75 درصد تجهیزات مورد نیاز طرح بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان تامین شد

شانا _ گروه پالایش و پخش: خرید و تامین 75 درصد از تجهیزات مورد نیاز طرح ساخت واحد کت کراکر (بنزین‌سازی) پالایشگاه آبادان، سرعت ساخت این واحد را بیشتر می‌‌کند و امید می‌رود تا سال آینده این واحد روزانه 6 میلیون لیتر بنزین تولید کند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در باره روند ساخت مرحله سوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت این پالایشگاه تصریح کرد: با تحقق این پروژه که تا کنون 80 درصد پیشرفت داشته است، ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه آبادان به روزانه 16 هزار بشکه افزایش می یابد.

علیرضا ابهجی در باره میزان و نوع فرآورده‌های تولیدی در فاز سوم طرح بهینه سازی سوخت پالایشگاه آبادان گفت: محصول اصلی واحد کت کراکر، بنزین سوپر با اکتان 93 و به میزان 25 هزار بشکه (6 میلیون لیتر) در روز است و افزون بر این روزانه 434 تن گاز مایع نیز در این واحد تولید می‌شود.

به گفته ابهجی، با راه اندازی واحد کت کراکر همچنین روزانه 251 تن گاز حاصل از کراکینگ و 400 تن پروپیلن به صنایع پتروشیمی تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان افزود: پروژه ساخت مجتمع کت کراکر در قالب قرارداد یی.پی.سی (تامین کالا، مهندسی و ساخت) با شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (PIDEC) اجرا می شود و شرکت مهندسی و ساختمان نفت (ECC) نیز به عنوان شرکت فرعی در بخش ساختمان و نصب به همراه شرکت پیدک در این پروژه حاضر است.

مرغوب‌ترین بنزین کشور در پالایشگاه آبادان
مدیرعامل پالایشگاه آبادان تصریح کرد: با راه اندازی واحدهای کت کراکر و الکیلاسیون مرغوب‌ترین بنزین کشور با عدد اکتان 92 تا 95 در پالایشگاه آبادان تولید می‌شود.

به گفته ابهجی، واحد الکیلاسیون هم‌اکنون در هیچ یک از واحدهای پالایشگاهی کشور وجود ندارد و با اجرای مرحله سوم طرح بهینه‌سازی پالایشگاه آبادان برای نخستین‌بار در کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گفته مدیرعامل پالایشگاه آبادان، واحد الکیلاسیون از واحدهای با ارزش پالایشگاه است که گاز مایع را به بنزین با اکتان بالا تبدیل می کند.

آخرین وضعیت پروژه فاز سوم طرح بهینه‌سازی
ابهجی در تشریح آخرین وضعیت اجرای پروژه ساخت مجتمع کت کراکر با بیان این که این پروژه هم اکنون مراحل نهایی خود را سپری می‌کند، گفت: این پروژه تا کنون 80 درصد پیشرفت داشته و 75 درصد از  اجناس و کالاهای مورد نیاز آن خریداری شده است.

به گفته وی، بر اساس برآوردهای اولیه، این پروژه به حدود 800 میلیارد تومان سرمایه نیاز داشت و تا کنون 500 میلیارد تومان در آن هزینه شده است.

واحد کت کراکر به راه می‌افتد
ابهجی با بیان این که تا پایان امسال همه کارهای مکانیکی پروژه انجام و پروژه آماده آزمایش‌های مختلف برای تحویل گیری می‌شود، پیش‌بینی کرد اوایل سال 89 پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان پیش راه‌اندازی و در صورتی که هیچ مشکلی در تامین منابع مالی پروژه پیش نیاید، تا اواسط سال آینده راه‌اندازی شود.

با راه‌اندازی مرحله سوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان واحدهای تصفیه بنزین کت‌کراکر، بازیافت پروپیلن، الکیلاسیون، ایزومریزاسیون، گوگرد، بازیافت اسیدسولفوریک، آمین و تصفیه گاز مایع در این پالایشگاه ساخته می شود.

کد خبر 147742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =