تولید بیش از 100 میلیون بشکه نفت از مخازن آغاجاری

امیدیه _ شانا _ گروه نفت: بیش از 103 میلیون و 800 هزار بشکه نفت از مخازن نفتی تحت مسئولیت شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در پنج ماه نخست امسال تولید شد.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، این میزان نفت از میدان های کرنج، آغاجاری، رگ سفید1، مارون 2، میدان پارسی، پازنان، رامشیر و میدان پرنج تولید شده است.

نفت تولید شده در این حوزه عملیاتی از استاندارد قابل ملاحظه ای برخوردار است به طوری که درجه API این نفت خام بین 27 تا 36 است.

وزن مخصوص نفت خام از خواص فیزیکی نفت خام است که ارزش اقتصادی بر مبنای آن سنجیده می‌شود، بنابر این سنجش و نحوه محاسبه فرمول آن مهم است.

اکثر کشورهای جهان ، وزن مخصوص نفت خام را برحسب درجه A.P.I که یک درجه بندی آمریکائی است، محاسبه می‌کنند.

مشابه همین درجه بندی و سنجش، وزن مخصوص نفت خام را در کشورهای اروپایی با درجه بندی Baume محاسبه می‌کنند که از نظر مقدار اندکی از درجه A. P.I کمتر است.

درجه API هم نسبت معکوس با چگالی دارد.

کلنگ نخستین چاه 71 سال پیش زده شد

فعالیت در منطقه آغاجاری با حفر چاه شماره یک میدان آغاجاری در سال ‌١٣١٧ آغاز شد، سپس میدان‌های مارون، کرنج، رامشیر، پارسی، رگ سفید، پازنان و پرنج به بهره‌برداری رسیدند.

میدان نفتی آغاجاری سال ها عمده‌ترین تولید کننده نفت سبک ایران بوده است و تولید آن در سال ‌١٣٤٦ چند بار از مرز یک میلیون بشکه در روز نیز گذشت.

سال گذشته هم با میانگین تولید روزانه 696 هزار و 100 بشکه نفت، در مجموع 254 میلیون و 784 هزار و 819 بشکه نفت در حوزه عملیاتی این شرکت تولید شد که بخشی از آن به پالایشگاه های آبادان و اصفهان ارسال شده است.

سبک ترین نفت خام این حوزه عملیاتی از میدان پازنان و سنگین ترین آن از میدان رامشیر تولید می شود.

تولید بیش از 141 هزار بشکه در روز

تولید کنونی میدان آغاجاری حدود ‌141 هزار و 200 بشکه در روز است اما تولید بیشتر از این میدان نیازمند تزریق گاز است.

میدان نفتی آغاجاری با ۳۸ هزار و ۸۵۰ هکتار مساحت و با بیش از 28 میلیارد بشکه نفت درجا، قدیمی ترین میدان نفتی این شرکت محسوب می‌شود.

تعداد ۱۶۱ حلقه چاه در این میدان حفر شده که ۲۲ حلقه از آنها از طریق فرازآوری با گاز در مدار تولید است.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری عملیات تولید، فرآورش و انتقال نفت و گاز را با فعالیت مستمر دوازده واحد بهره‌برداری، هفت کارخانه گاز و گاز مایع، 15 ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز و سه واحد نمک زدایی را به عهده دارد.

میدان های تولیدی

میدان‌های نفتی کرنج با مساحت ۱۳ هزار و ۹۲۲ هکتار و ذخیره نفت ۱۰ میلیارد بشکه، پارسی با مساحت ۱۴ هزار و ۹۳۳ هکتار و ذخیره بیش از 10 میلیارد بشکه نفت درجا و رگ سفید با مساحت ۲۹ هزار ۵۸۳ هکتار و ذخیره بیش از 16 میلیارد بشکه نفت درجا از دیگر میدان‌های تولیدی این شرکت هستند.

میدان نفتی _ گازی پازنان با مساحت ۲۸ هزار ۳۲۹ هکتار و ذخیره بیش از 6 میلیارد بشکه نفت درجا و میدان رامشیر به مساحت هزار و ۸۵۷ هکتار و ذخیره بیش از دو میلیارد بشکه نفت درجا هم از دیگر میدان‌های تولیدی محسوب می شوند.

تولید حدود ۳۰ هزار بشکه در روزگار مایع خوراک پتروشیمی بندر امام و ۷۸۰۰ بشکه در روز نفتا برای تامین خوراک پتروشیمی بوعلی بخش دیگری از فعالیت‌های این شرکت محسوب می‌شود.

کد خبر 146386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =