سهم 70 درصدی خودروهای دیزلی و بنزین سوز در سبد سوختی کشور

شانا _ گروه پالایش و پخش:سهم خوردوهای دیزلی و بنزین سوز در سبد سوخت کشور، بر اساس آخرین تصمیم ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت 70 درصد و سهم بقیه سوخت‌ها 30 درصد در نظر گرفته شده است.

عبداله جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، در باره آخرین وضعیت سبد سوختی کشور اظهار داشت: در جلساتی که با حضور نمایندگان سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، وزارت نفت و ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت مصرف تشکیل شد بحث‌های کلان در زمینه تعیین سهم هر یک از سوخت‌های فسیلی در سبد سوختی کشور مطرح شد و به زودی تصمیم گیری نهایی برای مشخص شدن جزئیات سبد سوختی انجام می‌شود.

معاون هماهنگی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: بر اساس تصمیم مشترک ستاد با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت هم اکنون 70 درصد سهم سبد سوختی کشور به خودروهای بنزین سوز و دیزلی و 30 درصد دیگر به دیگر سوخت‌ها از جمله ال.پی.جی، سی.ان.جی و خودروهای هیبرید اختصاص داده شود ولی هنوز در باره این که سهم هر یک از این سوخت‌ها در سبد انرژی کشور به چه میزان در نظر گرفته شود تصمیم‌گیری نهایی انجام نشده است.

وی تصریح کرد: بر اساس پیشنهاد وزارت نفت به مجلس، تا پایان برنامه پنجم توسعه (تا سال 1393)، حدود 4/6 درصد سوخت کشور به عرضه دیزل سبک اختصاص می‌یابد و متناسب با آن 920 هزار دستگاه خودروی دیزلی سبک به ناوگان خودروهای شهری اضافه می‌شود و قرار است خودروسازان به سمت تولید خودروهای دیزلی سبک روی ‌آورند.

به گفته جلالی، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت حداکثر سهم خودروهای هیبریدی در سبد سوختی کشور را یک درصد در نظر گرفته است؛ در حالی که ستاد معتقد است این سهم باید به دو برابر افزایش یابد.

وی تصریح کرد: هفته جاری چند جلسه کارشناسی با حضور مسئولان سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، وزارت نفت با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت برگزار شد که در این جلسه ها آخرین وضعیت سبد سوختی کشور بررسی و تعیین تکلیف، سپس برای تصویب به دولت ارائه خواهد شد.

جلالی اظهار امیدواری کرد که در جلسه امروز (چهارشنبه 6 آبان) تصمیم‌گیری نهایی برای تعیین سهم هر یک از انواع سوخت‌ها در سبد سوختی کشور گرفته شود.

کد خبر 148222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =