیت به پایان رسیده است، افزود:‌ در حال کسب دانش برای موازی‌سازی یو.پی.اس‌های سه فاز هستیم و این یو.پی.اس‌های پر قدرت در صنایع کشور به‌ویژه صنعت نفت کاربردی بسیار گسترده‌ دارند.

وی با بیان این که صنایع کشور سالانه حداقل 40 میلیارد تومانی به دستگاه‌های یو.پی.اس سه فاز نیاز دارند، تصریح کرد: ما در زمینه تامین این دستگاه‌ها کاملا به خودکفایی رسیده ایم، ولی متاسفانه هنوز بسیاری از پیمانکاران بزرگ دولتی ما به بهانه‌های غیر واقعی این تجهیزات را از خارج خریداری می‌کنند.

وی دستیابی به دانش طراحی و ساخت سیستم جامع کنترل دسترسی را از دیگر موفقیت های جهاد دانشگاهی در زمینه خدمات مهندسی معرفی کرد. این سیستم در مراکز حساس کشور نصب می‌شود.

کد خبر 144668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =